Būdingiausios mokinių stiliaus
klaidos ir trūkumai
Vienas iš praktinės stilistikos objektų yra mokinių rašomųjų
darbų kalbinė raiška, taigi ir tipinės tų rašinių stiliaus
klaidos. Praktinės stilistikos objektas čia susisiekia su kalbos
metodikos objektu: stilistika pateikia lingvistinę stiliaus
klaidų analizę, siūlo jų klasifikaciją, o metodika moko tų
klaidų vengti, užbėgti joms už akių, jas taisyti.
Kiekvienas mokytojas turėtų tirti savo mokinių stiliaus klaidas.
Ne visų mokinių tos klaidos vienodos, ne visi jų vienodai daro.
Mokinių stilių smarkiai veikia mokytojo kalba: jie įsidėmi ne
tik atskirus žodžius, bet ir frazes, pasakymus ir kartoja savo
kalboje. Emocionaliai veiksminga, vaizdinga mokytojo kalba ugdo
atitinkamą mokinių požiūrį į aptariamus gyvenimo reiškinius ir
kartu moko naudotis kalbos išraiškos priemonėmis. Tačiau
negalima pritarti nuomonei, kad nesą prasmės konkrečiai kalbėti
apie klaidų tipus, nes kiekvienoje klasėje, kiekvienoje
mokykloje tos klaidos galinčios būti skirtingos. Įvairių
respublikos vietų mokinių rašomųjų darbų stiliaus tyrimas (apie
mokyklinių rašinių stilių paskelbta gana daug mokytojų ir
aukštųjų mokyklų dėstytojų straipsnių) rodo, kad galima skirti
tipines, būdingiausias rašinių stiliaus klaidas bei trūkumus.
Pagaliau klaidų klasifikacijos bei tipologijos pavyzdžiai
reikalingi jauniems mokytojams.
a)
funkcinių stilių normų
pažeidimai,
b)
bendrosios stiliaus kultūros
pažeidimai.