Funkcinių stilių normų pažeidimai
Mokiniai gana dažnai nesuvokia žodžio vartojimo sferos, nejaučia
atspalvio, kurį žodis įgyja, tam tikroje sferoje
funkcionuodamas. Dėl šios priežasties pavartojama oficialiojo
stiliaus žodžių, terminų, neatitinkančių rašinio temos ir visos
stilistinės teksto atmosferos:
Kar
štos vasaros
metu Jonukas nuvyko pas savo senelius.
Ant ežero su rogutėmis
važinėjosi būrys vaikų, kiti linksmai čiuožė su pačiūžomis. Visi
jie buvo jaunesniojo mokyklinio amžiaus.
Kartais dėl blogų gamtinių
sąlygų mokytoja vėluodavo į pamokas.
Į rašinius skverbiasi
administracinio stiliaus perifrazės:
Mirus motinai, iškilo
Petrui vedybų klausimas.
Ypač įkyri perifrazė pasižymi
+ veiksmažodinis ar būdvardinis daiktavardis:
Šis berniukas pasižymi
sugebėjimu tiksliai pamėgdžioti paukščio balsą.
Tokios perifrazės ne tik kuria
nereikalingą administracinio stiliaus koloritą, bet ir daro
kalbą netikslią, kenkia glaustumui (plg. berniukas sugeba
pamėgdžioti).
Kartais rašoma per aukštu, iškilmingu stiliumi.
Dažnokai nesugebama atsižvelgti į aprašomo personažo
išsilavinimą, kalbos ypatumus, nepagrįstai vartojami
tarptautiniai ir kitokie knygiški žodžiai
Dirdų gyvenimo devizas žmogus žmogui
vilkas.
Matydama, kad darbštumu ir švelnumu tėvų nepaveiks, Katrė
pradeda kalbėti Vingių stiliumi bartis, šūkauti.
Ne visada motyvuoti rašomuosiuose darbuose buitinio stiliaus
žodžiai, frazės, formos. Jų daugiau pasitaiko žemesniųjų klasių
mokinių rašiniuose. Bene būdingiausios čia šnekamojo stiliaus
metonimijos ir elipsės; lietuvių (= lietuvių kalba,
lietuvių literatūra), fizinis (= fizinis lavinimas),
krep