I užduotis.
Perskaitykite tekstus ir atsakykite į
klausimus. (30 + 25 taškai)
Olegas Lapinas. Ar laimėtojai yra
laimingi? (30 taškų)
Mūsų kalboje laimėtojas ir laimė
turi tą pačią šaknį. Tačiau ar iš tiesų po sėkmės visuomet
ateina laimės jausmas?
Pastebėkime, kad žmonės save ir kitus
linkę skirstyti į vidutiniokus, laimėtojus ir
pralaimėtojus. Kalba čia eina ne apie tai, kas užima pirmą,
kas antrą, o kas trečią vietą varžybose ar konkursuose. Ne,
mes kalbame tik apie vidinę, subjektyvią savijautą ir objektyvų
sugebėjimą pasiekti tai, ką užplanavai.
Labiausiai šis skirstymas išryškėja
stebint žaidėjus. Vidutiniokai kažkiek išlošia, kažkiek
pralošia, o rezultate lieka prie tos sumos, su kuria pradėjo.
Laimėtojai siekia daug, žaidžia iki galo ir dažniausiai laimi.
Pralaimėtojai irgi eina iki galo, kurį laiką jiems sekasi, jie
blefuoja, tačiau galų gale visiškai prasilošia.
Kažkas panašaus būna ir gyvenime.
Vidutiniokai iškelia sau tikslus, tačiau pasiekia mažiau, nei
tikisi. Štai moteris svajojo tapti firmos vadove, tačiau
tenkinasi pavaduotojos postu. Arba labai norėjo turėti didelę
šeimą, o gyvena su draugu ir vienu vaiku. Galima, tiesa, būti
laimėtoju vienoje ir vidutinioku kitoje sferoje. Tampi firmos
vadove, o su šeima nepasiseka. Arba iš viso karjeros nepadarai,
tačiau turi gerą šeimą. Laimės jausmas čia dažniausiai ateina
tuomet, kai susitaikai su tuo, ką turi. Mokėk džiaugtis
smulkmenomis, sakoma tokiais atvejais. O ką? Stogas virš
galvos yra, sveikata maždaug, vaikai ačiū Dievui ko dar
reikia? Didesnė dalis žmonių ir yra vidutiniokai.
Tačiau laimėtojai ir pralaimėtojai su
tuo aiškiai nesutinka. Jei mylėti tai karalienę, jei išlošti
tai milijoną! Laimėtojams reikia pasiekti būtent tai, ko jie
norėjo. Nebūtinai jie tampa sėkmingais politikais,
verslininkais, rašytojais, sportininkais. Mažu masteliu
laimėjimas tai mokėjimas nesėkmės atveju imtis kitokios
taktikos. Nusitaikei ką nors turguje pirkti pritrūko pinigų
pasiderėjai nusiderėjai vis vien trūksta pasiskolinai
skolą grąžinai.....Daiktas tavo, ir būtent tas, kurio norėjai!
Žinoma, laimėtojos nemėgsta apie savo
svajones pasakoti į kairę ir į dešinę. Joms norisi kažko
konkretaus, tačiau tik viduje. Bet kartu tos laimėtojos
dažniausiai gerai žino, ką darytų pralaimėjimo atveju. Jei jau
nusistatė moteris tapti vadove tai žino, ką dirbtų, jei
nepavyktų. Ir štai kartais netgi netikėta pergalė ji tampa
vadove! Jei nori ji trijų vaikų nepaisydama šio noro ruošiasi
gyventi taip, kaip Dievas duos. Jie tarsi nuolat turi atsarginį
variantą. Ji, žinoma, deda pastangas. Tačiau subjektyviai jai
gali atrodyti, kad jos likimas tarsi už ją nusprendžia ji ir
turi tris vaikus ne mažiau. Ilgainiui laimėtojai pajunta, kad
yra kurioje nors srityje laimėtojai.
Tačiau kai tai kartojasi, jie
nebūtinai turi džiaugtis savo laime. Kai kurie net pergalės
skonio nejaučia visi tau ploja, sveikina, o viduje tuštuma.
O kiti laimėtojai tarkime, Pelenė, ištekėjusi už Princo, iš
pradžių jaučiasi laiminga. Tačiau vėliau su siaubu atranda, kad
rūmų gyvenimas nuobodybė, o Princas kvailas dabita. Bet jau
vėlu būna atgal į trobelę, kurioje lieka pralaimėjusios seserys
ir pamotė. Gal jos susitaiko su tuo! Gerai būtų. Tuomet jos būtų
sutikusios tapti vidutiniokėmis. O jos?
Pralaimėtojai su vidutiniokais
nesutinka dėl to, kad atkakliai nori laimėti daug. Ir neturi
alternatyvių kelių. Tiesiog jiems turi sektis. Ir viskas!
Skirtingai nei laimėtojai, jie iš anksto smaguriauja,
įsivaizduodami savo pergalės vaisius. Dažniausiai jie nesiruošia
galimam pralaimėjimui, todėl būna labai nusiminę, kai tai
įvyksta. Svajojau apie gražią šeimą neturiu nieko, galvojau
apie vadovės postą visai likau be darbo.
Tačiau pralaimėtojai turi įdomią
savybę lyg Sizifas su savo akmeniu, jie atkakliai kartoja ir
kartoja pastangas pakilti... kol pačiu netinkamiausių metu
nusirita atgal. Žinoma, pralaimėtojai turi šansų sumažinę savo
pretenzijas, jie turėtų šiokią tokią laimę. Juk nebūtina pamotės
dukroms už princų tekėti, ar ne?
Tai štai kas gaunasi su laimės
jausmu. Pralaimėtojai irgi džiūgauja, tačiau dažniausiai
džiūgauja iš anksto kai tik pamano, kad turi puikių šansų
laimėti. Jie iš anksto jaučiasi laimingi, kol jiems sekasi. Jie
beveik prie pergalės... na, ne viskas pačiu netikėčiausiu
momentu sugriūna, ir prie finišo atsiduria laimėtojai.... Kur
čia gilintis į laimėtojų jausmus ir kaip čia rasti laimėtojų
vidinę tuštumą?...
Pralaimėtojai dažniausiai kenčia nuo
pavydo ir nekenčia tų, kuriems pasisekė. Tačiau po kiek laiko jų
dėmesį patraukia naujas projektas tas, kuriame jie vėl tikisi
Princo sosto... ir lieka prie sudužusios geldos.
Kaipgi su laimės jausmu? Iš pradžių
atrodė, kad laimingais gali jaustis tik sėkmės džentelmenai.
Paradoksalu, tačiau išeina, kad visi gali džiaugtis išskyrus
laimėtojus!
Bet nenusiminkime ir laimėtojai, ir
pralaimėtojai gali pamėgti gyvenimą. Jei tik nuo rezultatų,
tikslų ir siekių sutelktų dėmesį į procesą. Gyvenimas juk ir yra
nuolatinis dabar! O vakar ir rytoj tik proto
konstrukcijos. Viskas netgi gimimas ir mirimas irgi
procesai. Kodėl mums šalia neatsiejamo žmogaus siekio laimėti,
neišmokus džiaugtis tuo, kas yra čia ir dabar?
Mums skambina pirmąja linija,
tarė Saiksas. Prašome klausti, ponia.
Ar aš jau eteryje?
Taip, ponia, jūs eteryje, o mūsų
svečias, ponas Donaldas Šimoda lakūnas. Klauskite, jūs
eteryje.
Tai norėčiau tam vyrukui pasakyti,
kad ne visi gali sau leisti daryti tik tai, ką užsigeidžia, ir
kad yra žmonių, lenkiančių nugarą dėl duonos kąsnio, nepalyginti
atsakingesnių negu tie, kurie bastosi rengdami oro karnavalus!
Žmonės, dirbantys dėl duonos
kąsnio, dažniausiai irgi užsiima tuo, ko patys nori, atsakė
Šimoda. Jie nedaug skiriasi nuo tų, kurie pragyvenimui
užsidirba lyg žaisdami...
O Šventajame Rašte pasakyta: Savo
veido prakaite valgysi duoną, Varguose tu maitinsies!
Jei norime, galime rinktis ir tokį
gyvenimą.
Daryk tai, kas tau prie širdies!
Jau pavargau nuo tokių, kaip jūs, be perstojo kartojančių: daryk
tai, ką nori, daryk, ką tik nori! Jūs skatinate žmones
sulaukėti, ir anksčiau ar vėliau jie sugriaus pasaulį. Jie jau
dabar niokoja pasaulį. Tik pažvelkite, kas ištiko miškus, upes
ir vandenynus!
Taip, pasaulis naikinamas. Na ir
kas? kalbėjo Šimoda. Juk yra milijardai kitų pasaulių,
kuriuos galime pasirinkti arba patys susikurti. Kol žmonės nori
gyventi planetose, tol jų ir bus.
Vargu ar jis tai pasakė, norėdamas
paguosti pašnekovę, ir aš apstulbęs pažvelgiau į Šimoda. Jis
skelbė mokymą, kurį galėjo suvokti tik Mokytojas. Tuo tarpu
skambinusioji, žinoma, buvo įsitikinusi, jog diskutuojama tik
apie šio vieno pasaulio realijas, pasaulio, kuris prasideda
gimimu ir baigiasi mirtimi. Juk lakūnas tai puikiai žinojo,
tad... kodėl gi nekreipė į tai jokio dėmesio?
Ką gi, viskas puiku, ar ne?
karščiavosi radijo klausytoja. Tai šiame pasaulyje nėra nei
blogio, nei visur mūsų tykančios nuodėmės? Jums tokie dalykai
apskritai nerūpi?
Čia iš viso nėra dėl ko rūpintis,
ponia. Mums prieš akis tik mažytė dalelė visumos, o ir ta pati
tik iliuzija. Tai ir vadiname gyvenimu. Viskas subalansuota, ir
niekas nei kenčia, nei miršta, jei laisva valia su tuo
nesutinka. Niekas nedaro to, ko nenori daryti. Nėra nei blogio,
nei gėrio, tėra tai, kas daro mus laimingus ar nelaimingus.
Šie žodžiai irgi nenuramino
skambinusios moters, bet ji staiga pakeitė toną ir
paprasčiausiai paklausė:
Iš kur jūs žinote visus tuos
dalykus, apie kuriuos šnekate? Iš kur žinote, kad visa, ką
kalbate, yra tiesa?
Nežinau, ar tai tiesa, atsakė
Donas. Tikiu tuo, nes man patinka tuo tikėti.
1. Suformuluokite ir užrašykite
teksto temą.
2. Koks kalbėjimo pobūdis dominuoja
tekste?
3. Ko siekia moteris, paskambinusi į
eterį?
4. Kokį pasaulį mato moteris?
Atsakykite savais žodžiais.
5.Kaip moteris gina savo požiūrį?
6. Koks Donaldo Šimodos požiūris
šokiravo pašnekovę?
7. Kaip supratote lakūno žodžius, kad
yra milijardai kitų pasaulių, kuriuos galime pasirinkti arba
patys susikurti? Atsakykite savais žodžiais.
8. Suformuluokite teksto problemą.
9. Kokia pagrindinė šio teksto
mintis? Atsakykite savais žodžiais.
10. Kaip epigrafas papildo teksto
prasmę? Paaiškinkite savais žodžiais.
11. Kokių stilių sąveika pastebima
tekste?
12. Argumentuokite.
13. Ką žinote apie teksto autorių?
Pateikite bent du faktus?
14. Kas sieja šį tekstą su I tekstu
turinio požiūriu? Nurodykite bent du požymius ir paaiškinkite.
II
užduotis.
Perskaitykite tekstus ir atsakykite į klausimus. (24 taškai)
1.
<...> Kartais Pinčuką apimdavo
senasis tinginys ir visiškas abejingumas, bet užtekdavo tiktai
išeiti sukti malūno sparnų, ir tuojau prasiblaivydavo. O suktis
su malūno sparnais visų labiausiai Pinčukui patikdavo. Tada jis,
dairydamasis po plačią apylinkę, lūliuojančius ežerus ir
žaliuojančius kalnus, pradėdavo svajoti apie didelį ir gražų
gyvenimą ir apie nepaprastus žygius jam pasiekti. Bet kol kas
tai buvo tiktai svajonės, kurios įvykdyti neturėjo nei laiko,
nei didelio noro. Tai ir pasidarė Pinčukas visai tuščias
svajotojas <...>
Nurodykite kūrinio autorių,
pavadinimą, žanrą, tipą.
2.
Pavasario saulė nušvito meiliai
Ir šildo lietuvišką žemę,
Kur mūsų prabočiai gyveno dailiai,
Kur ainiai stiprybę sau semia.
Pakilo į dangų aukštai vyturiai
Ir meldžias verksmingai už dūšias,
Už tuos, kurie krito karingai narsiai
Darbuose, kovose ar mūšiuos.
Lakštutės sesutės dainuoja dainas
Ir linksmina liūdną artoją,
Ir šiltas lietelis purena dirvas,
Kad būtų jam minkšta po kojų.
Nurodykite kūrinio autorių,
pavadinimą, žanrą.
3.
Skubėk tad žemėn grįžt ir iš
dangaus
Naujų malonių lauk. Kiekvienas gėris
Yra savaime gėris, blogis blogis,
Nepriklausydamas nuo valios to,
Kas teikia šitą blogį arba gėrį.
Už gerą darbą jį geru vadinkit,
Bet neprimeskit jo niekšybių man,
stenkitės atsekti jų šaltinį;
Jūs turit pasikliauti visados
Gyvenimo patirtim ne žodžiais,
Nors ir iš Dievo lūpų sklistų jie.
Jums pažinimo medis dovanojo
Vienintelį vertingą gėrį protą:
Lai jo neslopina niekada
Jokie grasinimai tirono,
Jus verčiančio aklai tikėti tuo,
Kam prieštarauja išmonė ir jausmas.
Galvokite ir būkit ištvermingi!
Jei regimas pasaulis jus apvylė,
Pasaulį susikurkit savyje
Ir, silpną savo prigimtį užgniaužę,
Pasidarykit dvasios milžinais!
1.
Nurodykite kūrinio autorių,
pavadinimą, žanrą.
2. Su kokiu kontekstu sietumėte šį
kūrinį. Argumentuokite.
4.
Sigismundas
Tik pamanyk, juk Vytautas brangus,
Valdovas galingiausias ir
krikščionis,
Darbais apaštalams prilygt galįs,
Dar vis lig šiol tebėr tik
kunigaikštis...
Net už tave žemiau jis pastatytas!
Ir liūdna man dėl šitos neteisybės...
Todėl aš nutariau pasiūlyt jam
Uždėt karūną Lietuvos karaliaus:
Te Vytauto viešoji padėtis
Pritiks karališkai didybei jo!
Ir neteisybė dings iš mūsų tarpo!
Nurodykite kūrinio autorių,
pavadinimą žanrą, tipą.
5.
<...> Tuo metu atsitiko lagery iki
šiol negirdėtas dalykas. Keli vyrukai, pragaras juos žino, iš
kur išlindę, puolė prie sužeistojo, patempė jį į šalį, suskato
rūpintis jo žaizdos sutvarstymu. Kiti gi griebė anuos tris
mušeikėlius. Bet kad jau griebė tai griebė! Bežiūrint visi
trys pasiliko gulėti gatvėje. Netrukus ant jų išvertė po kibirą
vandens, šie atsigaivalėjo, šiaip taip pasikėlė ir
nusverdikuliavo savo keliu, nė dėkui nepasakę <...>
Nurodykite kūrinio autorių,
pavadinimą, žanrą, tipą.
6.
<...> Viskas praeina štai mintis,
kuri man daugiausia padeda pakelti visus gyvenimo nemalonumus.
Kieno sielos ta mintis yra leitmotyvas, tas nebegaudo laimės
valandų. Kas iš jų, kad praeis? Ir ar galima jomis tikrai
gėrėtis, jei leitmotyvas nesiliauja skambėjęs?
Man rodos, kad pasitenkinimo gyvenimu
paslaptis teatspėjama tokiu būdu: žmogus neprivalo per daug
reikalauti iš gyvenimo. Reiktų vaikus iš mažens mokyti, kad
gyvenimas nėra kažkokia laimės duodamoji įstaiga, bet sunki,
varginanti tarnystė. Jei jis ir duoda kartais trumpų laimės
valandėlių, tai yra jo malonė, ne pareiga. Jei žmogus taip žiūri
į gyvenimą, tai jis nebėga galvotrūkčiais paskui laimę,
neįtempia visų savo jėgų vien tik tai laimei sugauti žūtbūt,
nerėkia ir nesidrasko, jos neradęs, o kiekviena šviesia
valandėle džiaugias kaip kokia dovana virš programos <...>
Nurodykite kūrinio autorių,
pavadinimą, žanrą.
III
užduotis. Perskaitykite tekstus ir atsakykite į
klausimus. (27 taškai)
Nekantri boba
Dievas surinko visas bjaurybes maišan
ir padavė bobai nunešt ežeran ir įmesti. Liepė nešant nežiūrėt.
Bet kur tau boba iškentės nepažiūrėjus. Ji atrišo maišą ir
pažiūrėjo. Kai atrišo, tai išbėgo visos bjaurybės. Pradėjo
šliaužt, ropot ir visos išbėgo. Boba nusigando ir nuėjus
dievui pasakė, kad išbėgo. Dievas pavertė ją garniu ir liepė
rinkt lig dievo teismo. Boba buvo apsivilkus balta palaidine ir
tamsiai mėlynu, net juodu, karaliaučiniu sijonu. Užtat ir garnio
pusė balta, o pusė juoda.
Nurodykite teksto žanrą, tipą.
Pateikite bent du argumentus.
Adolfas Sprindis. Žemaitė
<...> Degė kūryba ir laukė kritikos.
Ir žinių, kaip geriau rašyti. Koks turi būti geras apsakymas.
Medžiaga virto per galvą, tokia gyvenimiškoji patirtis. Kaip
apvilkti vaizdais, kaip grupuoti medžiagą, kaip kurti
charakterį? Vingiai, Katrė pasisekė, bet panašiu keliu neisi,
nes kiti dalykai ir kitos temos. Kartotis juk negalima, ir
vienodumas blogai. Ir dar rūpėjo, koks yra aprašymo ir vaizdo
santykis. Petro Kurmelio pradžią supeikė. Kur čia blogai?
Turėjo klausimų ir krovė Povilui ne pagal jėgas <...>
1. Nurodykite teksto žanrą.
Pateikite bent du argumentus.
2. Tekste minimas Povilas. Kas jis
ir ką žinote apie jį? Pateikite bent du faktus.
Leidykla
Gimtasis žodis išleido
Zita Nauckūnaitė
PREZENTACIJOS MENAS
Gebėjimas gerai kalbėti yra toks pats
esminis ir lemiantis gyvenimą, kaip ir gebėjimas gerai rašyti.
Menas susikalbėti su žmonėmis yra toks pat senas, kaip ir pati
žmonija. Tai menas vadovauti, mokyti, bendrauti, valdyti....
Kurti kalbėjimo santykį su auditorija
kiekviena karta mokosi iš naujo. Mūsų amžiaus specifika
kompiuterinės prezentacijos. Kaip jas parengti ir pateikti,
būtina išmanyti kiekvienam. Prezentacijos menas senų
retorikos idėjų, komunikacijos mokslo įžvalgų ir verslo
prezentacijų derinys.
Šio leidinio tikslas suteikti
pagrindinių strateginių žinių, kaip parengti pranešimą, sukurti
jam skaidres ir sėkmingai pateikti auditorijai.
1. Nurodykite teksto žanrą.
Pateikite du argumentus.
2. Nurodykite funkcinį stilių.
Argumentuokite.
Vienarbukė, dvarbukė,
Trikorikė, raibukė,
Eckus, peckus,
Kromas, romas
Vidupetė sprakt.
Meilerin pakšt!
Nurodykite teksto žanrą.
Argumentuokite.
Henrikas Nagys
Vytautui Mačerniui
Nepasiėmei nieko kartu: tavo rankose
miega
paskutiniojo vasaros vakaro kvapas ir
vėsuma.
Tavo galvą padėjo ant kieto drožlinio
priegalvio
ir giliai akyse tebegyvą dangų užžėrė
žeme <...>
<...> Tavo knygose pasakų saulė
užgeso,
ir už atdaro lango sudužo ant kelio
akmens
nebaigta svajoti svajonė. Tiktai
vystančios vasaros
vakaro vėju kvepėjo tavo rankų atšalę
delnai <...>
1. Nurodykite teksto žanrą.
Argumentuokite.
2. Kokiai literatūros rūšiai
priskirtumėte šį tekstą? Argumentuokite.
Balsas
Čia aš vėl, maestro. Tiek to, kad Jūs
ne Rostropovičius ir mes ne troleibuse. Mes dabar internete. Ir
visai nebūtina kiekvienam būti Mstislavu Leopoldovičium, galima
ir taip pasikalbėti. Internete irgi žmonės gyvena. O štai
Daniilas Šafranas, kaip ten parašyta, išėjo. 1997 metais iš
Rusijos. Bet ne į užsienius, o Anapilin.
Aš pasakysiu, kodėl apie jį taip
įkyriai klausinėjau. Todėl, kad mūsų laikais, tai yra visą pusę
praeito šimtmečio, pasaulyje buvo trys Dievo siųsti
violončelistai Pablo Kazalsas, Mstislavas Rostropovičius ir
Daniilas Šafranas. Pablo Kazalsas, atėjus laikui, pasimirė
būdamas daugiau devyniasdešimties, Rostropovičius vis griežė, o
štai Šafranas tiesiog dingo. Štai aš ir susijaudinau. Todėl, kad
prapuolė vienas iš trijų didžiųjų meistrų. Aš pergyvenau
didžiulę netektį, maestro. Išgyvenu iki šiol. Nes violončelė tai
toks instrumentas...
Ji ne isteriška. Ar esat girdėjęs,
kaip ūkia garvežys nakty? Lyg pasiklydęs likimas. Kaip mūkia
karvė pro miglą?.. Apie tą garsą Aleksandras Grinas yra pasakęs,
jog tai Neišsipildžiusios būties balsas. Ir jokios isterijos.
Yra kaip yra, sako politikai. Isteriškas gali būti smuikas,
arbatinukas, sekretorė, o violončelė niekada.!
Nežinai, nežinau... Gal kartais
trombonas?
1...........................................................................................................................................................................................
2...........................................................................................................................................................................................
3...........................................................................................................................................................................................
4...........................................................................................................................................................................................
5...........................................................................................................................................................................................
6...........................................................................................................................................................................................
V užduotis.
Įrašykite praleistas raides. Žodžius,
pateiktus skliaustuose, rašykite kartu arba skyrium. (20 taškų)
Ten, kur dabar dži__sta obelys ir,
keldamas karštas dulk__s, siaučia vėjas, kur pajuod__s nuo
li__čių kloj__mas 1__g milžiniškas jautis, kl__mpantis ant
keturių, ten prasidėjo jo sielos audra, besit__sianti (1__g
šiol).
(Kas kart) nuėj__s prie upės, dažnai
žiūrėdavo į s__k__ringą, n__žmiai riaumoj__nčią srovę ties
staigiu pos__kiu, į vandenį, kunk__liuojantį s__klumoj ir per
akmen__s, per apr__d__jusius gel__galius, armat__ros griauč__is
besiverž__ntį (kaži kur) į pakaln__, į g__lų ni__rų tarp__klį.
Šveln__mas, rimtis ir __siklaus__mas viskas b__dinga tam, (kas
tik) žydi, tar__sta, br__sta (ne tramdomai), (ne varžomai)
pakl__stant prigimč__i, kuri savaim__ yra ir laiko tekėjimas, ir
(be vargo) pasiima vis__, ko jai reikia.
Žmogus niekada (ne žino), (kas gi) jo
laukia ir koks jis bus. Mat jis kaip (kaž kada) matytas
bai__ščiai st__rantis medis. Medžio kamienas buvo kreivas,
išsiklaipiusiomis, išdr__kusiomis į šalis šakomis,
išsukali__tais s__nariais. (Iš pradžių) jo linkta į upę, į
pietus, paskui staiga l__žis, dv__šak__mas: vienas kamienas kaip
str__lė šauna į viršų, kitas į šoną, po metr__nio tarpo į
visas pus__s k__rojančios, l__ž__nėjančios, gumb__tos šakos...
Ir (kas gi) pasak__s, (koks gi) jis turėjo būti, koks pav__dalas
buvo u__koduotas jo sėklo__? Ir koks turėt__ būti __dealus jo
antr__ninkas...
(Nei medžio), (nei žmogaus) gyvenimo
niekas ne__spės. (Vis dėl to) kam lemta būti, tas ir bus...
Nuostabus vaik__stės uoste, ar lemta
į tav__ sugr__žti, vėl klajoti m__slingais praeities takais,
nusilenkti ram__jai Mituvai. Stebukling__j__ pavasario šalna
pasipuoš__s ram__bės ir vilties uoste, pab__lusiais savo
pirštais keden__ sugr__žtančiojo b__lančius plaukus, pasodink po
g__v__bės žiedą kraunanč__ vyšn__ ir leisk pajusti, kad ir jis
tau reikalingas.
Tik čia, prie šito kalno, svajonės
tikresnės ir pasir__žimas didesnis, s__žinė švaresnė ir mintis
lakesnė.
VI
užduotis.
Paaiškinkite skyrybos ženklus. Atsakymus rašykite lentelėje. (10
taškų)
Žiūrėdama į kelią1, kuriuo
atėjo, Rozalija pagalvojo, kad labai keista yra kur nors
važiuoti2: sėdi žmogus ištisas savaites3,
o kartais mėnesius namie, lakstai nuo trobos iki tvarto, iki
ganyklų, iki fermų, lauki sugrįžtant mergaitės iš mokyklos arba
girto tėvo, o vieną dieną imi ir pasikeli, kad ir netoli, o
išvažiuoji, atsiskiri nuo visko4, nors negali
užmiršti, tačiau atsiskiri, pasidarai kitoks, laisvesnis,
savarankiškesnis5, ir trupučiuką juokingi pradeda
rodytis tavo darbai ir rūpesčiai, pajunti, kad šalia yra kažkas6,
kas tave padarytų kitokį, labai gerai pajunti, bet negali
įstengti jo išryškinti7, kaip tame sapne pavojaus
valandą8 žinai, kad netoli yra9, kas
beregint išgelbėtų, tačiau negali sušukti, kažkas užsiuva burną,
ir tada pašoki iš išgąsčio,10 susidraikiusiais
plaukais ir suprakaitavęs, o sapno jau vis tiek nebėr.
A - atskiriamos vienarūšės sakinio
dalys
B - atskiriami sudėtinio bejungtukio
sakinio dėmenys
C - atskiriamas išplėstinis pažyminys
po pažymimojo žodžio
D - atskiriami sudėtinio bejungtukio
sakinio dėmenys, kuriuos sieja aiškinamasis ryšys
E - atskiriami sudėtinio sujungiamojo
sakinio dėmenys
F - atskiriami sudėtinio
prijungiamojo sakinio dėmenys
G - atskiriama (išskiriama)
išplėstinė aplinkybė
J - tikslinamoji aplinkybė
K - vienarūšės sakinio dalys po
apibendrinamojo žodžio
L įterpinys
VII užduotis.
Išspręskite kryžiažodį, įrašydami raides iš viršaus į apačią.
(13 taškų)
1. Aukščiausias įtampos taškas
kūrinyje.
2. Vienas iš penkių funkcinių
stilių.
3. Vienodų ar panašių priebalsių
sąskambis kūrinyje.
4. Gamtos garsų pamėgdžiojimas
literatūros kūrinyje.
5. K. Donelaičio poemos Metai
veikėjas.
6. Epikos žanras.
7. Autoriaus pastabos, komentarai
dramos kūrinyje.
8. Meninis padidinimas.
9. Siužetinio literatūrinio
kūrinio struktūros elementas prieštaringų veiksmo aplinkybių
susikirtimas ir aktyvi (dažnai slapta) priešingų veikėjų veikla,
žadinanti skaitytojų smalsumą.
10. Antikinės literatūros
eiliavimo būdas.
11. Vienas iš literatūrinio
Keturių vėjų sąjūdžio įkūrėjų.
12. Baigiamoji literatūros kūrinio
dalis.
13. Gamtos vaizdas kūrinyje.
VIII užduotis.
(12 taškų)
1. Pasižiūrėję į duotą iliustraciją
atpažinkite epochą (1 t.), nurodykite laiką (l t.),
būdingiausius bruožus (3 t), atstovus (l t.).
2. Išsirinkite būdingiausią Jūsų
atpažintos epochos bruožą ir remdamiesi duota iliustracija bei
kitu kultūriniu kontekstu sukurkite argumentuotą pastraipą. (6
t.)