Audronė Razmantienė
Regina Dilienė
Teksto suvokimas ir kūrimas: užduotys
IX-XII klasei
Šviesa, Kaunas, 2007
Skaityti ir kurti tekstus įdomu!
teigia knygos autorės, gerai žinomos lietuvių kalbos ir
literatūros mokytojos, egzaminų užduočių rengėjos. Jų knyga
moko, kaip reikėtų taikyti įvairias teksto skaitymo ir rašymo
strategijas, pataria, kaip skaitant ir kuriant tekstus, atsakant
į klausimus ir atliekant užduotis įgyti kultūrinės patirties,
geriau pažinti pasaulį ir save.
Dalia Urnevičiūtė
Stiklinis namas
Ištrauka apie Algytę
[1] Algytė nustraksi smulkiu
mergaitišku žingsniuku ir, negarsiai trinktelėjusi durimis,
išeina į gatvelę, paima nuo žemės kalkių gabalėlį ir atsitūpusi
ima piešti mirguliuojančius lapų šešėlius ant šaligatvio.
Beprasmis raizginys. Bet mergaitei jis kažką primena. Ji padeda
obuolio graužtuką ant šaligatvio atbrailos ir dabar nupiešia
tai, kas pasivaidena neaiškiame šešėlių raizginyje: nulėpusios
ausys, trys taškai tai akys ir nosytė, tokia vėsi, drėgna
nosytė, dar linija ir štai, susirietęs iš meilumo, virpa mažas
šunelis Gutis. Net knieti šūktelėti: Guti, Guti! Sušnarėtų
jurginų krūmelis, ir išlėktų Gutis su stačiomis ausytėmis ir
žemių trupiniais ant nosytės aiškiu įrodymu, kad vėl buvo
nepaklusnus. Suvokęs savo kaltę, jis pabruktų uodegytę ir
cimpintų prie jos, toks nusižeminęs, toks kaltas, kad visi
barimo žodžiai pavirstų atlaidžiu: Nu, nu, tu besarmati! Vėl
rausei gėlytes?
[2] Besarmatis tuoj būtų paimtas ant
rankų ir, visas krutėdamas ir virpėdamas kaip gyvas sidabras,
nedrąsiai siekteltų liežuviuku Algytės veido. Šunelis turėjo
būti pavadintas Algučiu. Bet patys suprantate, kad taip nedera,
nes viso labo mažas šunelis, o ne jos broliukas. Tad jis ir liko
Gučiu. Kas supras, kad Algytė norėjo už visus labiau jį mylėti.
[3] Ak tu, mažas nulėpausi, netikėli!
Kam buvo sakyta nestovėti prie durų? Ak tu, mano kvailuti, duok,
papūsiu letenėlę. Duok...
[4] O Gučio maudymas ši didžioji
repeticija? Pasiruošimas ateičiai: toms beveik šventoms maudymo
apeigoms, kai viskas taip svarbu, kai išgąstingi šūkčiojimai
susilieja į džiaugsmingą burkavimą ir švelnų, kankinantį norą
įgnybti mažą, neišmaningą padarą, pliuškenantį šiltą vandenį ir
nesuvokiantį tos beveik stebuklingos materijos prigimties.
[5] Guti, Guti, tu buvai labiausiai
išlepintas šunelis visame name. Tu nenorėdavai vienas pasilikti
kambaryje, ir Algytė, išnešusi kibirą su šiukšlėmis, bėgdavo
tekina namo ir atrasdavo tave unkščiantį ir nelaimingą.
[6] O dabar Gutis kaime. Gal net
pririštas grandine prie būdos, ir jo priskretęs dubenėlis ne
kasdien būna pilnas šviežio maisto.
[7] Jam ten gerai, kartoja Algytė
savo mamos žodžius. Grynas oras... O pati jaučia, kad jos
meilės šuniukui niekas neatstos.
[8] Nežinia, ar nuvažiavusi po metų
Algytė atpažins tą kiemo sargą, nešvarų, pilną blusų, dagių
prisivėlusia uodega. Jeigu jis išgyvens tuos metus, tai jau bus
kitoks: jis baugščiai puls slėptis, be žodžių pasakydamas, kiek
kartų buvo paspirtas, ir tiek kartų bus paspirta Algytės širdis.
Godžiai, net nekantriai praris atvežtus skanėstus ir šitaip
papasakos, kad skanėstai jam visai nerūpi, kad jam tereikia
pasisotinti. O paskui visi stebėsis, kodėl taip pablogėjo
Algytės apetitas.
[9] Nevežkite niekados Algytės
aplankyti Gučio. Nereikia. Geriau papasakokite mergaitei, kaip
jos Gutis šoko gelbėti skęstančio berniuko ir pats žuvo...
Garbingas jo žygdarbis ir Algytės ašaros padės paskutinį
užmaršties tašką. Nereikia, kad ji dar kartą su juo
atsisveikintų kaip tą gegužės rytą po mano langu už jazminų
krūmelio.
[10] Visada ateina rytas, kai tenka su
kuo nors atsisveikinti visam laikui. Nesvarbu žmogus tai ar
šuo. Nuo to ryto prasideda naujas gyvenimas, gyvenimas
nujaučiant, kad bus ir daugiau tokių atsiskyrimų, atsisveikinimų
ir praradimų. Po to kiekviena džiaugsminga valanda apsineša kaip
žalvaris nuodinga apnašų plėnele suvokimu, kad viską, ką
turime brangaus, vieną kartą teks prarasti. Mes bijome mylėti.
Mylėdami bijome netekti. Baimė mumyse įsikuria ir pasidaro
prieskoniu visiems patiekalams ant mūsų šventinio stalo.
Dalia Urnevičiūtė. Savaitė iš vidurio
metų. V., 1989. P. 184-185
KLAUSIMAI IR
UŽDUOTYS
1.
Kuriai literatūros rūšiai
priskirtumėte šį tekstą? Argumentuokite.
2. Kokia yra šio teksto tema?
3.1. Paaiškinkite, kokia problema
nagrinėjama tekste.
3.2. Raskite ir nurašykite tą problemą
iliustruojančią citatą.
4. Vienu sakiniu nusakykite, kas šiame
tekste vyksta dabarties laiku.
5.1. Išrinkite kreipinius, kuriais
Algytė kreipdavosi į Gutį.
5.2. Apibūdinkite kalbos toną, kai
Algytė bardavo Gutį.
6. Kodėl 4 pastraipoje Gučio maudymas
pavadintas didžiąja repeticija?
7. Peržiūrėkite nurodomų pastraipų
veiksmažodžius. Kiekvienoje pastraipoje vyrauja tam tikros
veiksmažodžio formos. Paaiškinkite, kodėl kinta veiksmažodžių
formų vartosena:
a) 1 pastraipoje;
b) 2 pastraipoje;
c) 6 ir 7 pastraipose;
d) 8 pastraipoje;
e) 9 pastraipoje;
f) 10 pastraipoje.
8. Kas vaizduojama priešingai 1-3 ir 8
pastraipoje? Pagrįskite.
9.1. Apibūdinkite teksto pasakotoją.
9.2. Į ką ir kodėl pasakotojas
kreipiasi 9 pastraipoje sakydamas: Nevežkite niekados Algytės
aplankyti Gučio?
10. Kodėl pasakotojas siūlo pasakyti
Algytei, kad jos šuniukas žuvo?
11. Dalios Urnevičiūtės tekste ryški
vaiko ir suaugusiųjų pasaulio priešprieša. Paaiškinkite ją.
12. Savais žodžiais paaiškinkite
pabrauktą mintį: ...jis baugščiai puls slėptis, be žodžių
pasakydamas, kiek kartų buvo paspirtas, ir tiek kartų bus
paspirta Algytės širdis.
13. Paaiškinkite frazeologizmą
gyvas sidabras.
14. Pagal kūrinio logiką pratęskite
sakinį: Visada ateina rytas, kai tenka su kuo nors
atsisveikinti visam laikui. Nesvarbu, ar tai žmogus, ar šuo,
ar....
15. Šis tekstas grožinis, tačiau jame
yra publicistinių intarpų. Paaiškinkite, kur ir kodėl jie
įterpti.
Dalia Urnevičiūtė
Stiklinis namas
Ištrauka apie Virgį
Saulė atsispindi ir purvo klane.
Artėja pusiaunaktis. Virgis, susigūžęs
ant suoliuko, apkabina rankomis kelius. Sėdi šitaip ilgai: tai
jo privilegija daryti ką nori. Dabar jis net nėra tikras, ar
to nori. Bet kitiems negalima tokiu vėlyvu laiku būti kieme, o
jis sėdi.
Virgi, čia tu? iš balkono pašaukia
Algytės motina.
Aš.
Ką ten veiki taip vėlai?
Sėdžiu.
Raktą pametei?
Ne.
Tėtis namie?
Namie.
Kokia taktiška! Neklausia, ar mama
namie! Neklausia, ar tėvas girtas. Ne. Tokių dalykų ji niekada
neklausinėja.
Tu vakarieniavai?
Virgis tyli.
Aš ką tik grįžau iš komandiruotės.
Užeik, pavalgysime abu drauge.
Oi, gudri! Jis tebesėdi.
Nori sumuštinio?
Vaikas atsistoja ir lėtai eina prie
pravirų durų, jo laukia Algytės mama su lėkštute. Jis paima
visus ten sudėliotus skanėstus ir kopia aukštyn į savo butą.
Saldžių sapnų!
Tai pasako Algytės mama, užverdamą
duris. Argi šitaip sakoma? Virgiui sugniaužia širdį. Apsimeta
neišgirdęs, nes nežino, ką atsakyti.
Atsisėdęs ant batų dėžės
prieškambaryje, jis suvalgo viską. Paskui nusilupa šokolado
plytelę, numeta popierių, apsidairo.
Ten, apačioje po jais, visiškai toks
pat butas. Ten, apačioje po jais, gyvena taip pat trys žmonės.
Gyvena jie visai kitaip. Tas pluoštelis šviesos pro praviras
duris, tas kraštelis kilimo... Ta kvepianti ranka, gėlėto
chalato rankovė... Lėkštelė plona, trapi, su vingiuotais
krašteliais...
Virgis eina į vonią nusiplauti
šokoladu išteptų rankų. Jis net nepažvelgia į virtuvę, kur
voliojasi tėvas. Bet rankų jis nesiplauna, atsisėda ant vonios
krašto ir ima galvoti: būtų gera dabar paleisti vandenį ir
užtvindyti tą butą apačioje. Tegul žliaugia ant visų kilimų,
kilimėlių, tegul teka per sienas vandens ašaros. Tegul jie
pamato, kaip verkia vandeniu bent jau sienos.
Jis teškia ranka vandenį ant
veidrodžio ir žiūri į ramų savo veidą.
Atsuka abu čiaupus, ir vanduo
pasilieja tarp kriauklės ir vonios.
Tėvui gali tekti sumokėti už remontą.
Ir gerai. Jis manys, kad pats kaltas, ir dėl to bus geras.
Atsigula, bet vandens šniokštimas jį
dirgina. Neužmiega.
Atsikelia ir nuėjęs užsuka čiaupą.
Vanduo apsėmęs vonios grindis, jau net dalį prieškambario.
Paėmęs skudurą pamažu ima šluostyti.
Dirba ilgai, lėtai, vildamasis, kad
vis dėlto vanduo jau prasisunkė ir ten, į tą mažąjį rojų, ir jo
sienomis jau teka beaistrės vandens ašaros. Nuvargsta. Ima
skubėti, norėdamas greičiau užbaigti šį nemalonų darbą. Dar
vėliau ateina išganinga mintis, kad dabar vanduo jau
nebešniokščia, ir jis puikiausiai galės užmigti. O šis ramus
vanduo, kuris telkšo po kojomis, per naktį šį tą padarys anų
nenaudai. Tegul...
Jis vėl atsisėda ant vonios krašto su
purvinu skuduru rankoje ir žiūri į veidrodį. Vėl teškia vandens
lašus. Šį kartą ramus jo veidas verkia purvu, širdį suspaudžia
ankstyvas suvokimas, kad verkti švariu vandeniu ne kiekvienas
gali...
Dalia Urnevičiūtė. Savaitė iš vidurio
metų. V., 1989. P. 241, 243-245
KLAUSIMAI IR
UŽDUOTYS
1.
Nusakykite teksto temą.
2. Ar džiaugiasi Virgis savo
privilegija daryti ką nori? Kodėl?
3. Argumentuokite, kodėl apie Algytės
mamą sakoma, kad ji taktiška ir gudri.
4. Kodėl Virgis taip trumpai
atsakinėja į klausimus ir tyli, kai jo paklausia apie vakarienę?
5. Kodėl berniukas neatsako į
palinkėjimą saldžių sapnų?
6. Kodėl Virgis atkreipia dėmesį į
kaimynų namus?
7. Ką jo prisimenamos detalės (Tas
pluoštelis šviesos pro praviras duris, tas kraštelis kilimo...
Ta kvepianti ranka, gėlėto chalato rankovė... Lėkštelė plona,
trapi, su vingiuotais krašteliais) sako apie Algytės šeimos
gyvenimą?
8. Savais žodžiais paaiškinkite Virgio
mintį: Tegul jie pamato, kaip verkia vandeniu bent jau sienos.
Kokia čia meninės raiškos priemonė?
9. Kodėl berniukas paleidžia vandenį,
kad apsemtų kaimynų butą?
10. Savais žodžiais paaiškinkite
mintį, kad verkti švariu vandeniu ne kiekvienas gali.
11. Paaiškinkite šios apysakos dalies
ištraukos epigrafo ryšį su vaizduojamais įvykiais.
12. Išrinkite iš teksto dvi metaforas
ir jas paaiškinkite.
13. Apie kokį vyksmą sieloje kalba
vaiko veiksmai?
14. Vytautas Kubilius teigia, kad
Dalios Urnevičiūtės kūryba grindžiama jausminiais išgyvenimais.
Argumentuokite šią mintį remdamiesi tekstu.