|
Testas
Nr.
26
Teksto suvokim o
užduotis
Izabelė Ūsienė
Teksto suvokimo ir kūrimo
užduotys
E. Vaičekausko leidykla,
Panevėžys, 2007
Teksto suvokimo ir kūrimo
užduotys sudarytos atsižvelgiant į 2008 metų valstybinio ir
mokyklinio egzaminų pokyčius, stengiamasi integruoti
svarbiausius lietuvių kalbos ugdymo proceso dalykus: kalbos,
literatūros, stilistikos, rišlaus teksto kūrimą bei gebėjimą
įžvelgti interpretavimo galimybes.
I tekstas
VIRŠ REALIZMO
Žmogų išlaisvinti
nuo proto?
Kas yra
automatinis rašymas?
1. Kaip atvaizduoti
tikrą gyvenimą, kaip parodyti žmogaus galvojimą tokį, koks jis
iš tikrųjų yra nebūtinai logiškas, nuoseklus? Tai klausimai,
kuriuos po Pirmojo pasaulinio karo iškėlė Prancūzijoje
susiformavęs įtakingas menininkų ir rašytojų judėjimas,
vadinamas siurrealizmu. Išvertus tai reiškia virš realizmo.
Siurrealistai rėmėsi tuometinės psichologijos pasiekimais, jiems
rūpėjo ypač apčiuopti, kaip žmogaus galvojimas siejasi su jo
pasąmonės veikla, kaip jį veikia slapti troškimai,
neįsisąmonintos baimės. Jų nuomone, visa tai iškyla sapnuojant,
patiriant haliucinacijas. Todėl reikia sudaryti sąlygas, kaip
išlaisvinti tuos sąmonės nevaldomus vaizdus ir mintis, parodyti,
kaip jie lemia kasdienę žmogaus veiklą, jo dvasines būsenas.
Siurrealistai darė eksperimentus, buvo bandoma rašyti
automatiškai, negalvojant, hipnozės metu; jie domėjosi sapnais,
užrašinėjo atsitiktinai į galvą ateinančius žodžius. Taigi
siurrealistai norėjo išlaisvinti žmogų nuo protingumo diktato,
nuo civilizacijos brukamo gyvenimo prasmės suvokimo, kasdienio
naudos siekimo.
2. Norint išreikšti
šį labai komplikuotą dvasinio gyvenimo turinį, buvo atsisakoma
tradicinių meno formų, ieškoma savitos kalbos. Buvo siūloma
grįžti prie primityvaus meno, prie naivaus ir patiklaus vaiko
žvilgsnio. Suaugusysis vaiko akimis viena iš pamėgtų
poezijos ir tapybos temų. Buvo manoma, kad vaikystėje mažiausiai
apsimetinėjama, kad vaikystė pats tikriausias žmogaus gyvenimo
tarpsnis. Todėl siurrealistai siekė imituoti senuosius mitus,
primityvųjį meną. Pasak siurrealistų, vaikiškas žvilgsnis į
realybę turi jungti pačius skirtingiausius, net prieštaringus
dalykus; kartu reikalaujama stebinti skaitytoją ir žiūrovą
netikėtais sugretinimais. Taigi poetiniam ar nutapytam vaizdui
suteikiama beveik neribota laisvė. Netikėti sugretinimai
siurrealistų kūryboje atsiranda ir panaudojant jau minėtą
automatinio rašymo techniką, kai visiškai pasitikima vaizduotės
laisve, kai žodžiai vienas greta kito atsiranda tarsi
atsitiktinai ar vaizde jungiasi logiškai sunkiai paaiškinami
dalykai. Tai panašu į sapne iškylančius vaizdus, kurių prasmė
neaiški, paslaptinga, labiau nujaučiama negu suprantama.
3. <...> Po Antrojo
pasaulinio karo išeivijoje gyvenusio ir kūrusio rašytojo Antano
Škėmos (19111961) novelėje Madona kasdienybės vaizdai
jungiasi su Biblijos motyvais. Mergaitės vizija iškyla
pasakotojo sąmonėje gulint tamsoje ir klausantis čelestos*
ritmo. Novelėje įprasta situacija apverčiama: su Kristumi
tapatinasi suaugęs pasakotojas, o jo motina vaizduojama kaip
šešiametė mergaitė. Kristaus kančios ženklas erškėčių vainikas
atiduodamas mažai mergaitei, gyvenančiai šiuolaikiniame
didmiestyje. Neigiamą pasakotojo požiūrį į gyvenamą laiką
išduoda ironiški sugretinimai: vietoj aureolės mergaitės galvą
gaubia šampūnų Halo reklama, akiratyje matyti dangoraižis, o
ne gotikinė bažnyčia, kuri krikščionybės klestėjimo laikais,
viduramžiais, būdavo aukščiausias miesto statinys.
Iš I. Kanišauskaitės,
N. Šervenikaitės, S. Žuko literatūros vadovėlio 10 klasei, 2006
II tekstas
Antanas Škėma
MADONA
Tin-tan-tin-tan
atkala čelesta*.
Aš išjungiu
elektrą, ir tamsa sugeria mane. Guliu kaip užmūrytas, kuriam
leista alsuoti. Guliu kaip nukryžiuotas, kurio niekas neprikals
prie kryžiaus. Guliu ir laukiu. Sugeriu į save garsus. Mano
siela buvo sausa kempinė, čelestos metaliniai garsai pripildo
jos duobutes ir kanalus. Siela išbrinksta, ir vėl esu
nemirtingas.
Todėl reikalauju
Madonos.
Ji šešerių metų.
Jos rankutės liesos ir purvinos, ji rausėsi šiukšliadėžėje ir
surado apvytusį gvazdiką. Jos plaukai erškėčių krūmas.
Ji įrėminta peizaže: triaukštis namas nusilupusiu tinku, Halo
reklama lange (plaukite galvą stebuklingu skysčiu), dangorėžio
gotikos akiratyje. Jos akyse sausos ašaros, sūrų skystį
sugėrė siela kempinė, teliko vaivorykštės šviesos mirgėjimas.
Jos bateliai sutrypti, ji pametė skardinę sagą, odinis dirželis
velkasi cementu. Ir mano Madona težino vienintelės pasakos
pradžią:
Gyveno kartą Jimmy
Brown. Jis turėjo stambią nosį, raudonus batus žvaigždėtais
pentinais. Žymiausias plėšikas Šiaurės Dakotoje, kuris du šimtai
metų kai žuvo...
Ė, jūs,
pareigingieji ponai, nutūpkite ant cemento! Mano Madonai
reikalingi puošnūs palydovai. Erškėčių krūmas tepražysta
apvytusiais gvazdikais, tenuplauna Madonos rankas pats miesto
meras, jam paduos sidabrinį indą Jimmy Brown, žymiausias
plėšikas Šiaurės Dakotoje.
Ji vilki melsvu
megztinuku. Mano Madona šešerių metų. Ji pagimdys Sūnų, dar
liūdnesnį nei ji pati.
Tin-tan-tin-tan
atkala čelesta.
* Čelesta klavišinis mušamasis
instrumentas.
1. Ką reiškia paryškintas tekstas
arba kabutės tekstų pavadinimuose? Nurodykite kitus tris
skyrybos kabutėmis atvejus. (3 taškai)
2. Ką reiškia dvi frazės po pirmo
teksto pavadinimu temas ar problemas? Kodėl taip manote? (2
taškai)
3. Koks visuomenės reiškinys
paaiškina siurrealizmo atsiradimą? (1 taškai)
4. Kokia mokslo sritimi rėmėsi
siurrealizmo atstovai? (1 taškas)
5. Kas juos labiausiai domino
psichologijos srityje? (1 taškas)
6. Sukonkretinkite šią sąvoką. (3
taškai)
7. Teksto žodžiais nurodykite
pamėgtos temos esmę. (2 taškai)
8. Kodėl taip sureikšminamas menas,
perteiktas vaiko akimis? Atsakykite teksto žodžiais. (1
taškas)
9. Ką reiškia frazė rašyti
automatiškai? (1 taškas)
10. Išbandykite tekste minimą
automatinio rašymo techniką bent trim sakiniais. (3 taškai)
11. Kuriuo požiūriu šie menininkai
priklausytų avangardiniam menui? (2 taškai)
12. Pareikškite savo požiūrį į šių
menininkų norą šokiruoti publiką ar skaitytoją. (1 taškas)
13. Perskaitykite A. Škėmos novelę
Madona ir vienu ar dviem sakiniais suglaudinkite jos turinį. (2
taškai)
14. Atidžiai perskaitykite šios
novelės trumpą komentarą trečioje pirmo teksto pastraipoje.
Kokia šio komentaro esmė? (3 taškai)
15. Įvardykite literatūros teorijos
terminu biblinio motyvo ir didmiesčio sugretinimą. (2 taškai)
16. Kokie siurrealizmo bruožai
išryškėja šioje novelėje? (3 taškai)
17. Paaiškinkite savais žodžiais
novelės pirmą ir paskutinį identiškus sakinius. (3 taškai)
18. Koks požiūris išryškėja į
biblinius įvaizdžius? Atsakykite savo žodžiais ir pacituokite. (2
taškai)
19. Koks pirmo teksto žanras ir
stilius? (2 taškai)
20. Koks antro teksto žanras ir
stilius? (2 taškai)
|
|
|