I
Įasmeninimas asmens ypatybių suteikimas
daiktams, gyvūnams ar sąvokoms.
Idealas galutinis siekimų tikslas,
visiška tobulybė.
Idealistas žmogus, kuris vertindamas,
suvokdamas ir pažindamas pasaulį vadovaujasi savo norais ir
troškimais, neatsižvelgdamas į realias aplinkybes ir sąlygas,
svajotojas.
Idealizavimas per daug geras vertinimas,
tik teigiamų ypatybių kėlimas.
Idėja, arba Pagrindinė mintis, vadovaujamoji kurio nors darbo
mintis, pagrindinė veikalo mintis (kaip tą reiškinį vertina, ką
laiko reikšminga, kas gerai arba kas darytina, kad būtų gerai). Idėjų kūrinyje gali būti ne
viena: pagrindinė ir šalutinės. Idėjos nėra vien racionalus
dalykas, jos dažnai susijusios su tam tikru emociniu
nusiteikimu: pritarimu, simpatija, susižavėjimu ar pašaipa,
panieka, įtūžiu ir pan.
Idilė (pastoralė, bukolika) nedidelis lyrinio aprašomojo
pobūdžio, giedros nuotaikos kūrinys, vaizduojantis kaimo buitį,
gamtą, meilę.
Idioma pastovus, vaizdingas žodžių
junginys, kurio reikšmė nesutampa su atskirai paimtų dėmenų
reikšmėmis.
dėti į akį
miegoti
griežti dantį
niršti
molio Motiejus
apsileidėlis
pramušta galva aistra
Įkvėpimas kūrybinio pakilimo būsena,
didžiausio įtempimo momentas kūrybiniame darbe, kai ypač aiškiai
veikia sąmonė rašytojo, reiškiančio savo idėją, savo sumanymą
gyvenimiškais paveikslais, meniniais vaizdais, kuriuos,
remdamasis sukauptais stebėjimais, jis sukuria savo vaizduote.
Iliustracija knygų grafikos kūrinys,
fotografija, piešinys, schema, brėžinys, puošiantis,
paaiškinantis arba papildantis tekstą.
Imažizmas XX a. 2 deš. anglų ir JAV
moderniosios poezijos srovė.
Impresija įspūdis, subjektyvus
išgyvenimas; meno kūrinys, perteikiantis asmenišką įspūdį,
nuotaiką.
Impresionizmas meno srovė, atsiradusi
XIX a. II pus. prancūzų tapyboje; įteisino tiesioginį regimąjį
įspūdį, trumpalaikių pojūčių fiksavimą, subtilius spalvų
niuansus, fragmentišką kompoziciją, pagrįstą iracionaliu mąstymu
ir improvizuota melodika.
Improvizacija kūrimas iš karto
atliekant.
Inscenizacija nedraminio literatūros
kūrinio pritaikymas vaidinti; inscenizuotas kūrinys, įgyjantis
pjesės formą, labai nutolęs nuo pirminio kūrinio, laikomas
savarankiška pjese ar scenarijumi.
Inkunabulas pirmojo spaudos laikotarpio
(iki 1501 m.) knygos.
Instrumentacija
įvairus žodžių grupavimas norint pabrėžti žodžio skambesį
tekste, pasiekti estetinį efektą. Kartu praplečiamos ir žodžio
semantikos galimybės. Pagrindinės instrumentavimo priemonės yra
fonetinės figūros (aliteracija, asonansas, onomatopėja), rimas.
Intarpai tekste
įterpti kito žanro kūriniai ar jų ištraukos.
Interaktyvioji
beletristika kompiuterinė beletristika, elektroninė
literatūrinės išmonės forma.
Interkalarijas
artificiozinės literatūros forma, eilėraštis, kuriame nuolat
kartojasi žodžiai ar žodžių junginiai (paprastai ne ilgesni už
vieną eilutę).
Intermedija nedidelė komiška pjesė ar
scena, atliekama tarp spektaklio veiksmų.
Interpretacija prasmės aiškinimas; meno
kūrinio saviškas atlikimas.
Intertekstualumas teksto ryšys su kitais
tekstais (pvz., Jameso Joyceo Ulisas su Homero Odisėja ar
Algimanto Mackaus eilėraščio Triumfališkoji su Dylano Thomo
eilėraščiu Ir nebus mirties karalijos).
Interviu XX a. spaudoje, radijuje ir
televizijoje paplitusi komunikacijos forma, tampanti
savarankišku publicistikos bei literatūros žanru.
Intonacija žmogaus kalbos tonas, kurį
nulemia balso pakėlimo ir nuleidimo kaitaliojimas.
Intuicija nuojauta, gebėjimas nuspėti
ateities įvykius; kūrybiška vaizduotė.
Intriga siužetinio kūrinio struktūros
elementas: prieštaringų veiksmo aplinkybių susikirtimas ir
aktyvi (dažniausiai slapta) priešiškų veikėjų veikla, kuri lemia
veiksmo eigos posūkius ir žadina skaitytojo susidomėjimą,
smalsumą.
Inversija įprastinės žodžių tvarkos
keitimas sakinyje, norint stilistiškai išskirti bei pabrėžti
vieną ar kitą jo dalį.
Krūmus ir girias linksmas jau giltinė suka,
Ir grožybes jų gaišin draskydama vėtra.
(K. Donelaitis)
Invokacija autoriaus kreipimasis į
mūzas, dievybę ar dvasinį globėją literatūros kūrinio pradžioje,
prašant įkvėpimo ir jėgų įgyvendinti kūrybinį sumanumą.
Įrėminimas teksto pradžioje pavartoto
žodžio, frazės pakartojimas teksto pabaigoje.
Ironija paslėpta sąmojinga pašaipa,
pasityčiojimas. Tai yra komiškumo forma,
kuri pasakymui suteikia priešingą reikšmę. Ironija visada
siejasi su apsimetimu: paliekama galimybė jos neįžvelgti ir
pasakymą suprasti tiesiogiai.
Istorinė literatūra kūriniai,
atspindintys istorinius įvykius ir visuomeninio gyvenimo
reiškinius.
Istorinės dainos dainuojamosios
tautosakos žanras.
Istorinis kontekstas praeities įvykių,
idėjų, reiškinių atspindžiai literatūros tekste, padedantys jį
interpretuoti, atskleisti jo unikaliąją prasmę.
Istorinis romanas specifinis romano
tipas, susiformavęs romantizmo epochoje.
Istorizmas žodis ar žodžių junginys,
kuriuo vadinamas senovinis, jau išnykęs daiktas ar reiškinys.
Išmonė tai, ką sukuria žmogaus
vaizduotė. Galima tai vadinti nekaltu melu, nes jis nekenksmingas, kol netampa blogu įpročiu. Meninės išmonės
pagrindas žmogaus emocijos, patyrimas.
Išvardijimas stilistiniais tikslais
vartojamų vienarūšių sakinio dalių arba vienarūšių sakinių eilė.
Suteikia kalbai konkretumo, turtingumo. Ši priemonė būdinga
tautosakai, ypač herojiniam epui. Naudojant išvardijimą,
pasakojimas tampa ramus, lėtas.
Kas dirvas užartų, sėtų bei nuvalytų,
Kas grūdelius iškultų ir parduot nuvažiuotų,
Kad nei Lauro, nei dosningo Krizo nebūtų.
(K. Donelaitis)
Įtaigumas darantis poveikio,
patraukiantis, sudominantis. Tai vienas iš stilingos kalbos
reikalavimų.
Įtampa išskirtinis jėgų ir dėmesio
sutelkimas ties kokia nors tema, problema ar situacija. Dažnai
veiksmo įtampą didina personažų nesutarimai, ginčai ir pan.
|