Kanceliarinė kalba
Kanceliarinė kalba tai oficialioji įstaigų ir jų dokumentų
kalba. Ja rašomi administraciniai ir tarnybiniai dokumentai,
įvairūs tvarkomieji ir kitokie reikalų raštai. Kanceliarinė
kalba kartais tiesiog ir vadinama reikalų raštų kalba.
Kanceliarinė kalba yra bendrinės kalbos atmaina, turinti tam
tikrų savo ypatybių. Kadangi tai bendrinės kalbos dalis, jai
privalomi bendrieji norminės kalbos reikalavimai, dėsniai ir
taisyklės, kas iš esmės prieštarauja bendrinės kalbos
taisyklėms, netinka nė kanceliarinei kalbai. Bet kaip bendrinės
kalbos speciali atmaina, ji turi tik šioje srityje tevartojamų
raiškos būdų ir ypatumų, pagal kuriuos skiriasi nuo kitų sričių
kalbos. Kanceliarinė kalba sau prisitaiko tradicinius raiškos
būdus, ieško egzistavusių, bet plačiau nevartotų reiškinių,
kuriasi visai naujų žodžių, konstrukcijų ar pasakymų, kurių iki
tol kalboje nebuvo. Tik toji kūryba, kaip sakyta, negali
pažeisti esminių kalbos dėsnių.
Tos sritys, kur kanceliarinė kalba vartojama (raštvedyba,
administraciniai, tarnybiniai ir kiti reikalų raštai), turi savo
poreikių, kuriuos kalba turi tenkinti, vadinasi, turi į juos
atsižvelgti. Dokumentams svarbu tikslus, nuoseklus, loginis
minčių dėstymas, jų kalba turi būti tiksli, konkreti, be
dviprasmybių ar emocinių atspalvių. Dokumentai konkrečius
dalykus ar reiškinius spraudžia į tam tikrus rėmus, todėl čia
vartojamos apibrėžtos sąvokos ir terminai, standartiniai
posakiai; nustatyta tvarka kuriamos, net formulėmis verčiamos
ištisos teksto atkarpos (dalys).
Kanceliarinę kalbą veikia ir dokumentų įforminimo reikalavimai.