Kalba ir mąstymas
Tiek kalba, tiek ir šneka
glaudžiai yra susijusi su mąstymu. Iš vienos pusės, šnekėdami
mes reiškiame kalba savo mintis, o iš antros mūsų mintys
kristalizuojasi kalbos pagrindu. Apie ką nors mąstydami ir
stebėdami patį mąstymo procesą, mes netgi intuityviai galime
suvokti, kaip mūsų minties turinys tarsi apvelkamas kalbinės
raiškos priemonėmis (tam tikromis žodžių formomis, sintaksinėmis
schemomis). Todėl dažnai ir sakoma, kad mūsų mąstymas yra
žodinis, verbalinis (lot. verbum žodis).
Nors fiziškai ir
psichiškai sveikas žmogus mąsto kalbos pagrindu, tačiau mąstymo
negalima sutapatinti su kalba. Mąstymas tai labai išlavėjusios
materijos smegenų tam tikra veikla. Jis yra nematerialus
dalykas: neturi nei masės, nei svorio, nei kitų materialiems
reiškiniams būdingų atributų. Tuo tarpu kalba šnekos aktuose
materializuojasi: jos elementai (leksemos, morfemos ir kt.)
reiškiami garsiniu pavidalu ir gali būti suvokiami mūsų klausos
organais. Taigi jau vien ši ypatybė mąstymą skiria nuo kalbos ir
neleidžia jų sutapatinti. Be to, yra skirtingi kalbos ir mąstymo
struktūros elementai. Kalba, kaip matėme, susideda iš fonemų,
morfemų, leksemų ir kt., o mąstymas iš sąvokų, sprendimų ir
išprotavimų.
Kad geriau išryškėtų
kalbos ir mąstymo skirtumai, pravartu bent trumpai pasiaiškinti,
kaip susidaro pagrindinis mąstymo elementas sąvoka.
Stebėdami įvairius daiktus
ar reiškinius, mes suvokiame savo pojūčių organais atskiras jų
ypatybes; vienos iš tų ypatybių yra esminės, būdingos daugeliui
tos pačios rūšies daiktų ar reiškinių, o kitos neesminės,
būdingos tiktai atskiram tos pačios rūšies daiktui ar
reiškiniui. Esmines ypatybes mes apibendriname, abstrahuojame,
atsiribodami nuo neesminiu, ir šitaip susidarome tam tikrą
supratimą, arba sąvoką, apie kokį nors daiktą ar reiškinį.
Pavyzdžiui, stebėdami vieną, antrą, trečią plokščią figūrą,
susidedančią iš trijų tiesių ir galais sujungtų linijų, mes
susidarome geometrinę trikampio sąvoką, kuri apima neribotą
šios rūšies figūrų kiekį ir kurioje apibendrinamos visiems
trikampiams būdingos ypatybės, esminės geometrijos požiūriu.
Tokie dalykai, kaip popierius, kuriame nubrėžtas trikampis,
spalva arba jį sudarančių tiesių linijų storumas, geometrijos
atžvilgiu yra neesminiai, ir todėl jie neįeina į trikampio
sąvokos turinį.
Taigi sąvoka, kaip tam
tikra žmogaus mąstymo forma, apibendrina, abstrahuoja esminius
daikto ar reiškinio požymius, žmogaus patirties bei pažinimo
rezultatus. Plečiantis pažinimui, didėja sąvokos apimtis,
tiksliau apibrėžiamas sąvokos turinys (pvz., gyvio sąvoka
šiandien apima didžiulę gausybę įvairių įvairiausių gyvų
būtybių, stebėtų ir ištirtų daugelio žmonių kartų, tiek seniai
išnykusių, tiek ir paprasta akimi nematomų mikroorganizmų).
Visos sąvokos paprastai
reiškiamos žodžiais. Galima netgi sakyti, kad žodis yra
svarbiausioji tiek sąvokos formavimo, tiek jos egzistavimo
priemonė. Žodyje arba, tiksliau sakant, leksemoje, kaip tam
tikrame kalbos vienete, yra įkūnyta sąvoka pagrindinis
mąstymo vienetas. Jeigu kokios nors žmonių grupės nariai neturi
žodžių tam tikroms sąvokoms pavadinti, tai jie neturi ir tokių
sąvokų (pvz., primityvios klajoklių gentys, kurios neturi tokių
žodžių, kaip atomas, kosmosas, traktorius, kompiuteris
neturi ir atitinkamų šiais žodžiais reiškiamų sąvokų).
Nors tarp žodžio ir
sąvokos yra glaudus dialektinis ryšys, nors sąvoka įsikūnija
žodyje (leksemoje), tačiau tarp jų negalima padėti lygybės
ženklo. Svarbiausieji žodžio ir sąvokos skirtumai yra šie:
1.
Sąvokos paprastai yra reiškiamos žodžiais, bet ne visi
žodžiai reiškia sąvokas (pvz., nereiškia sąvokų tokie trumpi
žodeliai, kaip ai! ar, bet, gi, kad, šis, tas; vieni jų
reiškia jausmus, kiti tam tikrus santykius, treti tiktai
nurodo daiktus ar reiškinius ir pan.).
2.
Sąvokos paprastai sudaromos apibendrinant esminius daikto ar
reiškinio požymius, o žodžiai gali būti sudaryti ir neesminių
požymių pagrindu (pvz., žodis serbenta tokia uoga
lietuvių kalboje veikiausiai sudarytas iš sirbti sirpti,
nokti, bet sirpimas, nokimas nėra koks esminis tik šiai uogai
būdingas požymis: sirpsta ir visos kitos uogos).
3.
Sąvoka, kaip tam tikra mąstymo forma, yra bendražmogiškas
dalykas, o žodis turi savo nacionalinę specifiką, skirtingą
pavidalą atskirose kalbose (plg. medžio sąvokos reiškimą
įvairiose kalbose: liet. medis, lat. koks, vok.
Baum, angl. tree, pranc. arbre, rus.
дерево,
ček. strom ir t. t).
Jeigu sveikas žmogus
mąsto, kaip minėta, kalbos pagrindu, tad kyla klausimas, kaip
mąsto tie žmonės, kuriems sutrikę šnekos padargai ir klausos
organai, t. y. kurčnebyliai?
Suprantamas daiktas, kad
kurčnebyliai, ypač tie, kuriems iš mažens yra sutrikę klausos ir
šnekos organai, negali mąstyti kalbos pagrindu. Bet tai
nereiškia, kad jie visiškai nemąsto. Visų pirma jie turi
biologiškai paveldėtas normalias žmogiškas smegenis ir pojūčių
organus, išskyrus klausos ir šnekos. Todėl jie gali suvokti
įvairius išorinio pasaulio daiktus bei reiškinius, tų daiktų ar
reiškinių ypatybes regėjimu, lytėjimu, uosle. Ypač daug
informacijos atitinkamiems smegenų centrams teikia regėjimo
organai, sukeliantys smegenyse įvairius daiktų bei reiškinių
vaizdinius. Dėl to kurčnebylių mažų vaikų mąstymas daugiausia ir
būna vaizdinis. Tačiau tyrinėtojų nustatyta, kad gana anksti
(net nuo antrųjų amžiaus metų) kurčnebyliai ima suprasti jau ir
paprasčiausius žmonių gestus ir patys jais naudotis. Taigi, dar
nebūdami specialiai apmokyti, kurčnebyliai palaipsniui įsisavina
vadinamąją gestų kalbą ir taip žymiai praplečia savo vaizdinio
mąstymo galimybes.
Nors kurčnebyliai gana
anksti įsisavina gestų kalbą, bet ji, žinoma, negali atstoti
svarbiausios žmonių bendravimo priemonės žodinės kalbos. Todėl
ilgainiui, negalėdami plačiau bendrauti su savo vienmečiais ar
vyresniaisiais, turinčiais nesutrikusius klausos ir šnekos
organus, kurčnebyliai mąstymo atžvilgiu ima atsilikti nuo
sveikųjų: jiems sunku abstrakčiai mąstyti, sunku analizuoti ir
apibendrinti įvairius tikrovės reiškinius, ypač jeigu jie
specialiai daktiliškai (t.y. pakeičiant žodinę kalbą
sutartiniais rankų pirštų ženklais) neapmokyti.
Kas kita, kai vaikas, iš
mažens jau mokėjęs šnekėti, dėl kokių nors priežasčių vėliau
tampa kurčnebylis ir ypač kai suaugusieji nuolat skatina jį
stebėti šnekančiojo veido ir lūpų judesius. Tada kurčnebylio
sąmonėje išlieka ne tik žodinis mąstymas, bet ir žodinė kalba.
Dar geresnis atvejis tuomet, kai, prieš tapdamas kurčnebyliu,
žmogus buvo išmokęs ir skaityti, ir rašyti. Tada jo mąstymas
plėtojasi taip pat skaitomosios literatūros, rašto kalbos
pagrindu. Tokiu atveju kurčnebylis mąstymo atžvilgiu gali net
pralenkti normalius klausos ir šnekos organus turinčius žmones.
Iš kurčnebylių stebėjimo
matyti, kad mąstyti galima ne tik kalbos, bet ir vaizdinių,
gestų pagrindu. Tačiau vaizdinis ir gestinis (kinetinis)
mąstymas iš esmės skiriasi nuo žodinio mąstymo. Vaizdinis ir
gestinis mąstymas yra elementarus, mažiau apibendrintas ir
mažiau abstraktus. Jis remiasi tiktai tam tikrų pojūčio organų
teikiama ribota informacija ir negali naudotis bet kurios kalbos
sistemoje esančiu labai gausiu ir įvairiu raiškos priemonių
arsenalu.
Vidinės kalbos atveju,
t.y. tuomet, kai žmogus tarsi šnekasi pats su savimi, netardamas
garsų, taip pat yra glaudus kalbos ir mąstymo sąryšis. Tai
nesunkiai galima net empiriškai suvokti: stebėdami savo vidinę
kalbą, mes jaučiame, kad mūsų sąmonėje iškyla žodinės kalbos
vaizdiniai, kurie neretai dar palydimi ir tam tikrų lūpų judesių
(nemaža yra žmonių, kurie judina lūpas ne tik šnekėdami su
savim, bet ir skaitydami). Be to, tą sąryšį atskleidė
pastaraisiais laikais fiziologų ir psichologų atlikti
eksperimentiniai tyrinėjimai. Paaiškėjo, kad vidinės kalbos
metu žmogaus smegenys siunčia tam tikrus nervinius impulsus,
signalus šnekos padargams, kurie atlieka labai nežymius (tiktai
specialiais aparatais fiksuojamus) judesius, tokius kaip
reiškiant mintis garsiai.
Kalbos ir mąstymo
glaudžios sąsajos konstatavimas ir šių reiškinių
nesutapatinimas, žinoma, dar neišsprendžia labai sudėtingos
kalbos ir mąstymo santykio problemos. Jos sudėtingumą visų pirma
lemia tai, kad tiek kalba, tiek mąstymas yra dvejopos
prigimties. Iš vienos pusės, kalba ir mąstymas turi biologinį
pradą (yra žmogaus, kaip tam tikros biologinės būtybės, smegenų
produktas), o iš antros šiedu reiškiniai yra socialinio
pobūdžio (pats žmogus yra ne tik biologinė, bet ir socialinė
būtybė). Be to, kalba ir mąstymas kiekvienas savaip yra susiję
dar ir su objektyviąja tikrove. Todėl nustatyti dialektinę
kalbos, mąstymo ir objektyviosios tikrovės tarpusavio sąsają bei
sąveiką, išaiškinti tos sąsajos ir sąveikos formas be galo
komplikuotas dalykas, kurio ligi šiol nėra dar išnarpliojusi nei
dabartinė kalbotyra, nei psichologija, nei logika, nei
filosofija.
|