TEKSTO SUVOKIMO IR LITERATŪROS ŽINIŲ TAIKYMO UŽDUOTYS
(18
taškų)
Perskaitykite tekstus ir atlikite
užduotis.
1
tekstas
Vytautė Žilinskaitė
KODĖL NEBERAŠAU HUMORESKŲ
Kodėl neberašau humoreskų?..
Norite visai atvirai?
...Tą apniukusią popietę galvoje
man mezgėsi siužetas ir koks siužetas! Spartinau žingsnį,
kad kuo veikiau parsigaučiau namo ir pripulčiau prie
rašomosios mašinėlės šitoks siužetas! <...> girdėjau
dėkingą ir smagų skaitytojų juoką, ir...
Ir netikėtai kelią užtvėrė minia.
Gatvėje kažkas nutiko, tačiau kas negalėjau įžiūrėti pro
susigrūdusių smalsuolių nugaras. Tvirtai apglėbiau savo
siužetą (ir kokį siužetą!) ir ėmiau, kaip dera, skintis
kelią alkūnėmis. Palydima keiksnojimų, išsiveržiau į
pirmąsias žiūrovų gretas... Pamačiau gana banalų vaizdą:
prie pat šaligatvio riogsojo skersas, atsitrenkęs į
sunkvežimį, automobilis. Beje, jis buvo naujutėlis dar be
numerio. <...>
Štai ir viskas, ką pamačiau tą
apniukusią popietę <...>. Dabar, žinoma, paklausite: ir dėl
to lioviausi rašiusi humoreskas?.. Ką jūs! Buvau regėjusi
tokių avarijų, prieš kurias šioji vaikų žaidimėlis...
Pamačiusi, kas ir kaip, vėl
prisiminiau savo siužetą (ak, kokį siužetą!) <...>. Tad
atsigręžiau į gyvąjį mūrą, pro kurį laukė varganas ir pilnas
niuksų kelias atgal. Atsigręžiau ir <...> pavirtau į druskos
stulpą. Taip ir likau stovėti, nepajėgdama atplėšti akių nuo
minios. Ne, tai nebuvo minia, tai nebuvo žmonių sambūris,
tai buvo vienalytis organizmas: vienas išstypęs kaklas,
viena godžiai pražiota burna, viena smalsumu spirganti akis
ir vienas vienatinis jausmas: begalinis dėkingumas likimui,
šią rūškaną apniukusią dieną padovanojusiam tokį šviesų,
džiaugsmingą reginį! O kai nukentėjusysis nesėkmingai
pamėgino atidaryti susiklaipiusį variklio dangtį, iš vienos
bendros krūtinės iščiurleno darnus juoko upeliukas, kuris
netruko pavirsti galingu juoko kriokliu tada, kai drimba
iš sunkvežimio kyštelėjo nukentėjusiojo panosėn plaukuotą
kumštį...
Štai tuomet, klausydamasi
širdingo smagaus kvatojimo, stebėdama džiaugsmu ir palaima
tviskančią minios akį, aš supratau: niekada, niekada
jokiomis humoreskomis nepajėgsiu išgauti tokio galingo,
visuotinio juoko!.. Niekada! Ir nė nepajutau, kaip mano
delnas pats atsigniaužė, o mano siužetas (ir koks siužetas!)
pliumptelėjo ant grindinio, pasispardė ir išleido paskutinį
kvapą... Kam bergždžios kūrybinės kančios, kam beprasmiškas
galynėjimasis su įnoringa mūza? Ar ne paprasčiau sėstis ant
dviračio, o dar geriau ant motociklo ir tėkštis į
stulpą, juk rezultatas visai toks pat...
1. Kas yra šio teksto
pasakotojas? Argumentuokite remdamiesi tekstu. (2 taškai)
2.1. Paaiškinkite, kaip ir kodėl
šitaip pasakotojas vertina minią. (2 taškai)
2.2. Atsakymą argumentuokite
įvardydami vieną meninės raiškos priemonę. (1 taškas)
3. Įvardykite, koks
pasakotojo santykis su savo siužetu. Iš paskutinės
pastraipos išrašykite citatą, pagrindžiančią
atsakymą. (2 taškai)
4. Kodėl pasakotojas atsisako
sumanymo rašyti humoreskas? (1 taškas)
2 tekstas
KOMIZMO SAMPRATA
Juokas tvirtai įaugęs
į žmogaus prigimtį ir kultūrą. Kultūros tyrinėtojas J.
Heizinga primindamas Antikos mąstytojo Aristotelio idėją,
kad žmogus yra besijuokiantis gyvūnas, teigia, jog šis
apibūdinimas yra kur kas svarbesnis nei įprastas pasakymas
apie žmogų
homo sapiens*.
Skirtingose pasaulio kultūrose
juokui būdavo suteikiama panaši reikšmė, nusakanti jo
gyvybingą kuriamąją galią. Šios juoko ypatybės, glūdinčios
įvairių tautų folklore, literatūros ir meno kūriniuose,
atgyja ne tik kaip metaforos, kultūriniai įvaizdžiai,
personažų charakteriai, bet ir kaip vaizduojamos tikrovės
egzistavimo būdas. Tačiau tarp juoko stichijos, kaip
kultūros reiškinio, ir komizmo juoko įprasminimo meno
vaizdais yra nemaža skirtumų.
Viena iš komizmo atmainų
literatūroje humoras. Jį galima laikyti tam tikru žmogaus
mąstymo ir jausenos būdu, sugebėjimu pamatyti juokingus
tikrovės reiškinius ir draugiškai, atvirai iš jų pasijuokti.
Nors po linksmo personažo šmaikštavimais ir išoriniu
nerūpestingumu dažnai slypi kančią pažinęs veidas, humoras
suteikia kūriniui lengvumo ir optimizmo.
Satyros sąvoka asocijuojasi su
kūriniais, kuriais pašiepiamos charakterio ydos, tariamos
vertybės. Satyriniuose kūriniuose akcentuojamas vaizduojamo
objekto menkumas, pabrėžiamos tos jo ypatybės, kurių
negalima toleruoti.
Dar viena komizmo atmaina
ironija. Dėl lankstumo, įtaigaus ir netikėto požiūrio į
reiškinį, intelektualaus krūvio ironija visada mėgstama
filosofinės literatūros kūrėjų. Ironija, tas išvirkščias
juokas, padeda įgyvendinti autoriaus užmojus: sukuria
geliančios paslėptos pašaipos įspūdį, padeda perteikti
emocijų daugiaprasmiškumą, išryškina prieštaringą pasaulio
prigimtį.
Pagal literatūros tyrinėtoją Algį
Kalėdų
5. Savais žodžiais paaiškinkite
J. Heizingos mintį. (1 taškas)
6. Nurodykite juoko ir komizmo
skirtumą. (2 taškai)
7. Įvardykite meninės raiškos
priemonę kančią pažinęs veidas ir paaiškinkite, kokią
humoro ypatybę ji išryškina. (2 taškai)
8. Apibraukdami raidę pažymėkite,
kuris iš šių žodžių ar jų junginių A. Kalėdos tekste
apibūdina tik ironiją. Atsakymą pagrįskite remdamiesi
minėtu tekstu. (2 taškai)
A. Atvirumas
B. Kandumas
C. Netiesioginis pajuokimas
D. Juokavimas
E. Ydų demaskavimas
Iš viso ........... (maks. 7
taškai)
Bendrieji klausimai (tekstų
lyginimas)
Baigdami sakinius, paaiškinkite,
kas sieja ir kas skiria šiuos du tekstus.
9.1. Šiuos tekstus sieja tai, kad
juose kalbama apie
_____________________________________________
(1 taškas)
9.2. Šiedu tekstai skiriasi tuo,
kad pirmasis priklauso ________________________ funkciniam
stiliui, o antrasis ____________________________
funkciniam stiliui. (2
taškai)
KALBOS ŽINIŲ TAIKYMO UŽDUOTYS
(18
taškų)
1 užduotis.
Iš pateiktų sakinių
suformuluokite sudėtinį prijungiamąjį sakinį su šalutiniu
nuolaidos aplinkybės dėmeniu. (2 taškai)
Švystelėjo viena kita šmaikšti,
kandi politinė satyra. Bendras žanro derlius buvo gana
menkas.
2 užduotis.
Pateiktame sakinyje raskite ir
pabraukite frazeologizmą ir paaiškinkite jo prasmę. (2
taškai)
Reikia stengtis, kad vaikui
daiktai neužgožtų dvasinio prado, kad jis netaptų molio
Motiejumi.
3 užduotis.
Įrašykite nebaigtų žodžių dalis.
(3 taškai)
SEPTYNGALVIS SLIBINAS
Apsišaukėlis, kuris apsimetė
nugalėj______ (dal., veik., būt. k. 1., vyr. g., vns., vard.)
slibiną ir mėgino pasiglemžti svetimus laurus, ko gero, buvo
vertas laurų. Niekas neprieštaraut_____ (veiksm., tar. N., 3
asm.) minč_____ (daikt., mot. G., vns., naud.), kad jis
gelbėjo savo gimtosios šalies garbę šalies, kurios
gyventojai nuolank_____ (priev.) siuntė slibinui į ryklę vis
naujus savo žmones, užuot priešin_____ (dal., veik., būt. k.
l., vyr. g., dgs., vard., sangr.) jam, tol, kol su plėšrūnu
susikovė iš svetur atvykęs jaunikaitis.
Savo ruožtu jaunikaitis pasirodė
es_____ (dal., veik., es. 1., vyr. g., vns., vard.) nevertas
nugalėtojo laurų: jis dėkingai priėmė atlyginimą iš bailių
ir sutiko tapti jų valdovo žentu. Jo aštr_____ (būdv., vyr.
g., įvardž., vns., naud.) kalavijui nepavyko susidoroti su
aštunt_____ (skaitv., mot. G., įvardž., vns., įnag.) slibino
galva...
4 užduotis.
Įrašykite praleistas raides,
skliaustuose esančius žodžius parašykite kartu arba skyrium.
(4 taškai)
Įvairių sričių k____rėjai (ne,
syk) ______________ guodėsi, kad šių dienų vaikus
kel____riopai sunkiau (kuo, nors) ________________ sudominti
jie tepripaž____sta kompiuterių pasaulį. Ar pagr____stas
menininkų nusiv____limas? Manau, meno pašauk____mas ____taigiai
išreikšti sen____s____s tiesas, die____ti gėrio ir grožio
ilg____sį. Bet (kaip, gi) _____________ tai daryti dabar,
kai visur pilna žurnaliukų vaikams su l____kštais tekstais,
rėksmingomis spalvomis. Juk siek____ma vieno auginti
vartotoją mie____čionį. Technika plėtojasi pašėlus____
greitai, o dorovė vėžlio žin____sniu, ir atotr____kis tarp
jų didės. Liūdna, kad šitokį pasaulį įteik____me
dabartiniams vaikams, kurių puikūs įg____džiai valdyti
kompiuterius, bet jokių valdyti sav____.
5 užduotis.
Kur reikia, padėkite trūkstamus
skyrybos ženklus. (4 taškai)
Mano karta negalėjo gyventi be
poezijos kurią vieni kūrė kiti dainavo ar skaitė deklamavo.
Dėl to išliko meilė muzikaliai poezijai ypač jei joje slypi
įveikto sielvarto gaidos. Iki šiol tebežavi Salomėjos Nėries
lyrika kupina tikro jausmo įkvėpimo! Kad ir kaip rūsčiai
būtų vertinami jos politiniai klystkeliai poetė išliko
nepranokta kaip lyrikė. Maištaudama dvejodama net
iškalbėdama ji siekia ir skatina siekti trokšti harmonijos
nes čia jos didžioji jėga.
Jeigu man ir padarė poveikį viena
ar kita knyga šis poveikis buvo trumpalaikis. Tiesiog tada
gaudavau impulsą kurti. Būdavo apsėda nykuma nusivylimas o
kai paskaitau gerą humoro ar satyros kūrinį ir prašviesėja
akyse ranka jau ieško plunksnos. Svajodavau o kad mano
kūriniai šitaip skaidrintų kitiems nuotaiką grąžintų viltį
ir norą darbuotis!
6 užduotis.
Pabraukite skliausteliuose
pateiktą taisyklingą variantą. (3 taškai)
Vilnius vieta, visada
traukianti sugrįžti atsidūrus svetur. Kai (seniai / senai),
dar gyvendama gimtajame Kaune, išgirdau apie šį miestą,
apsėdo troškimas jame būti. Apsigyvenusi jame nenusivyliau
ir iki šiol (skaitau / manau), kad nėra jam lygaus. Jis
tebėra dosnus (paslaptimis / paslapčių), praturtina
menininko akį ir širdį, (kartu / tuo pačiu) nuramina
liūdintį... Tik tada, vaikystėje, Vilnelė buvo tyra, Neris
skaidri, neatrodė, kad kažkas sudarkys Senamiesčio darną. (Vienok
/ Tačiau) dabar skaudu matyti jį, pilną automobilių, tai
didžiausia jo neganda. Nepamėgau ir naujųjų Vilniaus rajonų,
jie atrodo (svetimi / svetimais). Tai bedvasis miestas,
pasiglemžęs daug puikių Vilniaus apylinkių ir (apjungęs /
sujungęs) daug savitų kaimų.