|
LIETUVIŲ GIMTOJI KALBA
Testas
2007 m. valstybinio
brandos egzamino užduotis
(pagrindinė sesija)
I.
TEKSTO SUVOKIMO UŽDUOTIS
(30
taškų)
Perskaitykite šį tekstą ir
atlikite užduotis.
Renata Šerelytė
Pasakų šalies
etika
1.
,,Pasauliu netikiu, o pasaka tikiu, dėl
šių žodžių Henrikas Radauskas šiandien būtų palaikytas
sentimentaliu svaičiotoju, mat šiems žodžiams visados mielai
pritaria gausybė ,,grožio ir gėrio adeptų1
lyriškų grafomanų.
2.
Racionaliųjų
Vakarų teatro scenose jau senokai išryškėjusi tendencija
pasakos atsisakyti ir kurti pjeses iš gyvenimo. Iš pasaulio.
Nepastebint, kad ir banaliausia gyvenimo istorija
neišsiverčia ne tik be pasakos elementų, bet netgi ir be jos
siužeto.
3.
O Amerikoje
pastebima. Štai Holivudo produkcija kad ir kokį
trilerį paimtum kaip ant delno pasakos siužetas.
Suprimityvintas iki tobulai lėkšto lygio. Centre herojus,
kuriam padeda stebuklingi daiktai (ne, ne kardas, o
automatas), ir situacijos (iššaudo visą kuopą, o pats lieka
pavydėtinai gyvas). Slibinas nukaunamas. Karalaitė
išlaisvinama. Tetrūksta vestuvių. Bet jų nebūna dėl vienos
menkos priežasties: superherojus, demonstruodamas savo
fiziologinį vyriškumą, slepia įgimtą oligofreniją2.
Žodžiu, proto atžvilgiu jis kūdikis, o kūdikiui ne
karalaitės reikia, bet žinduko. Taigi po kautynių herojus
žinduką ir gauna.
4.
H. Radauskui,
kaip subtiliam estetui, pasaka ne tik prastos butaforikos3
priešingybė.
Jinai įkūnija tikėjimo grūdą. O G. K. Chestertonui
amžinuosius žmoniškumo dėsnius, vertybes. Etiką. Jis teigė
suvokęs, kad nėra kilnesnių tiesų už tas, kurios atsiskleidė
jam vaikystėje, auklės pasakose (G. K. Chestertonas,
Ortodoksija).
5.
Pasaulis bando
įteigti, kad tiesas kuria
jis. Jei ne kilnesnes, tai įtaigesnes. Iš pasakų
tiesų juokiamasi. Kilnumas ir garbingumas dvi išnykusios
pasakų sąvokos. Jas užėmė tos, kuriomis poetas, būdamas elfų
šalies gyventojas ir šios etikos išpažinėjas, netiki. Ir
negali tikėti.
6.
Pone
Stallone, būdamas
pasakos superherojus, įtaigumo dėlei galite nuvarvinti lašą
butaforinio kraujo, bet ar tamstos filme pamatysime raudoną
žolę?.. Žaliai švytinčią jūros gelmę?.. Obelį su mėlynais
obuoliais?.. Tai, ko, anot G. K. Chestertono, nėra, bet
gali būti. Ar stebuklinga žolė privers suvirpėti
širdį, ar atgaivins kadaise vykusio (tebevykstančio?)
stebuklo archetipinį prisiminimą?..
7.
Šiuolaikinės
pasakos, kaip ir globalėjanti rinka, žmogaus sąmonę
traktuoja kaip tuščio tūrio erdvę, kurią vartotojas (su
reklamos ir įvaizdžio specialistų pagalba) užsipildo pats.
Toje erdvėje nebėra estetikos, o etika labai supaprastinta.
Seniau sakydavo: ,,Nedaryk kitam to, ko pats nenorėtum,
dabar sakoma: ,,Kad panorėtum, tereikia pasistengti tai
įpiršti.
8.
Šiuolaikinės
(trilerinės) pasakos herojus, be kraujo, daugių daugiausia
gali išspausti iš savęs tokius žodžius: ,,Gyvenimas ne tik
liūdnas, bet ir gražus. (Tai ne Stallonės, o Van Damme'o
išmintis, bet esmės tai nekeičia.)
9.
Van Damme'as
teisus. Pasaulis dar ir baisus, ir negailestingas. Tik mes
su baisumu nebenorime kovoti patys, priešintis
jam, kaip moko pasakų šalies etika, o paliekame tą darbą
superherojui, kurio iš
esmės nėra. Fobijos sklando ore kaip geležinnagės Stimfalo
paukštės4, ir žmogus nesugeba įtempti lanko
templės joms nušauti.
l0.
Nekovojančiam
žmogui pasaka tebus iš aplinkos greit pasisavinamas,
perdirbamas ir pašalinamas produktas, infantilus kūrinys.
Kovojančiam vaiko tiesa, kuriai sunku suaugusiųjų
pasaulyje, užtat atsiveria begalinės kito pasaulio erdvės.
Su raudona žole ir mėlynais obuoliais. Su tikromis
vestuvėmis ir su kūdikiais, kuriems lemta nugalėti slibinus.
Kurie anksti meta žinduką (jei apskritai paima į burną).
11 .
Pasaulis, kuriame (kuriuo) tikima, yra viltingas.
________________________
1
adeptas idėjos,
doktrinos, religijos sekėjas ar šalininkas
2
oligofrenija įgimta
neprogresuojanti silpnaprotystė
3
butaforija scenos apstatymo reikmenys, imituojantys tikrus
daiktus; netikri daiktai, gaminami reklamai ir kitiems
reikalams; blizgučiai, pigūs
papuošalai
4
Euristėjas
nurodė Herakliui iššaudyti Stimfalo paukščius, kurie Arkadijos
miesto Stimfalo apylinkes pavertė beveik dykuma.
Tie paukščiai užpuldavo gyvūnus bei
žmones ir sudraskydavo savo variniais nagais bei snapais. Bet
visų baisiausia buvo tai, jog, pakilę į orą, savo kietas
žalvarines plunksnas jie galėjo leisti tarytum strėles į tą,
kuris sumanytų užpulti. Nelengva buvo Herakliui įvykdyti
Euristėjo įsakymą. Jam padėti atvyko kariauninkė Atėnė Paladė.
Ji davė Herakliui du varinius timpanus, nukaltus dievo Hefaisto,
liepė užkopti ant aukštos kalvos prie to miško, kur suko lizdus
Stimfalo paukščiai, ir suduoti į
timpanus; o kai paukščiai
pakils, iššaudyti juos iš lanko. Tai ir padarė Heraklis. Užkopęs
ant kalvos, jis sudavė į timpanus, ir
pasklido toks kurtinantis
skambesys, jog paukščiai didžiuliu būriu pakilo virš miško ir
persigandę ėmė sukti ratus. Tarsi lietus
pasipylė į žemę jų aštrios it
strėlės plunksnos, bet jos nekliudė stovėjusio ant kalvos
Heraklio. Čiupo savo lanką didvyris ir ėmė šaudyti į paukščius
mirtį nešančiomis strėlėmis. Iš baimės pakilo virš debesų
Stimfalo paukščiai. Išskrido jie toli už Graikijos sienų,
prie Euksoponto krantų, ir daugiau niekada nesugrįžo į Stimfalo
apylinkes. Taip įvykdė Heraklis Euristėjo nurodymą <...>
Kunas N.
Senovės
Graikijos legendos ir mitai.
Vilnius: Alma
littera, 2003, p. 178-179.
1. Remdamiesi
tekstu ir kultūrine patirtimi, paaiškinkite,
kas būdinga Henriko Radausko kūrybai. Įvardykite bent du
bruožus.
(1 taškas)
2. Paaiškinkite,
kodėl tekstas pradedamas H. Radausko citata.
(1 taškas)
3.1. Kaip
įrodomas teiginys, kad Holivudo filmuose ryškus pasakos
siužetas?
(1 taškas)
3.2. Paaiškinkite,
kuo netikėta modeliuojamo holivudinio filmo pabaiga.
(2 taškai)
3.3.
Įrodykite, kad autorė ironizuoja Holivudo produkciją.
(1 taškas)
4.
Palyginkite, kuo skiriasi H. Radausko ir G. K.
Chestertono pasakos supratimas nuo holivudinio pasakiškumo.
(2 taškai)
5.1. Paaiškinkite
sakinius: Jas užėmė tos, kuriomis poetas, būdamas
elfų šalies gyventojas ir šios šalies etikos
išpažinėjas, netiki. Ir negali tikėti. Kuo ir kodėl
negali tikėti poetas?
(2 taškai)
5.2. Išrašykite
ir įvardykite bent vieną meninės raiškos priemonę
pacituotuose sakiniuose.
Kokiu
tikslu ji pavartota?
(2 taškai)
6.1. Nurodykite,
kurioje pastraipoje kalbama emocingiausiai.
(1 taškas)
6.2. Kokiomis
priemonėmis
kuriamas emocinės įtampos įspūdis? Įvardykite bent dvi.
(1 taškas)
7. Kieno metonimijomis tampa Van Damme'as ir Stallonė?
(1 taškas)
8. Paaiškinkite,
kas bendra tarp šiuolaikinės pasakos ir globalėjančios
rinkos.
(2 taškai)
9. Atskleiskite autorės
požiūrį į superherojus.
(2 taškai)
10.1. Paaiškinkite,
kaip suprantate paskutinį 9 pastraipos sakinį.
(2 taškai)
10.2. Kaip nuoroda
į Antikos mitą papildo teksto prasmę?
(2 taškai)
11.1. Paaiškinkite
paskutinės teksto pastraipos prasmę.
(3 taškai)
11.2. Kaip paskutinė
teksto pastraipa susijusi su pradžia?
(1 taškas)
12. Suformuluokite
šio teksto temą.
(1 taškas)
13. Kokia
šio teksto pagrindinė mintis?
(2 taškai)
II.
KALBOS UŽDUOTYS
1. Perskaitykite
šiuos sakinius ir atlikite užduotį: paaiškinkite, kas skiriama
skaitmenimis pažymėtais skyrybos ženklais. Lentelėje
ATSAKYMAI
įrašykite teisingą atsakymą žyminčią raidę (jos gali
kartotis). Skaičiumi 0 pažymėtas pavyzdys (10
taškų).
Atrodytų,0
kad,1 gyvendami pašėlusiu tempu,2
įsismelkiame į pačią laiko širdį,3
kuo intensyviausiai
būname laike ir kuo tvirčiausiai turime laiką. Tačiau... ne: kuo
labiau skubame, tuo mažiau turime laiko. Kuo mažiau turime
laiko,4 tuo
labiau skubame trokšdami jį pasivyti, suturėti, pagauti,
o gal net sustabdyti. Atvirai kalbant, kartais elgiamės su
laiku,5 lyg turėtume pasistatę laiko sandėlius
6 ištuštėjusius ir vėl pripildomus. Bet laikas 7
žmogaus gyvenimo valdovas ir viešpats 8
išslysta iš mūsų rankų kaip
tik tą akimirką, kai įsinorime jį paimti. Tad vis dėlto tenka
pripažinti: 9
laikas galingas. Toji
laiko galia niekio ir nebūties galimybė,10
prieš kurią negali
atsilaikyti joks daiktas ar žmogus. Laikas yra naikinanti
galia, galia,11 bet kokią būtį paverčianti
niekiu, bet kokį daiktą
panardinanti nebūtin. Todėl laikas geriausiai išreiškia dažnai
užmirštamą pagrindinį daikto ir žmogaus bruožą 12
būties ir gyvenimo trapumą.
Pagal A.
Šliogerį
A
Praleista sudurtinio tarinio jungtis.
B
Vienarūšės
sakinio dalys.
C
Apibendrinamasis
žodis po
vienarūšių sakinio dalių.
D
Apibendrinamasis
žodis prieš vienarūšes sakinio dalis.
E
Keli derinamieji pažyminiai
po pažymimojo žodžio.
F
Priedėlis
po pažymimojo žodžio.
G
Išplėstinis
būdvardinis / dalyvinis pažyminys po pažymimojo žodžio.
H
Išplėstinė
dalyvinė / pusdalyvinė / padalyvinė aplinkybė.
I
Tikslinamoji aplinkybė.
J
Įterpinys.
K
Kreipinys.
L
Sudėtinio
prijungiamojo sakinio dėmenys.
M
Sudėtinio
sujungiamojo sakinio dėmenys.
N
Sudėtinio
bejungtukio sakinio dėmenys.
ATSAKYMAI
Skyrybos ženklų
Nr. |
0 |
1-2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7-8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Atsakymų raidė |
L |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Perskaitykite
šį tekstą ir
padėkite trūkstamus skyrybos ženklus (25 taškai).
Klausimas apie
tiesą
gali būti pavadintas visų klausimų klausimu jau vien todėl
kad kiekvienas klausimas nors esti ir pats paprasčiausias
yra pastanga priartėti prie tiesos. Net jei aš klausiu kokio
mažmožio tikiuosi teisingo atsakymo ir jį išgirdęs
tariuosi sužinojęs
tiesą. Jei žmogus yra ar bent kiek nors gali būti klausianti
būtybė ir jei
būtinybė klausti ir klausiančioji būsena jį išskiria iš visų
šio pasaulio būtybių tada tiesa yra tiesiog žmogaus
egzistencijos lemtis. Todėl Poncijaus Piloto klausimas apie
tiesą nukreiptas ne į atsitiktinius ar praeinančius žmogaus
egzistencijos pavidalus o į pačią jos gelmę.
Žinoma pati
tiesa nėra kažkas vientisa vienoda visiems laikams visoms
erdvėms bei visiems žmonėms. Kiekvienas individas su sava
patirtimi savo įsitikinimais eina savosios tiesos keliu ir
jos siekia savo būdais. Tiesa savaime suprantama nėra tik
individuali būsena žmogų uždaranti į futliarą ir jį
atskirianti nuo pasaulio ir kitų žmonių. Viskas esti
priešingai didžiulė tiesos svarba pasireiškia tuo kad ji
žmogų susaisto ir susieja su pasauliu ir žmonėmis. Kiekvienoje tiesoje net ir labai
asmeniškoje intymioje slypi tai kas vieną subendrina
su kitu ir kas suprantama ir priimtina mažų mažiausiai dviem
žmonėms. Aišku tiesa gali skirti tarkim tada kai žmogus ar
žmonių grupė įsitikinę
savo teisumu stoja prieš kitą žmogų ar žmonių grupę
nepripažįstančią pirmųjų tiesos ar teigiančių savąją.
Tačiau skaidymas atskirtis ar izoliacija būdingi ne pačiai
tiesai o tik žmonėms
siekiantiems tiesos ar bent manantiems kad jos siekia. Tiesa
sieja ir saisto. Saistymas ar siejimas be abejo yra
vienintelis bruožas būdingas tiek pačiai didžiausiai tiek
pačiai menkiausiai tiesai. Todėl norėdami bent apytikriai
suprasti kas yra tiesa
turime šiek tiek įsigilinti į tokio saistymo ir siejimo
esmę.
Imkime pačią
paprasčiausią situaciją aprėpiančią visus pamatinius
klausimus apie
tiesą ir
tiesos elementus štai žmogus žiūri į kokį nors daiktą
klausiančiu t. y. tiesos siekiančiu žvilgsniu. Ką tuomet
reiškia žodis klausiantis? Kaip jaučiasi žmogus kai
jo būklė prilyginama klausiančio žvilgsnio būklei? Ko gero
jis jaučiasi tarsi
atskirtas nuo daikto į kurį nukreiptas klausiantis
žvilgsnis. Užklausiamas daiktas yra toli nuo žmogaus užtat
žmogus siekdamas tiesos stengiasi tolimą daiktą priartinti
su juo susipažinti ar net susilieti. Vėl įsitikiname kad
siekiamos tiesos situacija visad ir visur yra dvinarė. Joje
veikia mažiausiai du dalyviai esantys vienas priešais kitą
bet judantys vienas kito link. Tai gali būti ir žmogus ir
daiktas ir įvykis žodžiu tai kas yra kita
žmogaus atžvilgiu. Kur
šioje situacijoje galima surasti tiesą? Gal reikėtų sakyti
tiesa yra santykis tarp žmogaus ir daiktų todėl
tiesos vieta yra tas tarp kuriame įvyksta prasmingas
susitikimas ir kuriame užsimezga dialogas. Matyt todėl S.
Pitagorietis teigė Nėra nieko artimesnio tiesai nei
išmintis.
Pagal
A.
Šliogerį
3. Perskaitykite
šį
tekstą ir atlikite užduotis:
įrašykite praleistas raides (jų gali būti ne viena),
skliausteliuose pateiktus žodžius parašykite kartu arba
atskirai,
parinkite didžiąsias arba mažąsias raides,
pavartokite reikiamą suskliaustųjų žodžių (jie
parašyti pasviruoju šriftu) formą (25 taškai).
Š velnumas
jausmas, rečiau ar dažniau išreiškiamas šypsena ar
suš___ldančiu
jud___siu, ir kartais visiškai
nereikalingas bruožas žmogui, besiveržiančiam pirmyn ir
nenorinčiam
būti ar bent pasirodyti silpn___ (silpnas). Bet
retkarčiais, stabtelėjusi tarp tais___klių, įsak___mų ar
straipsnių, įvardytų (ne, vien)____________ tik (L, l)___ietuvos
(R, r)__ espublikos (K, k)___onstitucijoje, galiu pažiūrėti į
šal___ esant___j___ su švelnumu,
be išankstinio
žinojimo ko nors apie jį arba be nusistat___mo, kad viskas
sen___i paž___stama,
įgr___sę ar net nepakenčiama. Pabandau užkalbinti jį tyliai ir
pagarbiai, tarsi kalbinčiau save, šiek tiek prislėgt___ (prislėgta)
nežini___ (nežinia) ar nebeskirianč___ (nebeskirianti), kas svarbiausia. Švelnumas neleidžia sakyti
(kaži, kada)
______________ išmoktų
frazių ar vakar išm___styto sakinio. Švelnumas gimsta (čia, pat)
___________ ir kiekvienam suranda tam tikru metu reikalingiausią
išraišką, todėl jis (ne, veltui) ______________ laikomas
neįkain___jama vertybe.
Nor___ (norėti)
atgauti jėgas, pusiausv___rą, pamatyti pasaulį m___sliomis
akimis, žvelgiu į save ir į vis___ aplinku___ su švelnumu. Koks
netikėtas atradimas: visi
besišypsantieji
turi švelnumo. Šypsena pasako, kad viskas, ką matau, nenusakomai
gražu. Ne, niekas man nesivaidena. Aš tik sutramdžiau savo
aršumą ir besaikį, nebevaldomą, nerim___stingą, net dr___stišką
veržim___s___ nežinia kur. Dėmesingai
pažvelgiau į save ir susim___sčiau: kaip
atrodau sau, kitam. Tenka pripažinti neginč___jamą tiesą:
kartais (po, to) ___________ žvilgsnio sunerimstu, kartais
susigėstu, nusig___stu,
kartais toliau noriu bėgte
bėgti vėl pirmyn, kad tik manęs nepasiektų, nes kuo ilgiau taip
į save žiūriu, tuo švelniau žiūriu į tą gyvenimą, kurį tikiu
esant.
Reikia pabūti
švelniai. Nors truput___. Ir visiems to reikia. (Ar, gi)
__________ tas
jausmas toks
nesvarbus, kad nepasisten___siu paversti jo savastimi? (Ne, gi)
__________ nereikia tam skirti nors kelet___ minučių?..
Be jo jaučiuosi išs___kusi, išgyvenu nusiv___limą, nuosm___kį,
nuop___lį. O juk tarp su___tilios žmogaus išraiškos, išu___dyto,
išlavinto proto ir jausmų pasaulio turėtų būti darna. Švelnumas
(taip, pat) _____________
turi derėti.
Švelnumas, kurį vos vos palydi gerumo pot___ris ir kuris vos vos
užgauna žmogaus jautrumą. Viso to nematyti, nes vos tik parodau
inic___atyvą ir duodu ženklą esanč___jam, kad išgirdau tai, ko
jis š___ip neišdr___so pasakyti, pamatau jo bū___štavimą,
netyčia atsiskleidusį daugiau, negu jis sau leido. Pamatau, kad
ir aš esu bai___šti ir (ne, viską) ____________ galiu
pasakyti...
Š velnumas
lyg (ne, šio) __________ pasaulio bruožas. Jis lyg nedera prie
realaus gyvenimo tiesų. Bet jaučiu, kaip jis keičia mane, ir
suvokiu, kad šio bruožo netinka prievarta piršti kitam. Reikia
palaukti, kol patikės juo ir priims kaip draugą, kuris
viltingai 1___k___riavo jo, su visais nespėjan___
(nespėjantis). Ir suprantu: kai laukiu nuraminimo,
(iš, tiesų) _____________ laukiu švelnumo. Aš neišmokau jo
girdėti, nes
skubūs žemės
žingsniai man įprasti. Įprast___snis šurm___lys ir
stumdym___sis, tiesiant ranką kažk___ pasiekti ir
pasis___vinti. O pasaulio švelnumas
lyg nebūtinas juk jis neatveria plači___j___
durų, neiškelia žmogaus į pirm___s___s eiles. Švelnumas tik
atpaž___sta žmoniškumą ir neįž___liai, neįk___riai pakviečia
pokalbi___...
Mano švelnumas
primena, kad n____su mar___onetė ar naudingas ____rankis, o
turiu siek___mybę tapti
verta savo buvimo priežasties, būti ir tapti nenusakoma. O
(koks, gi) ___________ nenusakomas yra mėginimas
siekti panašumo į švelnumo davėją. Ir
pamokyk mane būti
šveln___ (švelni), noriu paprašyti, nors
stiprusis pasaulis net nepažiūrės ir nepastebės mano
pasikeitimo. Tik mažasis žmogus, sustoj___s šal___kelėje
atsikvėpti, glausis prie mano švelnumo ir, viliuosi, nuspr___s
eiti jo link.
Per
švelnumą pažinau
nuolankumo svarbą. Per švelnumą atskiriu žmoniškumo ženklus, kad
vien___kart pasir___žčiau kitiems parodyti surinktas žmoniškumo
daleles, kurias kadais___ buvau išbarsčiusi.
Ir palyginu jas su kitų surastosiomis. Ir dalelę po dalelės
kuriu kantrumo mozaiką nepamirš____ (nepamiršti)
atsiremti į švelnumą, tokį tylų ir tokį būtiną kaip tikėjimas.
Pagal
V.
Adomonytę
|
|
|