|
LIETUVIŲ GIMTOJI KALBA
Testas
2007 m. valstybinio
brandos egzamino užduotis
(pakartotinė sesija)
I.
TEKSTO SUVOKIMO UŽDUOTIS
Perskaitykite šį tekstą ir
atlikite užduotis.
Julius Sasnauskas
Chamai atakuoja
1. Kada Kauno
arkivyskupas kibo į atlapus Kalnapilio aludariams dėl esą
išniekinto rūpintojėlio, sakiau sau, kad turbūt be reikalo
pliekiama iš sunkiųjų pabūklų. <...> Juk Vokietijos vyskupai
nesidrasko, kad jų krašte esama vyno, pavadinto Dievo
Motinos pienas, kad Bavarijos alubariuose kabo kryžiai ir
šventi paveikslai, kad ant etikečių vienuoliai smagiai
kiloja bokalus. Miunchene turistai maukia alutį kone
ramstydami Katedros sienas, ir nieko. Tai kodėl pas mus
rūpintojėlis, kviečiąs nekaltai pasilinksminti, jau kažkas?
Ar kad mes gilesni, jautresni katalikai, ypatingi Marijos
žemės ir kryžių šalies žmonės?
2. Taip buvo
galima svarstyti, kol ši istorija nebuvo įsibėgėjusi ir
aludarių bosas nepamėgino dėstyti savo pozicijos. Paskui
paaiškėjo: esą jis pasodino rūpintojėlį prie alaus butelio
dėl to, kad, girdi, amžinai liūdni lietuviai gautų optimizmo
dozę. Pagaliau ir pats rūpintojėlis, mokslingojo verslininko
žiniomis, esąs visai ne Jėzaus Kristaus atvaizdas, o kažkoks
stabmeldystės reliktas. Bet gražiausia, kad Kauno
arkivyskupui buvo pasiūlyta susitikti prie alučio ir aptarti
šalių požiūrius. Taip būsiąs patvirtintas viešumas,
bendravimas, abipusė pagarba ir tikėjimas žmoniškosiomis
vertybėmis. Turbūt tikėtasi, jog nesukalbamas Kauno
metropolitas, maloniai pasėdėjęs Kalnapilio salonėlyje ir
gurkštelėjęs pozityvų mąstymą žadinančio gėrimo, supras, kad
jo požiūris atsilieka mažų mažiausia šimtmečiu.
Atsisveikinant, kad abipusis tikėjimas žmoniškosiomis
vertybėmis būtų labiau sutvirtintas, tiks specialus
lauknešėlis. Juk tai tiek sykių laimėjęs scenarijus, lydimas
ne per seniausiai išmoktų frazių apie dialogą ir abipusę
pagarbą.
3. Taigi
klausimas iš tiesų kitas, visai nesusijęs nei su liguistu
noru visus lietuvius versti blaivininkais, nei su katalikų
pretenzijomis į dominuojamą padėtį visuomenėje, kuri leistų
įrodinėti, kaip dera reklamuoti alkoholinius gėrimus. Kauno
arkivyskupas, gavęs Kalnapilio direktoriaus kvietimą
pabendrauti, paskui pats prasitarė apie diagnozę
chamizmas. Akivaizdu, kad chamizmo žygis per Lietuvą vis
viešesnis ir įžūlesnis. <...> Gatvėje, parduotuvėje,
kavinėje, o ypač įsijungus TV. Jau kuris laikas klesti
niekieno nevaržoma chamų karalystė per visus kanalus: jų
tyčia ieškoma, jie provokuojami, rodomi stambiu planu,
ilgai, su pasimėgavimu. Nesvarbu, tai realybės šou ar
aukštuomenės kronika, politikos aktualijos ar krepšinis.
4. Tiesa,
chamizmo būta sočiai ir Tarybų Sąjungoje. Jis buvo vos ne
privalomas elementas keliaujant viešuoju transportu ar
besigrumdant eilėse. Chamai sėdėjo įstaigose ir kur tik
nori. Tačiau jie bematant sukeldavo pasidygėjimą. Apie juos
būdavo pasakojami anekdotai. Į žiniasklaidą jų niekas
nekviesdavo. Už necenzūrinį tekstą viešoje vietoje
pasistengęs galėjai sulaukti baudos ar net areštinės. Ką
nors pavadinti bezvkusica1 ar
beskulturje2 buvo stipru ir veiksminga.
Chamams sekėsi sublizgėti tik tarp panašių į save. Atrodė,
kad režimui žlugus ši padermė nugrims užmarštin, nes ji (o
naivume!) būtinai su Prima dantyse, su saulėgrąžų sauja,
su svetima kalba.
5. Deja,
chamizmas patvaresnis už politines sistemas. Nūdienos
chamai, vieni užauginti kompartijos3 ir
komjaunimo rezervatuose, kiti jau nevaržomos laisvės ir
gariūnų kūdikiai, kur kas agresyvesni ir pavojingesni nei
koks ano meto kolchozo4 pirmininkas ar prarabas5,
daužantis kumščiu į stalą ir besitaškantis keiksmažodžiais.
Dabar jie madingomis eilutėmis ir išpuoselėtais veideliais.
Išmaišę pasaulį. Turi daug pinigų ir sugeba juos daryti.
Jiems nereikia slapstytis ar jaustis nepatogiai kaip kad
pirmtakams. Jie nesės į buldozerį, kad kryžiaus ar
koplytstulpio vietoje atsirastų jų ideologijos vėliava.
Jiems šiandien plojama, chamizmas jiems tik neša naujus
dividendus ir iškelia į pačias politikos bei verslo
viršūnes. Jiems šauniai sekasi diktuoti madas nuo alaus
iki politinių simpatijų. Kiekvieni rinkimai Lietuvoje tai iš
naujo įrodo.
6. Yra daug
priežasčių, dėl kurių mūsų tikrovė ir toliau daugins
chamizmą. Pirmiausia, jis pasirodė esąs nuostabus palydovas
kelyje į olimpą. Antra, juo patogu dangstyti visokias
asmenybės spragas, kurių nebuvo nei kuo, nei kada užpildyti.
Pagaliau sėkmingai išnaikintos tos gyvenimo sritys, apie
kurias išdrįstum viešai pasakyti, jog tai šventa, tai
amžina, tai kelia pagarbų virpulį. Pasižiūrės kaip į
nenormalų, kuriam per mažai sugirdyta lietuviško alaus.
Virpinti širdį gali tik krepšinis. Na, dar loterijų
terminalai.
7. Sakytum,
anokia čia katastrofa, niekas juk neverčia nei alaus gerti,
nei į televizorių spoksoti, nei apskritai su chamais
broliuotis. Bet karavanai traukia ir traukia tolyn iš
Lietuvos. Bet politikoje skandalas po skandalo, žulikystė po
žulikystės. Bet tolsta ir tolsta metas, kai šiame krašte bus
patikėta, jog sąžiningai ir garbingai gyventi apsimoka. O
svarbiausia, chamai darko ne tik simbolius ir paminklus
jie kėsinasi ir į sielą.
8. Gaila ir
alaus. Jis visai nebūtinai turėtų debilizuoti Lietuvos
piliečius, tuos pačius krepšinio gerbėjus ar masinių
renginių dalyvius. Vokiečiai ar čekai iš tiesų myli savo
alų, didžiuojasi jo tradicijomis, turi šimtametę alaus
kultūrą. Tikrai be jokio nepatogumo ar dviprasmybės gali
išlenkti bokalą po šventais paveikslais. Žinoma, mes
nekalti, kad Lietuvoje nėra nei tų tradicijų, nei tokios
kultūros, o įspūdingos datos, įspaustos ant alaus etikečių,
tėra įprastas aludarių burbulas. Tie dalykai jiems nerūpi.
Žvėriška kova už milijoninį pelną verčia griebtis bet ko. O
kadangi geras skonis ir kultūringumas nebūtinai tiesiog
proporcingas piniginės storiui, štai ir išmetamas
Kalnapilio rūpintojėlis ar idiotiškas priegiesmis mus
vienija alus ir pergalės.
9. Galbūt Kauno
arkivyskupo sukelta audra kirs per Bažnyčios reitingus,
paskleis naujų komentarų apie viduramžius, inkvizicijos
laužus, religinį fanatizmą. Gal Kalnapiliui visa tai tik
pridės geidžiamos reklamos. Bet būtų nepadoru ir vėl tik
atlaidžiai šyptelėti, girdi, tai smulkmena, kurios neverta
pernelyg sureikšminti. Chamizmo erdvė grėsmingai plečiasi.
Po rūpintojėlio ateis eilė vyčiui, jo pakelta ranka jau
prašyte prašosi bokalo, kad lietuvių tauta įgytų dar daugiau
optimizmo ir pozityvaus mąstymo.
________________________________
1 bezvkusica (rus.)
beskonybė
2 beskulturje (rus.)
nekultūringumas
3 kompartija (vert.)
komunistų partija
4 kolchozas
kolūkis
5 prarabas (n. svet.)
(darbų) vykdytojas
1. Apie kokią problemą
užsimenama pirmoje pastraipoje? (1 taškas)
2. Kokios raiškos priemonės
vartojamos mąstant apie šią problemą? Įvardykite bent dvi ir
pacituokite. (2 taškai)
3.1. Perskaitę antrą pastraipą
įvardykite dvi priežastis, kurios autorių paskatino kitaip
pažiūrėti į minėtą problemą. (2 taškai)
3.2. Kuri priežastis
svarbiausia? Atsakymą pagrįskite remdamiesi turiniu ir
raiška. (3 taškai)
4. Suformuluokite pagrindinę
teksto problemą. (1 taškas)
5. Kodėl, anot autoriaus,
manyta, kad žlugus režimui chamų neliks? (1 taškas)
6. Suformuluokite ketvirtos
pastraipos pagrindinę mintį. (2 taškai)
7.1. Remdamiesi penkta
pastraipa, įvardykite tris sovietmečio ir šiandienos chamų
skirtumus. (3 taškai)
7.2. Išrašykite ir įvardykite
meninės raiškos priemonę, vartojamą tam skirtumui pabrėžti.
(2 taškai)
8. Koks visuomenės požiūris į
chamizmą nepriklausomoje Lietuvoje? (1 taškas)
9.1. Paaiškinkite sakinio
Pagaliau sėkmingai išnaikintos tos gyvenimo sritys, apie
kurias išdrįstum viešai pasakyti, jog tai šventa, tai
amžina, tai kelia pagarbų virpulį prasmę. (1 taškas)
9.2. Įrodykite arba paneikite,
kad cituoto sakinio mintis susijusi su chamizmu. (2
taškai)
10.1. Kaip pagarsėjusi reklama
įvertinama 8 ir 9 pastraipose? (1 taškas)
10.2. Remdamiesi tekstu,
paaiškinkite minėtos reklamos ir chamizmo ryšį visuomenėje.
(2 taškai)
11. Remdamiesi turiniu ir
raiška, paaiškinkite paskutinį teksto sakinį. (2 taškai)
12. Remdamiesi tekstu,
įvardykite autoriaus pasaulėžiūrą. (1 taškas)
13. Argumentuotai apibūdinkite
individualųjį J. Sasnausko stilių siedami jį su autoriaus
rašymo tikslu. (3 taškai)
1. Perskaitykite šiuos
sakinius ir atlikite užduotį: paaiškinkite, kas skiriama
skaitmenimis pažymėtais skyrybos ženklais. Lentelėje
ATSAKYMAI įrašykite teisingą atsakymą žyminčią raidą (jos
gali kartotis). Skaičiumi 0 pažymėtas pavyzdys. (10
taškų)
Metai,0
mėnesiai, savaitės, dienos, valandos, minutės, sekundės 1
toks mūsų gyvenimo peizažas,2 į kurį esame įmesti
tarsi į upę,3 nešančią mus nežinia iš kur ir nežinia
kur. Toje upėje kepurnėjamės,4 neturėdami jokios
vilties išplaukti į krantą ir pailsėti. Kadangi esame neamžini,5
laikas yra mūsų lemtis, mūsų viešpats ir valdovas. Gyvename
taip,6 tarsi Laiko upė neturėtų krantų. Ir 7
koks keistas dalykas 8 nuolat skundžiamės:
9 neturiu laiko,10 nėra laiko, nebuvo ar
nebus laiko. Galbūt todėl taip dažnai klausiame,11 ar
apskritai kas nors yra.
Pagal A. Šliogerį
A
Praleista sudurtinio tarinio jungtis.
B
Vienarūšės sakinio dalys.
C
Apibendrinamasis žodis po vienarūšių sakinio dalių.
D
Apibendrinamasis žodis prieš vienarūšes sakinio dalis.
E
Keli derinamieji pažyminiai po pažymimojo žodžio.
F
Priedėlis po pažymimojo žodžio.
G
Išplėstinis būdvardinis / dalyvinis pažyminys po pažymimojo
žodžio.
H
Išplėstinė dalyvinė / pusdalyvinė / padalyvinė aplinkybė.
I
Tikslinamoji aplinkybė.
J
Įterpinys.
K
Kreipinys.
L
Sudėtinio prijungiamojo sakinio dėmenys.
M
Sudėtinio sujungiamojo sakinio dėmenys.
N
Sudėtinio bejungtukio sakinio dėmenys.
ATSAKYMAI
Skyrybos ženklų
Nr. |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7-8 |
9 |
10 |
11 |
Atsakymo raidė |
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Perskaitykite šį tekstą ir padėkite trūkstamus skyrybos
ženklus. (25 taškai)
Ką čia nauja tardamas mūsų laikais bepasakysi? Bet tai
šventa tiesa mano laikais knyga dar buvo stebuklinga. Jos
sakralumas buvo toks kad ji bemaž prilygo Dievui ir trauka
knygoms buvo tokia didelė kad neatsimenu kaip išmokau skaityti.
Tik savo prosenelės vis paklausdavau kaip vadinasi ta raidė kita
dar kita. Šešerių jau mėgavausi skaitymo malonumais. Skaitydavau
ne tik naktimis namuose klasikinis po antklode skaitymo
variantas bet ir pamokų metu. Tai daryti būdavo ypač patogu kol
sėdėjome prie stalų atverčiamais galais. Tiesą sakant geriausia
kas buvo mano vaikystės mokykloje yra šie mediniai stalai. Kai
juos pakeitė modernia drožlių plokšte pakito ir skaitymo magija.
Viskas ėmė plokštėti. Tad bibliotekos kuriose senoviniai
parketai kvepėjo vašku o pilnutėlės knygų lentynos skleidė
savotišką aromatą tapo viena svarbiausių stebuklinio pasaulio
stotelių. Net nežinau ar apskritai egzistavo kitas pasaulis
tiems vaikams kurie negalėjo pasigirti puikiomis tėvų ir vaikų
bendravimo tradicijomis. Aš turėjau namų biblioteką t. y. tėvo
vaikystės knygas ir biblioteką K. Donelaičio gatvėje.
Žinoma Lobių ieškotojai ir visi kiti nuotykių romanai buvo duona
kasdienė. Vėliau atėjo laikas Trims muškietininkams. Nesuprantu
kodėl man be galo patiko Atas ir D'Artanjanas ir kodėl visai
nenorėjau tapti kokia alpstančia dama.
Kai deklamuodavau poeziją į mane subėgdavo kalbos grožis
dainingas banguojantis prasmingas. Tai manau buvo mano maldos.
Keista bet nebuvo jokio skirtumo kuria kalba skaityti eiles.
Anglistės beje liepdavo labiau laužyti liežuvį ir intonacijas o
studijų metais F. G. Lorca tapo mano meilės Lotynų Amerikos
kultūrai pirmuoju impulsu. O rusų literatūra jau buvo kitas
pasaulis. Ir senoji kirilica ir šiuolaikinis raštas tapo
dalimi manosios magijos. Kadangi kalboms buvau gabi nereikėjo
didelių pastangų atmintinai išmokti A. Puškiną ar M. Lermontovą
įveikti Karą ir taiką. Ir jeigu man tada kas nors būtų davęs ne
M. Cvetajevos poeziją o M. Cvetajevos prozą kurią atradau tik
dabar gali būti kad būčiau studijavusi ne lietuvių o rusų
filologiją. Jos biografinė studija yra gražiausias tekstas kokį
esu skaičiusi žodžių deriniai sakinių struktūros minčių
dėlionės... Šią knygą išleistą 1987 m. tuometėje Rytų
Vokietijoje kadaise davė paskaityti Ilona Klusaitė. Esu be galo
dėkinga kad ji pamiršo tą skolą kokius dvejus metus. Kai
prisiminė ir kai aš ją liūdėdama atidaviau vos po poros dienų
dalyvaudama konferencijoje tą pačią knygą gavau dovanų iš
žmogaus kuris yra vienas jos vertėjų. Tai yra mano gyvenimo
stebuklas nedidelis bet labai svarbus.
Didžioji proza man sutampa su Servanteso ir G. G. Marquezo
vardais. Kaip skaitau Kristijoną Donelaitį taip ir šiuos
autorius galiu skaityti be galo nes kaskart išvystu vis naują
briauną. Senstant mūsų matymas darosi aštresnis ir
įvairiapusiškesnis atsiranda pasimėgavimo gaida. Knygos apie
indėnus visgi dabar atrodytų naivokos nors vaikystėje davė
gražių pamokų. Bet senoji Rytų poezija liaudies kūryba įvairių
tautų šventieji raštai viskas visada bus greta nes Metai Don
Kichotas ir Šimtas metų vienatvės panyra į giliausius pasąmonės
vandenis. Ir tuomet sąmonė atpažindama žmonijos archetipus
pabunda gražiausiam dalykui dialogui.
Pagal E. Drungytę
3. Perskaitykite šį
tekstą ir atlikite užduotis:
įrašykite
praleistas raides (jų gali būti ne viena),
skliausteliuose pateiktus žodžius parašykite kartu arba
atskirai,
parinkite
didžiąsias arba mažąsias raides,
pavartokite reikiamą suskliaustųjų žodžių (jie parašyti
pasviruoju šriftu) formą. (25 taškai)
Daug___liui (kaži, kodėl)
_________________ kyla pagunda vis___, ką apr___pia akis ant
žemės, pavadinti pasauliu. Bet toks poži___ris kelt___
klaus___mą: akimi regimi vis nauji daiktai ir horizontai ar
tai tas pats pasaulis? O Žemės r___t___lys, kurį tegalima
įsivaizduoti arba matyti (ne, did___lio) _________________
gaublio pavidalu juk ir tai pasaulis? O mūsų galaktika,
mil___ardai žvaigždžių juk (taip, pat) ____________ pasaulis?
(Be, to) _________, esama žmogaus sielos... Tad (kas, gi)
___________ atstovauja ši___s pasauli___s (šie pasauliai)?
Suformuluokime pirm___j___
teiginį: pasaulis yra ob___ektyvios ir sub___ektyvios prigimties
1___dinys. Tai fizinė, cheminė, b___ologinė tikrovė ir mūsų
s___monės gyvenimas, kuris jaučiamas sieloje ir kuris prabyla
religijos, meno ir mokslo k___r___niais.
Dabar žvil___telkime kiek
___manoma nuosekliau.
Mes, kaip k___niškosios
b___tybės, gyvename daiktiškoje aplinkoje, kuri sav___j___ esme
nesikeičia. Tačiau pasaulis keičiasi bene kas akimirką, ir tai
vyksta todėl, kad esame gyvi. Mūsų gyvybė prily___sta
sugebėjimui keisti aplinką, tad nuog___stauti ar bū___štauti
nereikėtų.
Tačiau ką reiškia keičiant
aplinką keisti save ir pasaulį? Visų pirma tai reiškia, jog mes
keitim___s___ įvard___jame kaip naujo atsiradimą, jog sugebame
įvertinti pok___čių m___stą, pamatyti naujus horizontus
priešingu atv___ju negalėtume net pasakyti, kad keitim___sis yra
tikras ar (net, gi) __________ mūsų valdomas. Šis faktas
nuostabus žmogaus sugebėjimas įkain___ti gyvenimo vertę,
kontroliuoti paži___ras į pasaulį, pasverti savo m___stymą ir
savo sugebėjimus. Tai savotiškas atbulinis r___šys, žvil___snis
į save iš šalies. Taip pasireiškia subrendusio žmogaus
sugebėjimas atskirti pasaulį nuo pasaulėvaizdžio. Toks
atsk___rimas, kartais primenantis gal___nėjim___si su vėjo
malūnais, būtinas.
Ka___dienėje kalboje
dažnai tenka išgirsti, kaip žmonės pasauliu vadina tai, ką
geriau būtų vadinti pasaulėvaizdžiu. Antai pasak___mas, kad
vaiko pasaulis yra siauras, dar pusė bėdos, nes jo gyvenimo
užm___jai gali būti (iš, tikr___j___) ______________ (ne, per,
plačiausi) _______________________. Tačiau reikia nepamiršti,
kad tą siaurumą atitinka ir vaiko pasaulėvaizdis ir (kaip, tik)
___________ apie jį galima pasakyti truput___ daugiau negu apie
aplinką. Analogiškai galima kalbėti ir apie sen___j___ kultūrų
((Š, š)___umerų, (F, f)___inikiečių ir pan.) gyvenimą: pasak___
(pasakyti), kad (kurios, nors) ______________ išm___rusios
tautos pasaulis buvo siauras, daugiau pasakome apie tos kultūros
pasaulėvaizdį negu apie jų fizinį b___vį. Bet (ne, visos)
____________ kultūros gyvendavo turtingame pasaulyje.
Taigi pasaulis ir
pasaulėvaizdis akivaizdžiausiai sus___ję konkrečioje kultūroje.
Žmogus niekur negali pasitraukti nuo kultūrinės terpės, kurioje
gauna pirmuosius gyvenimo įg___džius. įveikia kli___tis,
išgyvena pirm___sias nes___kmes, nusiv___limus, patiria
pirmuosius nuop___lius ir galvoja apie pas___kmes. Juk tai,
kokius mes statome pastatus, kokias dainuojame dainas, kaip
audžiame ir si___vame, kokias sekame pasakas, formuoja mūsų
pasaulio pamatą, kuris tik vėliau, prakirtus langus į mokslus ir
kitas kultūras, prasipl___čia ir išauga.
Svarbiausia, ką (E,
e)___uropiečiai nešė aplinkini____ (aplinkinis) pasauliui, tai
valstybės mod___lis. Toli gražu (ne, kiekviena) ________________
kultūra sugebėjo sukurti valstybę, kuri taip sureguliuotų žmonių
tarpusavio sant___kius, kad jie s___lygotų spartų kultūros ir
žmogaus asmenybės augimą. Europa pasirodė esanti stipr___.
Pagal A. Juozaitį
|
|
|