LIETUVIŲ KALBA (GIMTOJI)
Testas
2007 m. mokyklinio
brandos egzamino užduotis
(pagrindinė sesija)
Perskaitykite
šį
tekstą ir atlikite užduotis.
Leonidas Donskis
Meilė ir neapykanta
Amerikai
Per Europą
jau keletas metų ritasi vis didėjanti ir stiprėjanti
neapykantos Amerikai banga. Kartais net atrodo, kad jei
nūdienos Europą kas ir vienija, tai visų pirma nemeilė JAV
ir Izraeliui.
Kai prabylama
apie bendras vertybes ir Europą
vienijančią patirtį, susimąstai, kas iš tikrųjų slypi už
šitos gražios, bet, deja, neįtikinančios ir apgaulingos
retorikos.
Europos Sąjungos
Konstitucijoje neatsiradus net eilutės apie krikščionybės
istorinį vaidmenį suvienijant Europą ir paklojant jos
vertybinius pamatus, kyla klausimas, kas iš tikrųjų sieja,
vienija, tiesą sakant, ganėtinai skirtingos patirties ir
likimo šalis, sudarančias ES. Atrodo, kad šiuo metu vienija
tik antiamerikanizmas.
Už
ką Europa nekenčia JAV?
Už
ką Europa taip nekenčia JAV? Juk akivaizdu, kad po Antrojo
pasaulinio karo JAV pagalba Vakarų Europai ir Šiaurės
Atlanto karinio aljanso sukūrimas išgelbėjo Europą nuo
pačios tikriausios politinės katastrofos.
Kad ir padalinta,
Europa išliko
pajėgi atsispirti Sovietų Sąjungos geopolitikai ir Stalino
užmačioms plėsti imperiją į Vakarus. Tik JAV ekonominė ir
karinė galia apsaugojo Europą nuo naujo pasaulinio karo ir
galimo žlugimo.
Amerikiečiai
dėjo galvas Normandijoje, nemažai žuvo vaduodami Vakarų
Europos šalis, todėl nesunku suprasti nūdienos amerikiečių
nuoširdų nesupratimą, už ką taip jų nemėgsta jų kariniai
sąjungininkai ir strateginiai partneriai.
Paradoksalu, bet
Europa JAV nemėgsta
neretai būtent už tai, kas ją išgelbėjo nuo nacių bei
sovietų režimų už JAV ekonominę ir karinę galią.
Sąjungininkų įžygiavimas į Paryžių ir JAV vaidmuo
išvaduojant Prancūziją skaudžiai priminė prancūzų politiniam
elitui, kad jų šalis prarado turėtas pozicijas pasaulyje.
Juk nuo XVIII a.
prancūzų
kalba buvo tapusi pagrindine Europos kalba, o Paryžius buvo
laikomas ne tik moderniosios Europos kultūros centru, bet ir
visos Europos šerdimi. XX a. antroje pusėje prancūzai ir
vokiečiai prarado savo ypatingas diplomatijos, politikos ir
kultūros pozicijas. Vis labiau įsivyravo Didžiosios
Britanijos ir ypač JAV <...> įtaka.
Anglų
kalba tapo naująja lingua franca (prancūzų kalba,
arba pasauline kalba), o jos vartojimas mokslo, verslo, meno
ir tarptautinių santykių sferose gali būti lyginamas nebent
su lotynų kalbos vaidmeniu viduramžių Europoje ir pačios
prancūzų kalbos pozicijomis XVIIXIX a. Europoje.
JAV karinė
ir ekonominė galia Vakarų Europos šalis neretai vertė
jaustis net ne partnerėmis ir sąjungininkėmis, o tiesiog JAV
užsienio politikos vykdytojomis ir klusniomis satelitėmis.
Tai žeidė Prancūzijos ir Vokietijos politinio elito
ambicijas. Bet ilgą laiką antiamerikanizmas buvo tik elito
sentimentas, o ne masių nusiteikimas. Paprasti europiečiai
mėgo amerikiečių filmus, madas ir apskritai kultūros
demokratizmą.
Tad nemeilė
JAV buvo (didele dalimi ir tebelieka) visų pirma Prancūzijos
ir Vokietijos problema. Bet reikia pripažinti, kad
pastaraisiais metais neigiamas požiūris į JAV tapo gerokai
masiškesniu reiškiniu Europoje ir persimetė į tokias šalis
kaip Švedija, Austrija, Graikija, Belgija.
Vis dažniau
pabrėžiamas JAV kultūrinis imperializmas, ,,greito maisto
ir Holivudo vyravimas pasaulyje, beširdis JAV kapitalizmas
ir stambiųjų verslo korporacijų diktuojama globalizacijos
logika, kurią JAV esą brutaliai primeta visam pasauliui.
Tad
antiamerikanizmas natūraliai
ir lengvai prigyja tarp kapitalizmo ir globalizacijos
nekenčiančių Europos kairuolių komunistų, socialistų,
anarchistų, antiglobalistų, ekologistų, ,,žaliųjų ir pan.
Ar Amerika kuria
tik kičą
ir masinę kultūrą?
Netiesa, kad
Amerika kuria tik kičą
ir masinę kultūrą. Tai dažnai peršama mintis, kurią skleisti
ir rimtai traktuoti gali tik žmonės, menkai susiję su
intelektiniu gyvenimu.
JAV universitetai
yra geriausi pasaulyje, ne vienas jų
pranoksta net legendinius Anglijos, Prancūzijos, Vokietijos
ir Italijos universitetus. JAV akademinis gyvenimas ir
mokslas jau seniai diktuoja madas visame pasaulyje
įdomiausi dalykai humanitariniuose ir socialiniuose
moksluose vyksta JAV, o gamtos ir technikos mokslų srityje
JAV yra net pavojingai toli už savęs palikusi Europą (tai,
beje, ES ir liūdina šiuo metu didžiulės pastangos ir lėšos
yra metamos mėginant kaip nors sumažinti šį Europos
atsilikimą nuo JAV).
JAV muziejai yra
nuostabūs
kas lankėsi Metropoliteno muziejuje, Guggenheimo
galerijoje, Fricko kolekcijoje, Čikagos meno institute ar
Moderniojo meno muziejuje, puikiai žino, kad tai yra patys
didžiausi moderniojo meno lobynai <...>.
O dažnai
prikišamas Holivudas taip pat nėra vienareikšmiai
vertintinas reiškinys jame sukuriama gerų filmų (nors
prastų gerokai daugiau). O ką jau kalbėti apie nekomercinį
JAV kiną Woody Alleną, Wayneą Wangą, Jimmy Jarmushą
Tad viskas yra
kaip tik priešingai
JAV kultūriniu ir intelektiniu požiūriais pasaulyje
pirmaujanti šalis. Jos karikatūrinimas yra tiesiog nerimtas
dalykas, kuriuo užsiimti gali tik provincialūs ir stereotipų
įkalinti žmonės.
Pavojus taikai?
Rimtesnis priekaištas,
metamas JAV, yra karai, į kuriuos ji įsipainioja ir
įpainioja kitus. Pacifistinei Europai tai yra bene
rimčiausias kontrargumentas prieš JAV. Taip, tiesos čia
esama. Amerika yra galinga šalis ir neretai veliasi į
pavojingus galios žaidimus, kurie gal ir destabilizuoja
padėtį kai kuriose šalyse.
Visų
pirma JAV nusikalto japonų tautai galima kalbėti ką tik
nori apie atominės bombos panaudojimo neišvengiamumą ano
meto situacijoje, bet tai nepateisina civilių ir apskritai
niekuo dėtų žmonių masinio išžudymo. Brutalus kariavimas
mėginant spręsti politines problemas yra sunkiai
pateisinamas. Tai tiesa.
Bet negalima
nematyti ir kitos medalio pusės
Vakarų Europos dažno oportunizmo1
ir pataikavimo brutaliems režimams, negerbiantiems nei
žmogaus teisių, nei žmogaus gyvybės. Šioje vietoje JAV
elgiasi gerokai principingiau.
Vis dėlto
sunku atsikratyti įspūdžio, kad Europa Amerikai jaučia
stipriai dvilypius jausmus kažką panašaus į meilės ir
neapykantos ambivalenciją2
<
>. Tik ,,Naujojoje
Europoje meilės Amerikai, regis, yra gerokai daugiau
nei ,,Senojoje. Bet garantuoti, jog tai ilgai tęsis, sunku
meilė ir neapykanta neretai žygiuoja koja kojon ir
nesunkiai stoja viena kitos vieton.
_____________________
1 oportunizmas
neprincipingas prisitaikymas, principų
atsižadėjimas dėl naudos sau
2
ambivalencija dvilypumas
1.1. Suformuluokite teksto temą.
(1 taškas)
1.2. Kas lėmė
autoriaus domėjimąsi šia tema?
(1 taškas)
2.1.
Paaiškinkite, kuo krikščionybė svarbi Europos istorijai.
(2 taškai)
2.2. Kaip krikščionybė
susijusi su aptariama tema?
(2 taškai)
3.
Suformuluokite pirmos dėstomosios dalies Už ką Europa
nekenčia JAV? pagrindinę mintį.
(1 taškas)
4. Kokie amerikiečių
nuopelnai minimi pirmoje dėstomojoje dalyje?
(2 taškai)
5. Remdamiesi tekstu, paaiškinkite,
kas yra lingua franca, pateikite jos pavyzdžių.
(1 taškas)
6. Kodėl,
anot autoriaus, Prancūzija ir Vokietija labiausiai nemyli
Amerikos? Atsakykite apibendrintai.
(1 taškas)
7. Remdamiesi
tekstu, paaiškinkite
pirmos dėstomosios dalies paskutinį sakinį: Tad
antiamerikanizmas natūraliai ir lengvai prigyja tarp
kapitalizmo ir globalizacijos nekenčiančių Europos kairuolių
komunistų, socialistų, anarchistų, antiglobalistų,
ekologistų, ,,žaliųjų ir pan.
7.1.
Apibendrinkite, tarp kokių
žmonių plinta antiamerikanizmas.
(1 taškas)
7.2. Kodėl
būtent tarp jų?
(2 taškai)
7.3. Kokia meninės
raiškos priemonė vartojama šiame sakinyje? Ją išrašykite,
įvardykite ir paaiškinkite. (2 taškai)
8.1. Koks mitas
apie Ameriką
paneigiamas antroje dėstomojoje dalyje?
(2 taškai)
8.2. Apibendrinkite ir suformuluokite teiginius, kuriais
jis
įrodomas.
(3 taškai)
8.3. Paaiškinkite,
ar pakankamai svariais argumentais šie teiginiai paremiami.
(1 taškas)
9.1. Koks Europos priekaištas
JAV vadinamas rimčiausiu?
(1 taškas)
9.2. Kodėl
jis vadinamas rimčiausiu?
(1 taškas)
10. Paaiškinkite,
kas vadinama ,,Senąja ir kas ,,Naująja Europa.
(1 taškas)
11. Kokios Vakarų
Europos savybės ryškėja tekste? Nurodykite bent keturias.
(2 taškai)
12.1. Ko siekiama
šiuo tekstu?
(1 taškas)
12.2. Siedami su
teksto tikslu, apibūdinkite
L. Donskio individualųjį stilių. Nurodykite bent tris
bruožus.
(2 taškai)
1. Perskaitykite
šiuos sakinius ir atlikite užduotį: paaiškinkite, kas skiriama
skaitmenimis pažymėtais
skyrybos ženklais.
Lentelėje
ATSAKYMAI
įrašykite teisingą atsakymą žyminčią raidę (jos gali kartotis).
Skaičiumi 0 pažymėtas pavyzdys. (10 taškų)
Daugiausia klausimų
sau,0 pasauliui užduodame tylėdami. Ir tai
būna pagrindiniai žmogaus būties klausimai:1
gyvenimo prasmės, tikslo, tikėjimo ir pan. O kur atsakymai?
Atsakymai yra mūsų atodūsiai 2 nelaukti,
netikėti, kai, paskendę savyje, nė nežinome,3
apie ką tuo metu galvojame. Dauguma žmonių ne galvoja apie
gyvenimą,4 o paprasčiausiai gyvena,5
geriau ar blogiau atlikdami savo pareigas. Bet iki šiol
neduoda ramybės klausimas, kodėl mes,6
lietuviai,7 likome be savo nacionalinio epo.
Mes turime savo lyrinį epą 8 tą neišsenkantį
dainų lobyną,9 už kurį privalome būti dėkingi
mūsų močiutėms. Šis epas išreiškia idealiojo pasaulio viziją,
kur meilė, gėris ir grožis 10 žodžiu,
tikrosios vertybės susilieja į aukščiausią žmogaus būties
pilnatvę,11 vadinamą meile.
A
Vienarūšės
sakinio dalys.
B
Apibendrinamasis
žodis po
vienarūšių sakinio dalių.
C
Apibendrinamasis
žodis prieš
vienarūšes sakinio dalis.
D
Keli
derinamieji pažyminiai
po pažymimojo žodžio.
E
Priedėlis
po pažymimojo žodžio.
F
Išplėstinis
būdvardinis / dalyvinis pažyminys po pažymimojo žodžio.
G
Išplėstinė
dalyvinė / pusdalyvinė / padalyvinė aplinkybė.
H
Tikslinamoji
aplinkybė.
I
Įterpinys.
J
Kreipinys.
K
Sudėtinio
prijungiamojo sakinio dėmenys.
L
Sudėtinio
sujungiamojo sakinio dėmenys.
M
Sudėtinio
bejungtukio sakinio dėmenys.
ATSAKYMAI
Skyrybos ženklų
Nr. |
0 |
1 |
2 |
4 |
5 |
6-7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Atsakymo raidė |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Perskaitykite
šį tekstą ir atlikite užduotį: parašykite, kur reikia, skyrybos
ženklus.
(25 taškai)
Liaudies išmintis
sako Nelyginkite savo gyvenimo savo pasiekimų savo bruožų nes
visada atsiras
žmogus gyvenantis
bei jaučiantis geriau negu jūs. Bet aš ieškau ne skirtumų
o tapačių
ženklų kurie vienija ir suartina. Todėl galiu atpažindamas
savuosius atspindžius
kitame vadinti jį
artimu. Įžvelgdamas silpnybes ir netobulumus atsispindinčius
manyje ir
tavyje galiu nedrąsiai
tikėtis kad nebūsiu išjuoktas ar išpeiktas. Matydamas tokį
atspindį aš
suglumstu juk taip akivaizdžiai
matau savo trūkumus kad niekur deja negaliu nuo to pabėgti
nes jie rečiau
ar dažniau pažiūri į mane kitų akimis. Ne nekartoju kad visi
esame nevykę
sutrikę
kartais lyg nieko neverti tik susimąstau apie tai kad nebartume
vienas kito už
nutikusią
klaidą. Švelniausiai pasielgčiau ją ištylėdamas savyje ir toje
tyloje aiškiai
jausdamas ką
ji suardė sunaikino suniekino ir
tik su man suprantamu nuolankumu
išgyvenčiau
savo trapumą.
Man labiau patiktų
savąsias ar kitų silpnybes vadinti trapumu. Žodyje trapumas
yra lyg
atleidimo dalelė.
Taip jau nutinka suskyla trapumas lyg nepažintų meilės ar
nepajėgtų ja
gyventi. Nuo
šiol aš renku suskilusio trapumo daleles ir slepiu kad mes
trapaus pasaulio žmonės nebūtume dar daugiau įskaudinti
šiurkštumo. Slepiu kol išdrįsiu paprašyti atleidimo
To kuriuo visada
galiu pasitikėti
ir kuris kviečia suskilusio trapumo nebesinešioti nes jis yra
apsaugotas kito trapumo t. y. meilės.
Paieškokime
ir tų atspindžių kurie rodo žmogaus gerumą neturintį jokių
dėsnių.
Gerumas kviestas ar nekviestas pasirodo kartais neįmanomiausiose ir protu
nepaaiškinamose
situacijose ir liudija žmoniškumą. Gerumas regis ateina iš labai
tolimo laiko
jis buvo paimtas
į Nojaus laivą ir
taip mums išgelbėtas. Kai sutinki gerumą einantį žeme prisilieti
ir prie dangaus ar nedidelio jo kraštelio. Kartais tik tuo
siauru krašteliu gyva žmogaus
viltis.
Nuo
šiol aš renku
gerumo atspindžius. Jie man reikalingi pažinti savo esmei bei
nueiti kuo
lygesnį
kelią. Gerumą matome kaip atpažinimo ženklą užtat ir drąsu ir
patiklu ir ramu
būti.
Būna
aišku ir kitokių atspindžių liūdesys sielvartas kančia neviltis
ilgesys į kurį beje jokio atsako nėra. Bet tas ilgesys padeda
ieškoti atsakymų už žmogaus supratimo ir žinojimo ribų. Gal
todėl ilgesys yra viltingas visada esi laukiamas sugrįžti...
Pagal
V.
Adomonytę
3.
Perskaitykite
šį tekstą ir
atlikite užduotis:
įrašykite praleistas raides (jų gali būti ne viena),
skliausteliuose pateiktus žodžius parašykite kartu arba
atskirai,
parinkite didžiąją arba mažąją raidę,
pavartokite reikiamą suskliaustųjų žodžių (jie parašyti
pasviruoju šriftu) formą.
(25 taškai)
Istorijos kelyje
tautinė
doros patirtis, įk__n__ta kalboje ir tautosakoje, susitiko su
krikščioniškais tiesos, gėrio id__alais, daug__liu atv__jų su
jais sutapo ir į juos įsiliejo. Į krikščionišk__j__ Dekalogą
įeina esmin__i doros principai: ger__k tėvą ir motiną, než__dyk,
nevo__, neliudyk neteisingai...
Dora prasideda nuo sav__s apribojimo kito labu__. Ribojantys papročiai
ir prisak__mai virsta įstat__mais, draudž__nčiais kenkti kitam
(šiandien jie surašyti (L, l)__ietuvos (R, r)__espublikos (E,
e)__tikos (K, k)__odeksuose ir kituose (V, v)__yriausybiniuose
(A, a)__ktuose). Taigi dora atsiskleidžia sant__kiuose su
kitais. Bet ir pats žmogus turi būti doras: nepataikauti savo
silpnybėms ir __doms, nenusigr__žti nuo esmės, t__sėti sau ir
kitiems duotus pažadus bei __sipareigojimus, nes dorai žmogus
gali nusižen__ti (ne, tik) ____________ veiksmais, bet ir
mintimis.
Kiekvienos tautos kultūra
br__sta aiškindama esminius žmoniškumo aspektus. Intuityviai
žinome, ką reiškia mylėti, tikėti, viltis, ką reiškia padoriai
elgtis, ką reiškia būti patr__otiškam ar net hero__škam. Dorai
žmogus gali elgtis laisva savo valia, nepataikau_________ (nepataikauti)
vieš__jai nuomonei.
Apie
žmogaus dorumą ir
padorumą gali spr__sti tik kiti, juolab kad dorovingas žmogus
gali turėti trūkumų, bet jis steng__si jiems nepasiduoti. Tapti
geresn__ (geresnis)
gali kiekvienas. Rū__čiai sav__ teisti, siek__nt doros, __manu
tik šviesios dorinės s__monės žmonėms, bet ne __maus
charakterio piliečiams. Labiausiai dorą saugo s__žinė. Jei ji
nerami, vadinasi, (kaži,
ką) ___________ padarėme (ne, taip) __________ . Tuomet reikia
tą (ne, taip) _________ surasti savo elgesyje ir žodžiuose,
kad susitaikyt____ (susitaikyti) su
pačiu
savimi.
Doro
žmogaus stiprumas
ka__dienos šurm__lyje š__ip tarsi nematomas. Doras gali
atrodyti (net, gi) _________ silpn__ (silpnas)
jis negali kito
užsipulti, dr__stiškai elgtis, gr__sinti. Kit__ vertus,
sunkiomis ir lemtingomis akimirkomis, kai agresyvieji sutrinka,
doras žmogus gali parodyti didelę vidinę ištvermę, savitvardą.
Toks žmogus yra pasiek__s aukščiausią dorovinės kultūros laipsnį
dorinę išmintį. Šios išminties negalima atimti, sunaikinti. Ji
tarsi pakelia, palaiko, net iš mirties lagerių sugr__žina
gyvenimui. (Iš, tiesų) žmonija nepatiria nuosm__kio, nuop__lio
tik stipri__j__ dėka.
Pagrindinis dorovės
laukas žmonių tarpusavio r__šiai. Bet (ne, vien)
_____________ žmonių. Kuo toliau, tuo aiškiau, jog dorai
elgtis žmogus gali ir su medžiais, ir su gėlėmis, ir su
vandeniu, ir su žeme. Ir su neb__liais mūsų būties
liudininkais dai__tais.
Kaip ir kitos dvasinės
__patybės (r__žtas, dr__sa ir pan.), dora (ne, paveldima)
įg__jama, susikuriama. (Be, to) ______, auginant save kaip
dorą
žmogų, kuriamos galimybės ir s__lygos kitiems tapti ir būti
dor
_____ (doras).
Pagal
V. Daujotytę