LIETUVIŲ GIMTOJI KALBA
I
egzamino dalis
Testas
2005 m. valstybinio
brandos egzamino užduotis
(pagrindinė sesija)
I.
TEKSTO SUVOKIMO UŽDUOTIS
Perskaitykite šį tekstą ir
atsakykite į klausimus.
Tomas Daugirdas
KNYGINĖS KLASTOS
1
Vilniaus knygų mugėje šiais metais apsilankė
statistiškai daugiausia žmonių penkiasdešimt
tūkstančių. Šis skaičius ne vieną kultūrininką skatino
džiaugtis, kad, nepaisant interneto veržimosi į
žmonių kasdienybę, finansinių sunkumų, knyga grįžta į
žmonių gyvenimą. Komerciškai nusiteikę leidėjai
džiūgavo dėl ateities pelnų. Knygos, dažniausiai grožinė
literatūra, iš tiesų yra perkamos. Veikiausiai tam, kad
būtų perskaitytos. Tačiau kam ir kaip jos skaitomos? Ar
statistika kartu rodo, jog šiandien Lietuvoje auga
skaitymo kultūra, žmonės nuo materialinių vertybių
pagaliau gręžiasi į kultūrines, dvasines
vertybes? O galbūt knyga ima atlikti visai kitą funkciją
nei anksčiau?
2
Kartais jaučiame nostalgiją sovietmečiui bei vadinamajam
jo kultūriniam gyvenimui. Milžiniški knygų tiražai,
ribota knygų įvairovė sukūrė neregėtą kultūrinę realybę.
3
Visuomenėje, kuri gyveno deficito sąlygomis, knyga,
pirmiausia lietuviška knyga, buvo suvokiama kaip
didžiausias deficitas. Kaip tik todėl neretas šias
knygas skaitydavo. Ne todėl, kad būtų buvę dideli knygų
draugai ir mėgėjai. Retesnes knygas karštligiškai
skolindavosi ir per naktį perskaitydavo iš baimės, kad
daugiau tokia proga gali ir nepasitaikyti. Didesnių
tiražų lietuviškos knygos gerbtos ir skaitytos kaip
pateikiančios lietuvišką tikrovę, alternatyvią esamai
sovietinei, nulietuvinančiai, kaip tam tikros laisvės
salos. Akivaizdu, kad toks skaitytojas nebūtinai
gilindavosi į turinį: tekste jam pakakdavo tam
tikrų nuorodų ir užuominų. Skaitytojas nebūtinai turėjo
išmanyti literatūrą svarbiausia vertė čia ne žodis, o
jo lietuviškumas.
Skaitytojui tai pirmiausia ir buvo rašytinio teksto
moralinės vertės kriterijus.
4
Nors sovietmečiu knyga, ypač lietuviška, buvo be galo
gerbiama, ji prarado savo knyginę funkciją. Ji buvo
sukurtas deficitas, o ne kultūrinės kasdienybės dalis.
Gausus jų skaitymas bei prikrautos lentynos rodė ne
kultūros pilnatvę bei visuomenės išprusimą, o kultūros
skurdą, kai išgyvenamas alkis skatina griebtis bei į
save grūsti bet ką. Labiausiai tai, ką sunkiausia
įsigyti. Sovietmečiu nebuvo sukurta nei skaitymo kultūra,
nei kritiškumas rašytiniams tekstams.
5
Sovietinio pasaulio griūtis aiškiai atskleidė šios
knyginės kultūros iliuziškumą. Maža to, keičiantis
pasauliui deficitinė kultūra negalėjo pateikti jokių
atramų, kurių padedami labai apsiskaitę žmonės būtų
pajėgę jį suvokti bei numatyti jo perspektyvas.
Kintančiai tikrovei metant realius iššūkius, knyga
nuvertėjo kaip šventenybė. Kita vertus, steigiantis
leidykloms bei ėmus gausiai leisti knygas lietuviškai,
šoką patyrė ir senieji knygų pirkimo įpročiai.
6 Neturėdami atsirinkti padedančios
skaitymo kultūros, andainykščiai skaitytojai
neišvengiamai turėjo pasijusti kultūriškai
neįgalūs. Veikiausiai ne vien dėl finansų stokos, tačiau
ir dėl šio išgyvenamo bejėgiškumo pirmaisiais
Nepriklausomybės metais buvo labai sumažėję knygų
skaitytojų. Savo ruožtu atsirado galimybė formuotis
nedeficitinei, realių tiražų knygų kultūrai.
7
Ar
šiandien žmonėms gausiai lankant knygų mugę, glėbiais iš
jos nešantis knygas galime daryti išvadą, kad, dešimt
metų vengę knygų, nusivylę jomis, skaitytojai ima iš
naujo mokytis jas skaityti? Ne paslaptis, kad šiandien
esama aiškių sovietinio knygos kulto likučių. Rašytiniu
žodžiu vis dar besąlygiškai pasitikima kaip tikresnės
tikrovės sklaidos vieta. Tačiau šiandien tai labiau
galioja ne knygoms, o spaudai. Čia žodis yra praradęs
meniškumą bei prisitaikęs prie primityvaus skaitančiųjų,
nedrįstančių abejoti užrašytu žodžiu, žvilgsnio.
8 Kita vertus, akivaizdu, kad dauguma
šiandien perkamų knygų atlieka kitą vaidmenį. Žinoma, ne
ūkio ar virtuvės vadovai, o knygos, perteikiančios ar
ketinančios perteikti tam tikras prasmes ir turinius.
Šiandien mes gyvename žinių pasaulyje, kai žinios ne
ribojamos ir cenzūruojamos, o mus užplūsta dideliu
srautu. Mes esame priversti ieškoti būdų jas atsirinkti
arba jose paskęstame. Informacija, kurioje nesugebame
orientuotis, mums nėra niekaip vertybiškai ar
individualiai svarbi. Ne konkrečios žinios, o jų
nuolatinis kismas tampa neatsiejama mūsų tikrovės dalimi,
tokia kaip ir nuolat besikeičiantis oras. Žinios gali
ateiti ir išnykti mūsų visai nepaliesdamos. Informacijos
dinamika lyg atpalaiduoja nuo būtinybės susitelkti bei
vertinti, ją asmeniškai įprasminti. Tereikia pasklaidyti
dažniausiai po ranka pasitaikančias knygas, kad
suvoktume, jog jos atlieka panašią funkciją kaip ir
vienadienės žinios. Jos dinamiškos, lengvai vartojamos,
nereikalauja susikaupti bei asmeniškai išgyventi jų
vyksmo, susieti save su jų turiniais. Šiandien
atrodo keista reikalauti, kad knygą perskaitęs žmogus
patirtų jo asmenybę perkeičiantį katarsį. Paradoksalu,
tačiau ši situacija turinio nuvertinimo prasme atitinka
sovietinę patirtį, nors ir nepripažindama jokio žodžio
kulto.
9 Knyg ų
mugė bei jos vertinimai spaudoje taip pat paradoksaliai
atskleidė, kad knygos vartojamos labai paviršutiniškai,
instinktyviai atstumiant tai, kas galėtų iškelti asmenines
moralines dilemas, skaitantįjį pastatytų akistaton su
tikrove ar pačiu savimi. Trys garsiausi į knygų mugę
pakviesti rašytojai buvo Frédéric Beigbeder iš Prancūzijos,
Alessandro Baricco iš Italijos bei Thom Brussing iš buvusios
Rytų Vokietijos. Regis, kaip tik pastarojo romanas Herojai
kaip ir mes turėjo susilaukti didžiausio skaitytojų dėmesio,
mat rašytojo patirtis labai artima mums. Tačiau įvyko
priešingai. Labiausiai žavėtasi Baricco bei šou iš savo
pasirodymų dariusiu Beigbeder.
10
Dar
prieš keletą metų visuomenės mažą domėjimąsi sovietinio meto
išgyvenimų bei dilemų vertinimais buvo galima aiškinti
praėjusio laiko artumu, jo atminties skausmingumu. Tačiau
šiandien aišku, kad šios tikrovės suvokimas, retrospektyvus
žvilgsnis į ją bei asmeniškas įvertinimas yra
stumiamas į užmarštį. Taip vaduojamasi nuo tikrovės,
drauge pamirštant ir pačius save bei vis labiau prarandant
akistatos su savo istorija bei tikrove galimybę. Meninę
formą turinti knyga, galbūt skausminga, tačiau ir
išlaisvinanti, būtų puikiausia vieta tokios patirties
išsklaidai. Tačiau posovietmečiu Lietuvoje nepasirodė joks
romanas apie tai, kas dešimtmečius formavo mūsų visuomenę ir
mus. Šiandien rašytojai griebiasi leisti esė rinkinius,
kuriuose užmaršties kultūra susipina su nevilties
nuotaikomis ar užsimiršimo tuščiuose išsigalvojimuose
pastangomis.
11 Sovietmečiu knygai buvo palikta visuomeniškai
reikšminga, bet kultūros atžvilgiu niekinga lietuvybės
deficito simbolio funkcija. Ji iki šiol nėra atgavusi savo
kaip gilesnių pasaulio vyksmo ir žmogaus gyvenimo prasmių
paieškos vaidmens. Todėl ir knygų mugės sėkmė yra knyginės
komercijos, o ne knygos triumfo pavyzdys. Galbūt per anksti
džiaugiamės, kad internetui nepavyko išstumti popierinės
knygos. Neįveikęs jos formos, jis vis plačiau užkariauja
knygos turinį.
Klausimai
1.
Koks kultūros įvykis galėjo paskatinti autorių parašyti šį
tekstą? (1 taškas)
2.
Koks pagrindinis autoriaus tikslas išryškėja 1-oje pastraipoje?
Atsakymą argumentuokite. (2 taškai)
3.
Kodėl, autoriaus manymu, žmonės skaitė knygas sovietmečiu?
Nurodykite dvi priežastis. (2 taškai)
4.
Paaiškinkite, kodėl autorius sovietmečio knyginę kultūrą laiko
iliuzine?
(2 taškas)
5.
Autorius teigia, kad pirmaisiais Nepriklausomybės metais
sumažėjo knygų skaitytojų. Kokias dvi šio reiškinio priežastis
jis nurodo? (2 taškai)
6. Kokiam pozityviam knygų kultūros pokyčiui atsirasti susidarė
sąlygos pirmaisiais Nepriklausomybės metais?
(1 taškas)
7.
Ką autorius laiko sovietinio knygos kulto likučiais?
(1 taškas)
8.
Kaip autorius vertina šiuolaikinę spaudą? Atsakymą
argumentuokite remdamiesi tekstu.
(2 taškai)
9.1.
Kuo skiriasi sovietmečio ir dabarties skaitytojo situacija? (1 taškas)
9.2.
Kuo panaši sovietmečio ir dabarties skaitymo kultūros situacija?
(1 taškas)
10.
Įvardykite tekste minimus žinių pasaulio ypatumus, kurie turi
įtakos šiandienos skaitymo kultūros formavimuisi.
(2 taškai)
11.
Kokiu tikslu autorius mini tris knygų mugėje dalyvavusius
garsius rašytojus? (1 taškas)
12.1.
Kodėl, autoriaus manymu, šiuolaikinėje lietuvių literatūroje
vengiama kalbėti apie sovietmečio patirtį? (1 taškas)
12.2.
Kaip autorius vertina tokią situaciją? Kokius argumentus jis
pateikia? (3 taškai)
13.
Autorius teigia, kad knygų mugės sėkmė yra knyginės komercijos,
o ne knygos triumfo pavyzdys. Remdamiesi tekstu atsakykite,
kokie skaitymo kultūros požymiai rodytų knygos triumfą. (2 taškai)
14.
Paaiškinkite pavadinimo prasmę.
(2 taškai)
15. Įvertinkite,
ar tinkamai parašyta teksto pradžia ir pabaiga. Atsakymą
pagrįskite. (2
taškai)
16.
Nurodykite teksto žanrą. (1 taškas)
1. Padėkite trūkstamus skyrybos
ženklus. (22 taškai)
Vienas dalykas siekti laisvės
nelaisvėje o kitas bijoti savo laisvės ją atgavus. Tos baimės ar
sakyčiau sutrikimo ką su ta staiga nukritusia laisve daryti dar
be galo daug. Iš tiesų sutriko ne tik kultūros žmonės. Žinom ką
daryti ir kaip laikytis nelaisvėje ir sutrinkame nusimetę tos
nelaisvės pančius. Laisvė išpančioja žmogų paleidžia jį nuo
ėdžių prie kurių buvo pririštas grandinėmis ir leidžia pačiam
rinktis. Paradoksalu bet nelaisvė gali būti savotiškai saugi
jeigu jai nesipriešini šeimininkas laiku pagirdo laiku įvaro į
aptvarą nuo pavojų saugo stipriai užvertos geležinės durys.
Todėl pakrikę išlaisvintųjų būriai ieškantys naujo pono vadovo
šeimininko su botagu ir raktais prie juosmens būna baisūs. Ne
mažiau paradoksalu kad nelaisvas žmogus menui būna artimesnis
atviresnis taigi beviltiškose situacijose neretai lieka
gražiausias pasirinkimas kūryba. Menas gyvas priespaudoje ir
miršta laisvėje yra pasakęs A. Gide žymus prancūzų rašytojas. Ar
daugybė nežinomų žmonių būtų tiek rašę ir pridainavę tiek dainų
jei ne trėmimai ir ne lietuvių karai po karo? Kultūroje žmogus
nori palikti savo atvaizdą pagaliau suvokti ir jausti laisvę per
kultūrą ir kultūroje nes kaip rodo mūsų patirtis išsivadavimo
siekis taip pat bręsta joje ir iš jos kyla. Už nelaisvo kūrėjo
nugaros stovi visa mūsų klasika senoji raštija taip pat
neturėjusi gerų laikų. Kūryba vis dėlto kada nors išlaisvina
žmogų ir tautą. Štai kodėl savo kultūrą kūrybą vis dar
tyrinėjame kaip išsivadavimo istoriją skaudžią bet brangią ir
paliekame ateičiai įvertinti bendražmogiškąjį jos turinį.
Kūryba
iš tikrųjų išlaisvina žmogų ir tada kada gyvenimas rodos tampa
neįmanomas. Geriausiai apie tai liudija paskutinės rusų poeto
Levo Karsavino dienos nelaisvėje jo kūryba ten ir dvasinė bei
intelektualinė laikysena likimo bendražygių atžvilgiu. Dar
vienas pavyzdys Balys Sruoga jo kūryba mirties lageryje.
Laisvė
pačia aukščiausia prasme yra įmanoma visiškoje nelaisvėje. Tikra
kūryba priartina prie šio laisvės fenomeno dažnai neaptinkamo
kasdienėje laisvos visuomenės aplinkoje ir gali padėti
persikelti ten kur nėra kalėjimo jeigu to kalėjimo tu pats
nepasistatai.
Pagal
M. Martinaitį
2.
Paaiškinkite, kas skiriama skaitmenimis pažymėtais skyrybos
ženklais.
(4 taškai)
1.
Jie
šūkavo ir barėsi taip smarkiai,1 lyg daužytų
vieni kitiems kojas.
A Skiriama išplėstinė būdo aplinkybė.
B Skiriamas šalutinis sakinys nuo pagrindinio.
C Skiriama tikslinamoji būdo aplinkybė.
2.
Taip galvoti apie savo sugebėjimus
pakurstė keli netikėti ir sėkmingi proveržiai,2
iki tol nežinoti
sugebėjimai.
A Skiriamas išplėstinis dalyvinis pažyminys po
pažymimojo žodžio.
B Skiriamos vienarūšės sakinio dalys.
C Skiriami sudėtinio bejungtukio sakinio dėmenys.
3. Pamušalas
buvo prairęs,3 užtat viršus apynaujis.
A Skiriamos vienarūšės sakinio dalys.
B Skiriami sudėtinio bejungtukio sakinio dėmenys.
C Skiriami sudėtinio sujungiamojo sakinio dėmenys.
4.
Kaip ir kiti lietuvių neoromantikai,4
Radauskas nesitenkino tik savo literatūros tradicija.
A Skiriamas šalutinis sakinys nuo pagrindinio.
B Skiriamas įterpinys.
C Skiriamas priedėlis.
3.
Įrašykite praleistas raides,
skliausteliuose pateiktus žodžius parašykite kartu arba
atskirai. (22 taškai)
Gal ir smarkiai liepsnojo laužas po ąžuolu. Marčius neprisimena,
jis ramiai irklavo valtį ir nepakėlė galvos, nepasižiūrėjo ton
pusėn. Kaip jis galėjo nepasižiūrėti! Būtų prisi__ręs, aprėkęs,
pag__sdinęs. Bet jis aplink nieko nematė, girdėjo (vien, tik)
_____________ paslaptingą šnabžd__sį, žarstantį pra__ities
pelenus. Jie buvo vėjų išp__styti, tačiau neatvėsę, (net, gi)
______________ deginant__s, jų kaitri šiluma traukė,
v__liojo, masino (dar, syk) ___________
sugr__žti į tuos laikus, kuriuos be gėdos galėjo
prisiminti. Bet mintys drum__tėsi, slėgė kaip sunkus akmuo,
kurio ne__stengė nuristi ir nuskandinti ežero dugne.
Čiuo__telėjo valties nosis ant seklumos, Marčius išlipo į
krantą, apsidairė ir sustingo: ties aukšt__ja liepa putojo dūmai,
sėmė p__šyną, gr__sino sen__jam eglynui. Atsipeikėj__s iš
s__stingio, Marčius r__žtingai puolė į eglyną.
Susilaužęs drebulaitės šluotą, plaka uog__nojais, s__manom ir sausom
egl__šakėm slenkančią ugnį. Čaižo auksin__s g__vatėles, vis__
naikinančias ir
r__jančias, savo gel__nimis gel__nčias. Tačiau jos prašliaužia
pro šalį, apeina iš
ab__ju
šonų ir Marčius vis gr__žiodamasis trauk__si atbulas, šūsčioja
lapine šluota ir,
atrodo, tiek nedaug bereikia, kad ugnis liaut__si, nes jos liežuviai
dar nepak__lę, nepasiekę
didž__jų viršūnių, tik dūmai smelk__si pro tankmę. Tačiau staiga
liepsna pliūpteli sausuolės eglės šakomis, viršum girios
suplev__suoja ugninė vėliava, paskui sudryksta,
persimeta ant nudži__vusios eglės ir jau s__kuriuoja, kam__liais
r__dinėjasi viršum eglyno. O juk šita giria, nuošali, per potv__nius ir lietų neįženg__ma, tankių
br__zgynų priaugusi, šakom susiv__jusi, visada žaliavo. Todėl
(ne, be, reikalo) _____________ Marčiaus širdis baiminosi: per
tokią sausatį, neduok die,
kas
ugnelę numestų.
Ugnies
dvel__smas pakelia Marčių išs__kusį ir dūstantį karčiais sv__lėsiais.
Jis braunasi per tank__myną, aštrios šakos dr__sko veidą, peilio
ašmenys pe__ėžia šoną. Marčius bėga vejamas niek__no
nebeg__sinamos ugnies, atsitrenkia į storą pašl__jusios eglės
kamieną. Valandėlę pastovi, suodina ranka prisidengia burną, __mai
prasižiojus__ šauksmui. Pro sr__vančias ašaras pasivaidena
Marčiui, kad jis reg__s
milžiną, Girių kirtėją, užsimaniusį vienu kirčiu iškirsti visas
devyn__s girias. Skelia kirvis aukštą dangų, lekia žarijų
spiečiai. Bet kodėl netrenkia perkūnas ir neprapliumpa lietus?
Kodėl taip šniokščia ir spraga aplinku__ eglės?
Iš kur ta giesmė, tarytum ugnies liežuvio
ly__telėjimas? Atsiplėšęs nuo eglės, Marčius puola į
šalį, bėga per lauk__mėlę,
bet ugnis bloškia atgal. Jis parkrinta, apanglėj__s papartis
nudegina pirštus, pažadina iš alp__lio ir pro ugnies trašk__sį
Marčius išgirsta atsklindančius žmonių balsus.
Pagal V. Bubnį
4. Pabraukite žodžius bei
konstrukcijas, tinkamas vartoti pateiktuose sakiniuose.
(10 taškų)
1.
____________________________ (,) visi parodos eksponatai
šiais metais buvo įdomesni.
Apskritai
Apskritai kalbant
Iš esmės
Esminiai
Aplamai
Bendrai
Ko gero
2. Šiuo metu ____________________
pučia vakarų vėjas.
kartkartėmis
pagrinde
kaip taisyklė
dažniausiai
kaip tik
išties
3.
Vyksiu į komandiruotę, _____________________ užsuksiu
ir pas gimines.
tuo
pačiu
kartu
matomai
taip pat
o taip pat
pakeliui
4.
Permokėjau ________________________.
bemaž
du litus
apie du litus
kone (ko ne) du litus
per du litus
virš
antra tiek
5.
Jei jūsų kraujospūdis padidėjęs, galite sportuoti,
__________________________ su gydytoju.
pasitarę
pasitarus
kai pasitarsite
bet pasitarkite
|