Broliai seserys, imkit mane ir skaitykit,

 Ir tatai skaitydami permanykit. [...]

                                                                 M. Mažvydas

 

 

 

 

 

 

Testas Nr. 7

 

Just. Marcinkevičius apie Mažvydą

 

Perskaitykite tekstus, atsakykite į klausimus ir atlikite užduotis.

A

Mažvydo asmenybė, jo idėja ir laikas seniai traukė mano dėmesį. Kontinentas, kurį jis atrado ir įdavė mums į rankas – didelis, neaprėpiamas, amžinas. Knyga! Nežinau, ką galima padaryti daugiau žmonių labui, humanizmo ir pažangos, lietuviško žodžio labui. Argi ne jis suteikė balsą amžinybėje, prakalbindamas mūsų širdis taip intymiai, šiltai ir betarpiškai: „Broliai, seserys, imkit mane ir skaitykit“?

Istorija, deja, išsaugojo labai nedaug duomenų apie Mažvydo gyvenimą bei veiklą. Nežinoma net jo gimimo data ir vieta. Nedaug turime šaltinių ir paminklų, bylojančių apie to meto kultūrą ir buitį, socialinius, religinius, tautinius, kitus ideologinius vaizdinius. Todėl, restauruojant epochą ir žmones, ne sykį teko vadovautis analogija, pasiremti intuicija, fantazija.

B

Vilentas

Mielasis mano, tavo Katekizmas...

Arba Giesmynas – peržiūrėjau visą –

Titano darbas! 

Mažvydas

Ė, greičiau Sizifo... 

Vilentas

Tu žodį iškirtai – kaip akmenį! 

Mažvydas

Taip, taip – dabar tą akmenį į kalną

Stumiu, ritu, keliu... o rankos silpsta.

Paleisi – nugarmės. Ir pagalvoji:

Kuriems velniams tos pastangos...

Poetinė drama „Mažvydas“

 

1. Kokia pagrindinė šių ištraukų tema?

2. Palyginkite Mažvydo paveikslą abiejose ištraukose (koks Mažvydas, kaip kuriamas jo paveikslas).

3. Ar visada sutampa istorinė ir meno tiesa? Kaip ši problema sprendžiama „Mažvyde“? (Atsakydami remkitės ištraukomis)

4. Nurodykite kūrinio, iš kurio paimta B ištrauka, žanrą. Atsakymą pagrįskite remdamiesi ištrauka.

5. Koks kontekstas suteikia B tekstui filosofinį apibendrinimą (nurodyti konkrečiai)?

6. Kurių funkcinių stilių yra šie tekstai?