Testas
Nr. 33
Teksto suvokim o
užduotys
Perskaitykite šiuos tekstus ir atlikite
užduotis.
Donaldas
Kajokas
APIE
TARPININKUS IR KELIONĘ
JERUZALĖN
Vieni laukia gimstančios
saulės, kiti
Kristaus.
V. DAUNYS
I
Buvimo
paprastumas, meilė,
nepažeisti žmonių santykiai, šilto tembro vibracija visa
tai įsigraužę į mus taip giliai, taip neatimamai, kad
žmogus, sugebąs žvilgtelėti į savo vidų, būtinai išvys tai.
Šitai neišvengiama, taip buvo ir bus. Nesunaikinamas ne
blogis, o gėris. Juoduosiuose kelio tarpsniuose mums atrodo
priešingai, tačiau tai nuovargio miražai. Blogis ir visi
slogūs jo pavidalai mumyse tėra praeinantys negalavimai,
slogelė, o gėris amžina, niekados neišgydoma Visatos
liga, ir šiai totalinei šviesos epidemijai mes esame
pasmerkti.
II
Kalėdos
ne tik Kristaus, bet ir saulės gimimo, grįžimo šventė.
Diena ilgės, šviesa intensyvės, tamsa susigūš kertėje.
Senosios civilizacijos irgi šventė savas Kalėdas, savo
saulėgrįžą, gamtos, kiekvienos žolelės atgimimą, naujo ciklo
pradžios nuojautą. Vis dėlto šiuolaikinio žmogaus sąmonės
užmarštis, gyvybinių kanalų užakimas, kūno susiskaidymas
neleidžia kaip reikiant pajusti, kas yra šis didžiausias
dienos trumpumas, susitraukimas į gnomišką septynių valandų
kumštelį, šis maksimalus vitalinės spyruoklės suspaudimas
prieš naują šviesos ir gyvybės pliūpsnį. Mūsų kūnai, išmokę
sumeistrauti jiems patogią dirbtinę terpę, visa savo povyza
ėmė demonstruoti, kad toji terpė neva suteikia jiems
nepriklausomybę nuo amžinųjų gamtos jėgų ir procesų, nuo
tobulo žvaigždynų ritmo; taigi mūsų kūno dalys užmiršo
esminius dydžius, ėmė sapalioti, kad jas šildo ne saulė, o,
tarkim, radiatoriaus skarda. Jos tarsi iškrito iš visatos
konteksto, išsigalvojo, kad buvimo ritmą joms diktuoja jų
sukurta aplinka, diskelio ir teleekranų blyksniai, tiesą
sakant, o kodėl taip negalvoti? Šalta į vamzdyną paleidžia
karštą vandenį, kamuoja alkis nusiperka bandelę, prireikia
kur nors nukakti sėda į automobilį, traukinį, lėktuvą,
kuo čia dėtas kažkoks ugnies kamuolys, subtilioji kosmoso
energija, gyvybės atsinaujinimas, gamtos ratas?
Ši keistoji
užmarštis pamažu nulėmė ir visai kitų vertinimo kriterijų
atsiradimą, daug ką, netgi patį žmogų, ėmėme vertinti ne
saulės, o radiatoriaus matais. Pamatinių jėgų veiklą,
poveikį aplinkai įžūliai imame priskirti sau, savo
technologijoms ir mechanizmams. Tampame atriboti,
egocentriškai atsiriboję. Įprantam jausti pirminį gyvybės
impulsą per tarpininkus. Kaip vaikai, kurie sako: Man
labiau patinka važiuoti
taksi ne autobusu. Bet mes neturime tiek pinigų,
kantriai bando aiškinti mama. Tu nueik į darbą ir
pasiimk.
Taigi
nueik ir pasiimk. Ir dar: kam imi po truputį? Daug paimk,
kad nereikėtų dažnai vaikščioti.
Tiesioginis
ryšys dingo, prapuolė. Tiesą sakant, gyvendami statistinio
vieneto gyvenimą, to ryšio bemaž ir nepasigendame. Tačiau
jei nors truputėlį pažeidžiamas įprastas ryšys su
tarpininku, su civilizacijos terpe kaipmat šokame
protestuoti: neduoda! apvaginėja! nešildo! nenuplauna! kur
teisybė?!
III
Dabarties
žmogus liūto
dalį meninės informacijos, estetinių idėjų, etinių nuostatų
sklaidos, žodžiu, peno sielai gauna mikliai
perjunginėdamas TV kanalus. Kitokio prisilietimo prie meno
kūrinio dažnas pilietis net neįsivaizduoja. Jis neskaitęs
nei Homero, nei Shakespeare'o ar Dostojevskio, nors
smalsesnis, nuo kultūros
dar ne visiškai atitrūkęs, yra matęs po kelias įvairių
šedevrų interpretacijas. Jis ir gyvena
interpretacijomis. Dailės, muzikos, literatūros
interpretacijomis, reprodukcijomis, adaptacijomis.
(O, likimo
ironija! Dar vakar, tarkim, rašytojas
buvo priverstas galvoti apie savitą stilių, nepakartojamą
sakinio, vaizdo struktūrą, individualų mąstymą tik tada
jis galėjo tikėtis pasisekimo ir skaitytojų palankumo. O
šiandien, pasak vieno taivaniečių fotomenininko, tik labai
populiari literatūra gali išgyventi, nes jeigu rašytojas
turi savitą stilių, niekam neužtenka kantrybės jį skaityti.
Vadinas, jei rašai
kaip visi, kaip televizija, tai tavo knygą gal ir nupirks.
Nuožmi vidutinybės invazija į visas gyvenimo sritis.)
Taip kultūra,
kuri iš prigimties yra linkusi natūraliai tarpininkauti,
šiame amžiuje ėmė tiesiog masiškai gimdyti naujus
tarpininkus visokius brokerius, maklerius, menedžerius,
kurie varo biznį jos viduje. Aišku, nugvelbdami ir dalį
pelno: šviesos, informacijos, gyvybinės energijos. Tai dar
viena varža uždaroje srovės grandinėje tarpininkas tarp
žmogaus ir kito tarpininko. Ir ši tarpininkų virtinė ilgėja.
Kiekvienas jų pramokęs tik savo operacijų. Tačiau visas
ankstesniąsias civilizacijas pražudė siauros specializacijos
paplitimas. Pernelyg daug varžų sustabdo srovės tėkmę.
Jei iš
tiesų mes esame saulės vaikai, tai jau miršte užmiršome
tą, kuri mus pagimdė. Tapome pamestinukais, pabėgiukais,
paklydžiukais. Kas kad neaiškaus ilgesio valandėlėmis
paverkiame įsispraudę į nuošalią kertę, juk kaipmat ir
pamirštame tą maudulį: sintetinė rankovė nubraukė ašarą,
televizorius palinksmino, radiatorius sušildė. Taip ir
gyvenam, seniai jau.
IV
Bet va, anksti
nubudęs
išeini į kiemą ir nustembi: lauke šaltoka, tačiau
nepaprastai gražu. Elegantiško šermukšnio šakelės
nubarstytos mažytėm puriom snaigėm, keli raugerškio
krūmokšniai pavirtę baltom pūkuotom būtybėm, storais
juokingais kaukais. Svarus rytmečio pasaulis, žiemos pasaka,
Kalėdų, saulėgrįžos išvakarės, maldų išsipildymo metas.
Netikėtai
imi ir sukuždi, paprašai: Tu, Kurs Esi, neleisk, kad
Kristaus gimimas pavirstų tik pamaldžiu dar vieno tarpininko
garbinimu; neleisk ir mums pavirsti tokiais baigtiniais,
tokiais savin sulindusiais užsisklendėliais, kad niekados
neišdrįstume pagalvoti, jog ir saulė yra tik tobulas
kažkieno tarpininkas. O prieš patį dienos patekėjimą, prieš
patį šviesos plūstelėjimą leisk pažvelgti kiekvienam į savo
laukimo gelmę ir neprarasti savitvardos, neapsvaigti,
išvydus amžiną ir nepagydomą gėrio ligą, jos tykiai
verpetuojančią bedugnę, leisk neišeit tokį rytą iš proto...
O jei ir išeit iš jo, tai tik taip, kaip tame bičiulio
eilėraštyje basam, į Jeruzalę.
Užduotys
1.
Suformuluokite
teksto
temą.
(2
taškai)
2.
Remdamiesi
tekstu
nurodykite,
kas
padeda
šiuolaikiniam
žmogui
atsitokėti.
(2 taškai)
3.
Paskutinė
pastraipa
parašyta
kaip
malda.
Nurodykite
bent
dvi
kalbinės
raiškos priemones, kurios pagrįstų šį teiginį.
(2 taškai)
4.
Tekstas
suskirstytas
į
keturias
dalis.
Paaiškinkite,
kas
sieja
I
ir
IV
dalis
turinio
ir raiškos požiūriu.
(2 taškai)
5.
Paaiškinkite
pavadinimo
prasmę.
(2 taškai)
6.1. Nurodykite teksto funkcinį
stilių.
(1 taškas)
6.2. Atsakymą
pagrįskite dviem argumentais: turinio ir raiškos.
(2 taškai)
7. Kokiomis
stilistinėmis priemonėmis teksto autorius siekia įtaigumo?
Nurodykite bent 3 ir pateikite po pavyzdį.
(3 taškai)
Marcelijus
Martinaitis
(Iš
atsakymų į žurnalo Metai klausimus)
1.
Praeityje literatūrinė
kūryba, ypač poezija, reiškėsi savo grynu vertybiniu
pavidalu, panašiai kaip šventos giesmės, liaudies dainos.
Juk ir K. Donelaičiui nė į galvą nešaudavo mintis, kad jo
Metai turi būti įvertinti dar ir pinigais ir kad po šimto
metų vadinamojoje knygų rinkoje poema taps vertinga preke.
2.
Knygos samprata,
susieta su leidyba, pelnu, yra gana naujas dalykas, ypač
ryškų pavidalą įgijusi XIX a. Atsirado literatūros paklausa,
kai skaitymas tapo masiniu reiškiniu. Tam talkino naujos
spausdinimo technologijos, įgalinančios masiškai tiražuoti
leidinius. Iškilo reikalas leidėjams išlaikyti
kuriančiuosius literatūrą, todėl pradėta dalytis pelnu su
autoriais, laukiant iš jų pelningų kūrinių, atsirado
honorarai. Lietuvių literatūra, nori to ar nenori, gerokai
pavėlavusi taip pat įžengė į komercinę epochą.
3.
Kūrinys
tampa preke, kai autorius savo kūrinį parduoda ar
parsiduoda, kitaip tariant, ima
dalyvauti knygų rinkoje,
savo autorystę perleidžia komercijai, kur veikia kiti, jau
nekūrybiniai, veiksniai.
4.
Mūsų
literatūra, išsivadavusi iš ideologinių varžtų, daugmaž
tampa priklausoma nuo komercijos, kuri neką mažiau
deformuoja jos vertybines nuostatas. Žinoma, tai priklauso
ir nuo autoriaus laikysenos. Jeigu nori, ir šiandien gali
rašyti į stalčių, o tokiu stalčiumi tampa, sakykime,
internetas, galimybė pačiam dauginti tekstus, nelaukiant už
tai jokio atlygio.
5.
Šiandien jau
ir Lietuvoje rašomi kūriniai, taikantis prie tam tikrų
reklaminių bei komercinių standartų, tikintis patekti į
perkamiausių knygų sąrašus bei garsias tarptautines knygų
muges, sulaukti savo kūrinių vertimų į kitas kalbas. Reikia
tik pasigriebti paklausią ir tuo metu skaitytojus
intriguojančią temą, su ta knyga kiek galima greičiau
patekti į vadinamąją rinką, jei ne pats, tai kas nors
pasirūpins reklama.
6.
Koks galingas
daiktas reklama, parodo vis gaivinama
Da Vinčio
istorija. Ši gana vidutinė knyga, atitinkamai įpakuota,
aprūpinta intriguojančiais komentarais, kurie, beje, būna
įdomesni už šio
kūrinio
turinį, apkeliavo daugybę šalių, vis dar nenustojant
pumpuoti jos populiarumo, kol vėl kas nors bus išmesta į tą
globalinę knygų rinką.
7. Paties kūrinio
teksto šiandien jau lyg ir neužtenka. Reikia kokios nors
reklaminės istorijos, įvykio, triuko, tikro ar suvaidinto
skandalo. Panašiai yra daromos žvaigždės. Žiniasklaidos
kriminalizuotai sąmonei ypač tinka kokiu nors nusikaltimu,
dviprasmišku elgesiu pagarsėjusios istorijos, autoriaus
atvaizdas pirmuosiuose populiarių laikraščių puslapiuose
šalia susikompromitavusio politiko ar pagauto sukčiaus.
9 Ką
padarysi, tokia dabar paklausa.
,,Metai, 2006,
Nr. 11
Užduotys
1. Suformuluokite M. Martinaičio
svarstymų temą.
(1 taškas)
2.1. Kokius būdus,
kaip rašytojui tapti populiariam, nurodo M.Martinaitis?
(1 taškas)
2.2. Kaip autorius vertina nurodytus būdus?
(1 taškas)
2.3. Atsakymą argumentuokite aptardami teksto raišką.
(2 taškai)
3. Kokius du
veiksnius, darančius neigiamą įtaką literatūrai, įvardija
autorius 4oje pastraipoje?
(2 taškai)
4. Išsamiai
paaiškinkite, kas sieja D. Kajoko ir M. Martinaičio tekstus
turinio požiūriu?
(3 taškai)
|