|
Testas
Nr. 3 1
Teksto suvokim o
užduotys
Romualdas Ozolas
IŠVAŽIUOKIT! IR KUO GREIČIAU!
Nieko čia jau nebepradėsiu. Išvažiuoju.
Bet
išvažiuoji tik po pusmečio!
(Iš pokalbio
gatvėj)
1
Išvažiuok,
mergele, išvažiuok. Nelauk nė to pusmečio, nebent norėtum,
kad tau čia viskas baigtų įgristi iki gyvo kaulo. Tąsyk dar
pasitrainiok. O šiaip važiuok. Ir draugus paragink.
2
Ekonomistė
A. Maldeikienė ironizavo: Išvažiuokit, čia jūsų niekam
nereikia!
3
Aš
sakau rimtai: išvažiuokit, nes čia nieko nereikia ir jums.
4 Kažkada
J. F. Kenedis sakė: Neklausk, ką tau gali duoti Amerika,
klausk, ką tu gali duoti jai!
5
Kas, kada ir
kokia proga viešai
paklausė, ką mes kiekvienas galim duoti Lietuvai? Iš kokios
tribūnos, per kokį mitingą?
6
Taip, nereikia mūsų
valdžioms Lietuvos žmonių: katastrofiška ekonominė
emigracija normalu, gimstamumo minusinė kreivė normalu,
sensta visa Europa, mokamas aukštasis mokslas normalu:
studentų čia ir taip per daug, tegul jie važiuoja studijuoti
į Airiją ar Oksfordą.
7
Kita vertus, kai
reikia pakelti balsą
prieš valdžią, prieš mūsų pasisamdytų tarnautojų savivalę,
kiek žmonių susirenka į protesto akcijas? Netgi studentai,
išgirdę apie parlamentinių partijų susitarimą dėl mokamo
aukštojo mokslo, paraginti priešintis neria į krūmus.
Tautos demonstracijos kaip ir Seimo: debošai*
arba balsavimas kojomis. Kas, jei ne lietuviškoji
nepasitenkinimo demonstracija, yra emigracija? Kai Paryžiaus
ar Berlyno jaunimas dėl savo teisių grumiasi su valdžios
kiemsargiais, nepaisydami lazdų ir vandens patrankų, netgi
(tegul ir guminių) kulkų, mūsiškiai ramiai sau renka
pomidorus Ispanijoj ar braškes Airijoj ir plėšia vienas
kitą.
8
Ir laukia, kol
Lietuvoje kas pasikeis.
9
Pasikeis.
Pakeisim. Bet be jūsų.
10
Nes jūs,
protestuojantieji kojomis, niekada nesugrįšit. Jus supančios
ten, kur užkliuvote, jūsų į svetimų tautų mokyklas eiti
pradėję vaikai, jus sulaikys svetimtaučiai vyrai ir žmonos,
išsimokėtinai pirkti butai, namai, kitų susikurtos
socialinės garantijos, kurių dalį atrieks ir jums, pigiajai
darbo jėgai. Negrįšit jūs, kad ir kaip sparčiai gerėtų
sąlygos Lietuvoje, kuri kuo toliau, tuo aiškiau ir jums
patiems liks tik sentimentalus prisiminimas. Grįš vienetai.
Kitokios dvasios, kitokio supratimo žmonės. Su jais mes
atkursim Lietuvą ir kursim Trečiąją Respubliką.
11
Dar Sąjūdžio
metais sakiau, kad mūsų laukia labai sunkūs laikai. Ir ne
tik dėl to, kad po totalitarizmo sunkiai išmokstama
demokratijos. Dar sunkiau išmokstama tikrosios laisvės
būti nepriklausomam
laisvėje. Jaučiau, kad laisvėje Lietuva pasimes. Dabar tai
akivaizdu. O atsitiko tai dėl to, kad visi vadavomės
ne KAM, o NUO KO: ne gyventi NEPRIKLAUSOMIEMS, o NUO
RUSIJOS. <...> Neteisinu ir viešosios nuomonės formuotojų:
visa informacinė erdvė buvo pajungta naujosioms
priklausomybėms šlovinti, ne Rytų, o Vakarų gyvenimo būdui
garbinti ir lietuviškajam (ne tik sovietiniam!) niekinti su
tokiu reklaminio klipo debilumu, kad tuo patikėjusi
visuomenė neišvengiamai turėjo infantilizuotis. Lietuva
šiandien ir mąsto netgi ne septyniolikmečio protu.
12
Tai mes
įveiksim. Bet
išvažiavusieji ir besirengiantys išvažiuoti! be jūsų.
Neturėkit iliuzijų, kaip ir mes, čia liekantieji, pagaliau
aiškiai matom mūsų galutinio išsivadavimo išsilaisvinimo
gyventi patiems su savimi savo pačių tūkstantmetėje žemėje
iškentėjimų gelmę.
13
Turėsim
čia liekantieji parodyti visų pirma sau, kad Lietuva
gražiausia ir patikimiausia, gyventi tinkamiausia Žemės
vieta <...>; kad lietuviai drąsi, darbšti ir išmintinga
tauta mūsų pačių, o ne Airijos prezidentės akimis; kad mūsų
valstybė tikrai nepriklausoma demokratinė respublika; kad
mes turim reproduktyvų nacionalinį ūkį, iš savo gamybos
galintį išmaitinti savo tautą; kad kultūra yra mūsų
tūkstantmečio gyvenimo tąsa, o jos ląstelė šeima, tautos
gyvybės, jos tęstinumo lopšys. Ir dar daug ką turėsime sau
atrasti iš naujo.
14
Svarbiausias
darbas
pajusti kiekvienam naują savo dvasios branduolį ir
orientuotis visiems į jį: mes, kiekvienas čia esąs, ne
dulkė vėjyje, o globalizmas ne fatumas ar anoniminis
monstras, galįs blaškyti tautas kaip tornadas. Mes turim
labai aiškią ir asmeninę, ir visuomeninę paskirtį
atsilaikyti čia, Lietuvoje, ir gyventi, pamažu vaduotis iš
laisvės epileptinių traukulių.
15
Iki
šiol
Prancūzija gyveno šūkiu: daug gauti ir nieko nedirbti.
Naujasis prezidentas pakvietė daug dirbti ir dar daugiau
gauti. Tai visiškai tinka ir mums.
16
Sudie, išvažiuojantieji
ir išvažiuosiantieji.
17
Sveiki,
liekantieji!
Čia tiek daug
nuostabiausių darbų! <...>
_____________________
*
Debošai skandalas, triukšmas, siautėjimas
Atsakykite
į
klausimus remdamiesi R. Ozolo tekstu ,,Išvažiuokit! Ir kuo
greičiau!
1. Apie ką
kalbama įvadiniame teksto pokalbyje?
(1 taškas)
2. Suformuluokite
problemą,
kurią akcentuoja teksto autorius pateikdamas J. F. Kenedžio
citatą.
(1 taškas)
3. Nurodykite
du būdus,
kuriais 6 pastraipoje teksto autorius sukonkretina
ekonomistės A. Maldeikienės mintį.
(2 taškai)
4.1.
Remdamiesi 7 pastraipa,
įvardykite
autoriaus požiūrį į Lietuvos jaunimo nuostatą valdžios
atžvilgiu.
(1 taškas)
4.2.
Kokiu argumentu autorius
pagrindžia
savo požiūrį?
(1 taškas)
5. Remdamiesi 11
pastraipa, paaiškinkite,
kuo paradoksali dabartinė Lietuvos padėtis.
(1 taškas)
6.1. Autorius
neigiamai vertina viešosios
nuomonės formuotojus. Pagrįskite šią mintį, remdamiesi
raiška: įvardykite bent vieną raiškos priemonę ir išrašykite
pavyzdį.
(1 taškas)
6.2. Savais
žodžiais paaiškinkite, kodėl taip vertina.
(1 taškas)
IŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO VALDO ADAMKAUS
METINIO PRANEŠIMO
2006-03-28
Pone Seimo
Pirmininke,
Gerbiamasis
Lietuvos Respublikos Seime,
Pilietės
ir piliečiai,
Kreipiuosi
į Jus,
norėdamas pasidalyti mintimis apie Lietuvos dabartį bei
ateities perspektyvas ir atkreipti dėmesį į, mano nuomone,
svarbiausius valstybės ir visuomenės gyvenimo aspektus.
<...>
Šiandien,
vertinant Lietuvos laimėjimus, krinta į akis sparti ūkio
plėtra, visuomenės demokratėjimas ir laipsniškas gerovės
kilimas. Šias tendencijas patvirtina statistika, o
efektyviai pasinaudojus Europos Sąjungos teikiamomis
galimybėmis, turėtų toliau didėti pajamos. Susitikęs su
įtakingiausių užsienio šalių vadovais, esu girdėjęs labai
palankių žodžių apie mūsų šalį.
Tačiau
įsigilinę į Lietuvoje vykstančius politinius ir ekonominius
procesus, matome, jog daug kas mūsų gyvenime atrodo
dviprasmiška ar net paradoksalu. Esame puikiai įvaldę
demokratinę retoriką, tačiau ji dažnai prasilenkia su
darbais. <...>
Šešiolika metų
kuriame nepriklausomą valstybę, o esame priversti
konstatuoti, jog didėja piliečių nusivylimas ja kaip
vertybe, silpnėja patriotizmas. Kartais tenka susimąstyti,
kad mūsų valstybingumui pavojų kelia ne išorės priešai, o
mes patys.
-------------
Nerimą
kelianti emigracijos statistika sukėlė daug diskusijų apie
patriotiškumo stoką. Dažnai girdime apgailestavimų, kad
šiandien patriotinės vertybės nėra tokios svarbios kaip
Sąjūdžio laikais. Bet įsižiūrėję į šią problemą atidžiau,
įsitikinsime, kad patriotiškumo labiausiai stinga mūsų
valdžiai, politikams. Tiems, kurie žodžiais deklaruoja meilę
tėvynei, bet darbais pernelyg dažnai žemina Lietuvos vardą,
o intrigomis, korupciniais skandalais ir teisiniu nihilizmu
pakerta pasitikėjimą mūsų valstybe. Reiklus žmonių požiūris
į tautos išrinktuosius, į savo valstybės tarnautojus ir jų
vykdomą politiką rodo visuomenės tikėjimą valstybe, jos
ateitimi. Ir valdžia neturi teisės trypti Lietuvos žmonių
požiūrio, vertinimų ir savigarbos.
-------------
Gerbiamieji,
Kiekvienos
valstybės,
tautos ir visuomenės stiprybę ir pasiryžimą veikti liudija
drąsa kritiškai žvelgti į savo darbus. To ir linkiu visiems
Lietuvos dabarties ir ateities kūryboje. Turėkime stiprybės
ir drąsos įvardyti trūkumus bei klaidas ir turėkime
išminties jų nekartoti. Tikėkime savo laisve, savo valstybe,
savo Lietuva ir darykime viską, kad kuo daugiau tokio
tikėjimo rastųsi ir stiprėtų kiekviename Lietuvos žmoguje.
Valdas Adamkus, Lietuvos Respublikos Prezidentas
Atsakykite
į
klausimus remdamiesi tekstu iš Lietuvos Respublikos
Prezidento V. Adamkaus metinio pranešimo.
7. Kokiais
argumentais Prezidentas pagrindžia
savo teiginį apie Lietuvos laimėjimus? Išrašykite bent tris.
(3 taškai)
8. Kokią
visuomenės pilietiškumo apraišką pastebi Prezidentas?
(1 taškas)
9.1. Su kokiu požiūriu apie patriotiškumo stoką polemizuoja
Prezidentas?
(1 taškas)
9.2. Atskleiskite Prezidento požiūrį.
(1 taškas)
Alfonsas
Nyka-Niliūnas
DIENORAŠČIO FRAGMENTAI
Nedatuotų 1949 m. spalio, lapkričio ir
gruodžio
užrašų fragmentai
Ilgai ir be jokio
tikslo vaikščiojau
gatvėmis, be perstojo sunkiai galvodamas ir ieškodamas
atsakymo į nuolat mane kankinantį klausimą: kodėl aš
sulaužiau krauju pasirašytą vaikystės sutartį ir
visus juos vienus
palikau? Viskas čia svetima: kraštas, gatvės, namai,
medžiai, žmonės, ir aš jaučiuosi lyg tas svetimumas
būtų kerštas už mano išdavystę.
1950 m.,
gruodžio
24
Antrosios Kūčios
Amerikoje. Antroji vienatvė. Antrasis nebuvimas. Antroji
būtis. Radijuje pakaitomis su alaus Arrow reklamomis
grojamos dar neįprastos kalėdinės giesmės. Sandra papuošė
graudaus džiaugsmo pilną
eglutę su rankoje sidabro žvakę laikančiu angelu viršūnėje.
Visi daiktai laikinai pakeitė spalvas, lyg būtų
persirengę šventadieniškais rūbais. Sienų apmušalai virto
fantastišku gėlynu. Tik už langų nėra mėlynos prietemos ir
nesninga.
Bet dabar Tu
paklausyk, ir aš
Tau paseksiu pasaką kaip grįžęs Odisėjas:
O cerveaux enfantins!**
etc.
__________________
**
Pranc.: O vaikiškas
protas!
Atsakykite
į
klausimus remdamiesi A. Nykos-Niliūno ,,Dienoraščio
fragmentais.
10. Suformuluokite abu A. Nykos-Niliūno
fragmentus siejančią temą.
(1 taškas)
11. Kuo panaši
ir kuo skiriasi A. Nykos-Niliūno ir Odisėjo lemtis?
(2 taškai)
12.
Paaiškinkite, kokią krauju pasirašytą vaikystės sutartį
jaučiasi sulaužęs A. Nyka-Niliūnas.
(1 taškas)
13.
Paaiškinkite, kaip suprantate A. Nykos-Niliūno frazes:
Antrasis nebuvimas. Antroji būtis.
(2 taškai)
Atsakykite
į klausimus remdamiesi visais užduotyje skaitytais tekstais.
14.
Palyginkite, kokiais tikslais R. Ozolas ir Prezidentas vartoja
liepiamąją
nuosaką.
(2 taškai)
15. Remdamiesi raiška,
įrodykite, kad visų autorių tekstuose apie tą pačią problemą
kalbama skirtingai: suformuluokite po teiginį,
atskleidžiantį kiekvieno teksto kalbinį savitumą (nurodykite
bent po du esminius požymius).
(3 taškai)
|
|
|