Testas Nr. 20
Teksto suvokimas, rašyba, skyryba, kalbos kultūra
1. Perskaitykite tekstą
ir atsakykite į pateiktus klausimus.
Kristijonas Donelaitis.
RUDENS GĖRYBIŲ GAMTOVAIZDIS
Ištrauka iš Vandos
Zaborskaitės knygos EILĖRAŠČIO MENAS
1. Metų gamtos vaizdai
lydi būrų gyvenimą ir darbus ne tik sudarydami jiems foną, bet
ir susiliedami su jų buities ritmu, su savitu, valstietišku
poemos pasaulėvaizdžiu, teikdami medžiagos autoriaus pamokymams
ir alegorijoms. Donelaičio gamtovaizdžiai vieni tų klasiškųjų
mūsų literatūros puslapių, kurie padeda atidžiau pažvelgti į mus
supantį pasaulį ir pastebėti grožį savitą ir ryškų
kasdienėje aplinkoje ir įprastiniuose reiškiniuose. Ta prasme
Rudenio gėrybių įžanga yra viena įspūdingiausių poemos vietų.
2. Norint geriau suvokti
Donelaičio gamtos vaizduotojo savitumą, pravartu prisiminti
kitą didį gamtos poetą Anykščių šilelio dainių. Akivaizdu,
jog jie visiškai nepanašūs ir ne vien todėl, kad Antanas
Baranauskas poetizuoja senovės miško grožį, o Donelaitis kalba
apie purviną ir liūdną baudžiavinio kaimo rudenį. Pats jų gamtos
suvokimas ir vaizdavimas yra skirtingas.
3. Baranausko talentas
tapybiškas ir muzikalus. Jo vaizdams būdingos gyvos ir švelnios
spalvos, šviesos ir šešėlių žaismas, regimo pasaulio daiktų
sodrumas. Daugelis poemos vietų, ypač garsusis šilo nubudimo
aprašymas, pasižymi muzikinės raiškos stiprumu. Vaizdų kaitą
poemoje lydi intensyvaus jausmo bangavimas: kūrinyje suvokiame
ne tiktai gamtos gyvenimą, bet ir su juo susipynusį ir juo
reiškiamą turtingą vidaus pasaulį.
4. Kitokia Donelaičio
gamta. Čia visiškai nėra spalvų tarsi grafikoje, kur baltame
fone juodi brėžiai sudaro paveikslą, atitrūkstantį nuo pasaulio
spalvingumo, kad geriau atsiskleistų jo linijų įvairybė, ritmas
ir raiškumas. Ir iš tikrųjų neduodamas spalvų, nevaizduodamas
daiktų formos ir faktūros, Donelaitis meistriškai atkuria
judesį, pozą, mostą, mimiką ne tik žmonių, bet ir gamtos
gyvių. Vietoj gamtos poetizavimo, romantinių jausmo polėkių čia
atskleidžiamas stipriai apvaldytas, valia ir intelektu
sutvardytas emocinis pradas Jo gamtos vaizdai neprilygsta
Anykščių šilelio vaizdų emociniam turtingumui, bet kiek čia
pastabumo objektyvaus pasaulio reiškiniams, kaip poetiškai moka
Donelaitis įprasminti kasdieniškiausios, žemiausios buities
vyksmą!
5. Keli čia paminėti
Anykščių šilelio ir Metų stiliaus skirtumai (o jų esama ir
daugiau) negali būti aiškinami tik didžiųjų mūsų poetų kūrybinės
individualybės ir temperamento skirtumais. Abi poemos yra kito
istorinio laiko kūriniai, susiformavę skirtingoje visuomeninėje
ir literatūrinėje aplinkoje. Nuo jos tad didele dalimi priklauso
ir minėtos stilistinės ypatybės.
6. Donelaičio poemoje dar
nėra tokio gamtos jausmo, kuriuo literatūrą praturtino J. J.
Rousseau Jaunojo Verterio kančios ir romantizmas: intymaus
bendravimo su gamta ir jos pažadinto žmogaus dvasios
atsiskleidimo viso to, ko apstu Anykščių šilelyje. Žinoma,
ir į Donelaičio gamtos vaizdus yra įsipynusi emocija, bet į
platesnę gamtos pažadintų jausmų analizę poetas niekur
nesileidžia: objektyvaus pasaulio reiškiniai jo kūrybinę
fantaziją skatina labiau negu jo paties išgyvenimų turinys.
7. Rudenio lietui žmonių
nugaras skalbiant ir purvams teškant, jis elegiškai prisimena
prabėgusios trumpos vasaros džiaugsmus, melancholiškai žvelgia į
vėtros draskomas plikas šakas, tačiau įsisiūbuoti šiems
sentimentams neleidžia ir tuoj pat pereina į buitinį, net
humoristinį toną, imdamas kalbėti apie gausias vasaros vaisių
atsargas ir paukštienos kepsnius. Tiesiogiai emociją išsakančių
eilučių tekste labai nedaug, poetas nesileidžia į prabėgusios
vasaros prisiminimus ar rudens nuotaikas. Donelaičiui svarbu ne
jausminis santykis su gamta, o ji pati. Ir tik iš to, kaip
pastabiai, su kokia simpatija, su kokia dažnai geraširdiška
šypsena jis parodo gamtos pasaulio įvairovę, jo daugiaformę
gyvybę, matyti meilės ir artimumo ryšiai, siejantys poetą su
kasdieniška, neįmantria, būro akimis pamatyta, o vis dėlto tokia
gražia ir įdomia tėviškės gamta.
Iš
knygos: Vanda Zaborskaitė. Eilėraščio menas, Vilnius, Tyto
alba, 2002, p. 12-14.
Klausimai:
1. Tekste lyginami du
kūriniai. Nurodykite kiekvieno jų žanrą bei tipą.
2. Kokį vaidmenį atlieka
gamta K. Donelaičio Metuose?
3. Prisiminkite, kas yra
alegorija. Kokio žanro kūriniai pagrįsti alegorija?
4. Argumentuokite teiginį,
kad A. Baranausko talentas muzikalus. Atsakykite savais
žodžiais.
5. Parašykite, kuris
poetas kuria subjektyvų, kuris objektyvų gamtovaizdį.
6. Kuo K. Donelaičio
gamtos vaizdas artimas grafikai? Nurodykite ryškiausią bendrą
bruožą.
7. Kokiai literatūros
srovei atstovauja (priklauso) Anykščių šilelis? Teiginį
pagrįskite.
8. Kokiu stiliumi
parašytas A. Baranausko kūrinys?
9. Kokių stilių sąveika
būdinga K. Donelaičio Metams?
10. Iš 7 pastraipos
išrašykite posakius, kuriais apibūdinama pasakotojo nuotaika
Rudens gėrybių gamtovaizdyje.
11. Remdamiesi tekstu
(ypač 5-6 pastraipomis), parašykite, kas lėmė K. Donelaičio ir
A. Baranausko kūrinių skirtumus?
12. Kokio funkcinio
stiliaus šis tekstas? Atsakymą argumentuokite.
2. Įrašykite praleistas
raides.
Perspėk tą išt__sėlį, kad
greičiau pasiimtų savo sutr__šusį kl__darą iš m__sų kiemo.
Perg__sdinti galvijai blaškosi po pievą, t__sosi į visas puses,
gr__žiojasi į šeimininkus. Už net__sybas gr__sia didžiulės
baudos. Iš m__slingo ir švelnus vandens čiurlenimo nakties
tamsoje atrodė, kad čia turėtų būti br__sta, tačiau l__sti į
tamsoje s__kuriuojantį vandenį (vis, vien) buvo baugu. Pagyrė šauni__sias merginas už rūpinim__si kaimyne senute. Močiutė
pasisi__lė išmokys__nti v__šeliu nerti. Išgirdus tokius
g__sdinančius žodžius k__snis ėmė strigti gerklėje, tarsi ji
būtų perdži__vusi. Akmenimis gr__stoje aikštėje stovėjo
nuog__staujantys žmonės. Ten susim__stęs tamsus Nevėžis kaip
juosta juosia žali__sias pievas. Gudri__jai katei pasisekė
sl__ste prasl__sti į virtuvę ir pal__sti po stalu. Ne__spėta
m__slė ilgai nedavė ramybės vyriaus__jai seser__. Arvydas
įsir__žęs tempė dviratį vežimą per išt__žusią dirvą. Vėl
sud__zgia, suviln__ja minia, po to pamažu prasisklaido ir
nut__pia visus Nemuno s__los pakraščius. Tu neišsig__sk ir
gr__žk namo. Prie sen__jų miestelio kapinių stovėjo sul__susi,
išb__lusi moteris. Laužą jau baigia užg__sinti lietus. Greitai
mes šv__sime Šv. Velykas. Nenuste__kite ir nenusig__skite čia
gyvena tik gerai jus paž__stantys. Sk__stantysis gali ir už
šiaudo tv__rtis. K__stytis įsitikin__s, kad jų bendrovei
bankroto pavojus negr__sia. Dr__sesnieji, išsirengę plikai,
t__sojo ant vej__lės po pačiais sanatorijos langais, įgr__so čia
poilsiauj__ntiems žmonėms. Tr__n__jantys r__stgaliai buvo
suversti ant didžiulės s__šlavų krūvos. Didžiulis laukas
pask__sta rūke. Stumtelėtas prie tešmens, veršelis puolė godžiai
ž__sti.
3. Kur reikia, padėkite
skyrybos ženklus.
1. Visai čia pat ošia
miškas didelis ir niūrus kuriame be eglių turbūt joks kitas
medis neauga... 2. Vėjas vis(tiek) būtų sugrūdęs žodžius atgal į
pravertas burnas ar plėšęs nuo lūpų kaip laikraščių skiautes ir
darkęs po laukus ir purvynus. 3. Buvo gili naktis gal pats
vidurnaktis pirmąsyk ji nebesuvokė laiko. 4. Ant vieno stulpo
buvo užmautas skardinis kibiras toks senas ir nebetinkamas jog
niekam matyt neatėjo į galvą net išmesti jį į ši__kšlyną. 5.
Kažkas stovėjo visai čia pat tik už stiklo ir klausėsi o jai
širdis nustojo plakusi ir kraujas veržė smilkinius ji bijojo net
sualsuoti. 6. Tartum ta žolėm apžėlusi kapo žemė ims ir paklaus
o kodėl motina neatėjo? 7. Kazimieras vieną dieną gulėdavo
baltas kaip popierius kitą geltonas kaip vaškas trečią lyg ir
geresnis bet mažai labai mažai terodė sveikatos. 8. Todėl per tą
laiką kurį žiūrėjau į tos moters akis paskui jos nukrypo į
Antaną atminty šmėstelėjo labai vėsus ir labai ankstyvas rugsėjo
rytas. 9. Riauka lėtai pakyla ir girdėti kaip traška jo sąnarių
kaulai. 10. O jis vis dažniau pajusdavo baimę tik nežinojo kam
atsitiks bloga jam pačiam ar mergaitei. 11. Girdžiu sieninio
laikrodžio tiksėjimą matau vėjo plaikstomus sodo medžius saulės
užlietą kiemą su juoda rūsio anga ir prisimenu jog išeidamas
galvojau kada mes vėl čia užsuksim. 12. Ar ne mano sielvartu
svyri tu kuprotas galulaukės berže ar ne iš manęs čiulpi syvus
tu rugio stiebe ir tu rugiagėle ir tu kuklioji ramune? 13.
Slinkau to žiburėlio link tarsi išvarytas dar nė pats gerai
nesuprasdamas kur einu. 14. Speigo pavakariais išėjus kieman ar
važinėjantis slidėmis mano ausis pasiekdavo tolimas traukinuko
ūktelėjimas vienintelis gyvas garsas papilkėjusiuose nuo speigo
saulėlydžio plotuose garsas brėžiantis kito man nežinomo
neištirto pasaulio ribas. 15. Ilgai jis žiūrėjo į juos ir man
buvo baugu nes ta pati negyva šviesa krito ant akmens prie tako
ant tėvo ir kaip aštrus kristalas blykčiojo tarp jo primerktų
blakstienų. 16. O tėvas vaikštinėja viršuje žvalgosi į visas
puses ilgai žiūri į krūmus kur yra aviečių ir retkarčiais
šūkteli vaiko vardą tačiau vėjas išdr__sko skiemenis ir tėvas
šūktelėjęs praverta burna vaikščioja po kalną o batai žliugsi
lyg pripilti vandens. 17. Ir kiekvienas mano turįs teisę vadinti
kvaila patarinėti kur man jų supratimu būtų geriau. 18. Abu ne
iš prastų namų o kaip jie dabar gyvena ir apsakyti sunku. 19.
Abu jie šneka apsimesdami kad apie giminystę nieko nežino nors
pokalbio tonas toks jog rodos vienas kuris ims ir pasakys Juk
mes antros eilės pusbrolių vaikai. 20. Keliukas suko į pačią
parko glūdumą ir visi garsai kurie juos pasiekdavo rodos sklido
iš kito dar nepatirto pasaulio.
4. Pabraukite žodžius bei
konstrukcijas, tinkamus vartoti pateiktuose sakiniuose.
Taisyklingų variantų gali būti ne vienas.
Gal galėtum bent vieną dieną ___________________________ ir mano
vaiką.
(padaboti / pasaugoti / prižiūrėti)
Teatras jau rytoj išvyks _______________________.
(gastroliuoti / gastrolėms / gastrolių)
Ligonis skundėsi __________________________
rijimu.
(apsunkintu / pasunkėjusiu)
_______________________ nuo gripo, reikia gerti čiobrelių
arbatą.
(Kad apsisaugojus / Kad apsisaugoti / Norint apsisaugoti / Kad
apsisaugočiau / Kad apsisaugotum)
Prekės dar ir dabar _______________________ sandėlyje, jei
nebūtų atvykusi komisija.
(gulėtų / būtų gulėjusios)
Jau daug metų ji _______________________.
(gyvena ant buto / nuomoja kambarį)
______________________(,) po pietų jau nebeverta ten eiti.
(matyt / tikriausiai / apskritai / aplamai / reiškiasi)
________________________ čia, aš dažnokai aplankau parodas.
(atvykęs / atvykdamas / išvykęs / atvykus / atvyksiąs)
_________________________ prižadėjai, tai ir ištesėk.
(sykį / jei / jeigu jau)
Visi sako, kad trūksta pinigų, ______________________ dirbti
nori ne visi.
(gi / o / bet)
Odos paviršiuje matyti ____________________ venos.
(išplėstos / išsiplėtusios)
Vakar
kalbėjo naujasis vadovas ________ dirbti labiau susikaupus.
(ir ragino / ir paragino / raginęs / ragindamas / paraginęs)
____________________ pietausime.
(netrukus / neužilgo / tuojau / greitai)
Po ___________ laiko visi susirinko ir mes pradėjome diskusiją.
(nekurio / kažkiek / tam tikro / kiek / kažkiek tai / kurio /
nemažo / daugybės)
3. Laidos ________________________ buvo be galo šmaikštus.
(šoumenas / vedėjas / vadovas / vedantysis)
____________________ jį išmetė iš mokyklos.
(Dėl to / Viso to pasėkoje / Viso to išdavoje / To rezultate /
To pasekmėje)
Aš skaičiau ____________.
(Hamletą originale / Hamleto originalą / Hamletą
originaliai / Hamletą originalu)
____________, kad a lygu b.
(Iš to išplaukia / Iš čia išplaukia / Iš čia seka / Sekanti
lygybė rodo / Taigi matome / Ši lygtis įrodo)
|