Popiet naujas mūsų
galvelių surašymas. Šį kartą pats svarbiausias, pats
rimčiausias.
Surašinėja įstaiga,
vadinama Arbeitseinsatz į darbus paskirstymo įstaiga. Vardas,
pavardė, bobutės mirimo metai. Svarbiausia gi: kokį darbą moki
dirbti? Čia ypatingai svarbus klausimas, lemtingas
katorgininko buičiai, sprendžiąs: gyventi jam ar mirti.
Kurpiai, siuvėjai,
staliai, dailidės, kalviai, šaltkalviai, monteriai, elektrikai,
stikliai, mechanikai, mūrininkai, tinkuotojai, barzdaskučiai ir
kitokie amatininkai profesionalai gauna darbą dažniausiai pagal
savo specialybę, beveik visuomet pastogėj. Iš pat pradžios jie
atsiduria privilegijuotoj padėty. Jie gali pradėti šiaip taip
verstis, kol pripras lagery. O apsipratę gauna pašalinių darbų
ir pajamų, darosi lagerio aristokratai.
Mūsų tarpe atsirado du
ar trys buhalteriai jie veikiai buvo pareikalauti į lengvą
darbą pastogėje. Atsirado vienas ekonomistas, kainų
kalkuliatorius, ir tam neblogai išėjo: gana greitai gavo vietą
raštinėje, kurioje vertėsi anekdotų pasakojimu. Gydytojas,
vidaus ligų profesorius tiktai po penkių savaičių buvo
pareikalautas į ligoninę kalinių gydyti. O visi kiti
inteligentai teisininkai, kunigai, profesoriai, literatai,
gamtos mokslininkai, gimnazijų direktoriai, inžinieriai,
ekonomistai ko jie visi gali būti verti koncentracijos lagerio
požiūriu?
Mano mielas bičiulis
Jonas, bambizas nuo Biržų, pasisakė mokąs gerą alų daryti.
Samagonas jam taip pat neblogai išeinąs...
Nusijuokė valdžios
atstovai, išgirdę tokią specialybę. Į bendrą lapą nieko neįrašė,
bet vis dėlto ją pažymėjo atskiroje privačioje knygutėje.
Ilgainiui mano bičiulio gabumai buvo valdžios vyrų plačiai
panaudoti ir tai išėjo jam į sveikatą.
O tu ką moki dirbti?
klausia manęs darbo skirstytojas.
Lietuvių literatūros
skaitiniai XI klasei,
d. II, 1996, p. 289.
1. Įrodykite, kad pasakojimas daugiabalsis (įvairių stilių).
2. Įrodykite, kad įprastinė vertybių sistema lageryje apsiverčia
aukštyn kojom.
3. Interpretuokite pirmąjį ištraukos sakinį.
4. Kokios informacijos gaunate iš šios ištraukos?
5. Apibūdinkite pasakotoją.
6. Kaip kinta erdvė ir laikas?
7. Kokia ištraukos nuotaika?
8. Nurodykite kūrinio, iš kurio paimta ši ištrauka, žanrą.