Ėgi mat perkūno oželis.
Kas ten šnibžda? Ė šnypščia iš kelmo piktoji,
Ėgi srove teškena upelė Šventoji.
Onomatopėja yra paprasčiausia instrumentacijos priemonė.
Aliteracija (lot ad prie + litera
raidė) priebalsių sąskambis, tikslingas to paties priebalsio
arba panašių priebalsių kartojimas gretimuose žodžiuose,
stiprinantis kalbos išraiškingumą:
Pro šimtmečių kruviną triukšmą išgirstam, kaip daužos tamsoj
Mikalojaus Daukšos širdis (J. Vaič.).
Šiose eilutėse kartojasi šnypščiamieji š, č, ž (7
kartus), sonantas r (5), sprogstamieji k (5), t
(4), d (3), Pastarieji priebalsiai su r sudaro
junginius pr, kr, tr, rd. Tokie sunkūs, nemalonūs garsų
deriniai atitinka turinį, padeda kurti niūrų vaizdą, slogią
nuotaiką. Kitas pavyzdys. K. Boruta ypač pamėgęs garso v
aliteracijas, kurios kartu su jo vėjais, vėtromis ir viesulais
skamba daugelyje eilėraščių, sudarydamos intonacijos foninius
leitmotyvus:
Ir vėl vėlų vakarą vėtra į vieškeliais švilpia laisva, /
Nerimsta iš vėtros išplėšta / nelaimingoji mano galva
(J. Girdzijauskas).
Gražiausių aliteracijos pavyzdžių, tapusių tiesiog klasikiniais,
cituojamų visuose vadovėliuose, randame S. Nėries lyrikoje.
Asonansas (lot. assonare darniai skambėti)
balsių sąskambis, vienodų ar panašių balsių kartojimas
gretimuose žodžiuose, stiprinantis kalbos raiškumą, muzikalumą.
Pvz., M. Martinaičio eilėraštyje Ant rudenio laukų juodų,
pasak R. Pakalniškio, ištisai aidi ilgų ir trumpų garsų
sąskambiai (Ant ru-de-nio lau-kų juo-dų / aš ne-tu-riu /
bal-tų žir-gų...), vyrauja gūdus raudos motyvas
ū-ū-ū, pabrėžiantis netekties nuotaiką: Bet nieks nematė /
palaidų / rudens laukuos / bal-tų žir-gų. S.Nėries
eilėraštyje Šaulys kartojamas dvibalsis au,
kulminacijoj pavirstantis savotišku sielos šauksmo simboliu
(J. Girdzijauskas). Šaulį prašau: / Juodą negandos /
Paukštį nušauk!
Instrumentacijos būdais plačiausiai naudojasi poetai. Be
poezijos, fonetinių figūrų nereta tautosakoje, ypač smulkiojoje.
Čia jų sukurta ir žodžių žaismams, pvz., aliteracijų:
Geri vyrai geroj girioj gerą girą gerdami gyrė.
Šešios žąsys su šešiais žąsyčiais.
Dabar jos turi ir didaktinę paskirtį: lavina vaikų
artikuliaciją. Saikingo ir prasmingo garsų kartojimo teisė
pripažįstama grožinei prozai. Pavyzdžiu gali būti kad ir šis J.
Baltušio Parduotų vasarų sakinys: Giedojo gaidžiai, vienur
kitur girgždėjo šulinių svirtys, pokšėjo tvartų durys. Jo
instrumentacija, paremta sprogstamųjų priebalsių d, t, g, k,
šnypščiamųjų s, š, ž, sonanto r ir balsių
o, u kartojimu, sukonkretina vaizdą.
Visi instrumentacijos būdai ne savarankiškos, o papildomos
ekspresyvumo priemonės, priklausomos nuo žodžių parinkimo, kurį
savo ruožtu lemia turinys.