Broliai seserys, imkit mane ir skaitykit,

 Ir tatai skaitydami permanykit. [...]

                                                                 M. Mažvydas

 

 

 

 

 

 

2009 m. lietuvių (gimtosios) kalbos įskaitos

temos ir potemės

 

2009-04-15

 

ASMUO IR VALSTYBĖ

 

1. Ar Mokinių parlamento veikla – tik žaidimas? Argumentuokite.

2. Ar lengva kitataučiui integruotis Lietuvoje? Argumentuokite.

3. Ar svarbu jaunam žmogui dalyvauti pilietinėse akcijose? Argumentuokite.

4. Filosofas Leonidas Donskis teigia, kad „...laisvas ir nepriklausomas žmogus tikrai nėra mūsų laikų herojus“. Ką apie tai manote?

5. Lietuvos Konstitucijoje teigiama: „Žmogus turi teisę turėti savo įsitikinimus ir juos laisvai reikšti“. Kaip, jūsų nuomone, tai įgyvendinama? Argumentuokite.

 

LITERATŪRA

 

1. Kokius tris lietuvių rašytojų kūrinius (kūrybos rinkinius) įtrauktumėte į mokykloje skaitytinos literatūros sąrašą? Argumentuokite.

2. Dažnai sakoma, kad skaitydamas knygą žmogus ieško savęs. Argumentuokite, remdamiesi literatūrine patirtimi.

3. Skaitymo malonumas ir privaloma literatūra – ar tai suderinama? Argumentuokite.

4. Šiuolaikinė literatūra neigia moralę ir prasmės siekį. Pagrįskite arba paneikite šią mintį.

5. Ar spektaklis gali prilygti literatūros kūriniui ir net jį pranokti? Argumentuokite.

 

MENAS

 

1. Ar pasauliui įdomūs Lietuvos menininkai? Argumentuokite.

2. Ar gali jaunuoliai meninį skonį išsiugdyti vidurinėje mokykloje? Pagrįskite savo nuomonę.

3. Daugelio dabar garsių menininkų kūrybos jų amžininkai nepripažino. Ką apie tai žinote ir manote?

4. Meninė kūryba – vienas geriausių saviraiškos būdų. Pagrįskite arba paneikite šią mintį.

5. Menas kuria miesto veidą. Ką apie tai žinote ir manote?

 

MOKSLAS

 

1. Šiuolaikiniai mokslininkai kuria įvairius žmonijos ateities scenarijus. Ką apie tai žinote ir manote?

2. Lietuvą konkurencinga valstybe gali padaryti tik mokslo pažangos skatinimas. Pagrįskite arba paneikite šį teiginį.

3. Dirbtinis intelektas. Ką apie tai žinote ir manote?

4. Mokslas – ir kurianti, ir griaunanti jėga. Ką apie tai žinote ir manote?

5. Mokslo pažanga lemia žmonių susvetimėjimą. Pagrįskite arba paneikite šią mintį.

 

ŽINIASKLAIDA

 

1. Ar nacionalinis transliuotojas (LRT) siūlo visuomenei kokybiškas šviečiamąsias ir kultūrines laidas? Argumentuokite.

2. Ar televizijos ir radijo viktorinos prusina visuomenę? Argumentuokite.

3. Lietuvos visuomenei stinga kokybiškos žiniasklaidos. Pagrįskite arba paneikite šį teiginį.

4. „...Ne tik visuomenės informavimas, bet ir vertybių skleidimas (o prireikus ir kova už jas) yra tikrosios žurnalistikos misijos dalis“ (L. Donskis). Ar mūsų žiniasklaida atlieka šią misiją? Argumentuokite.

5. Lietuvos internetinė erdvė palengva virsta šiukšlynu. Kokiais būdais šią problemą galima spręsti? Argumentuokite.

 

2009-04-16

 

ASMUO IR VALSTYBĖ

 

1. Ar mūsų valstybėje pakankamai rūpinamasi silpnųjų ir atstumtųjų integracija? Argumentuokite.

2. Ar šiuolaikinė mokykla ugdo Lietuvos valstybės pilietį? Argumentuokite.

3. Ar svarbu jaunam žmogui dalyvauti visuomeninių organizacijų veikloje? Argumentuokite.

4. Lietuvoje, anot filosofo Leonido Donskio, ypač stinga asmens drąsos ir orumo. Ką apie tai manote?

5. Jeigu Lietuvos Respublikos prezidentas, perfrazuodamas JAV prezidento Džono Kenedžio žodžius, pasakytų: „Neklausk, ką tau gali duoti Lietuva, klausk, ką tu gali duoti Lietuvai“, – ar pritartumėte tokiam požiūriui? Argumentuokite.

 

LITERATŪRA

 

1. Kokius tris užsienio rašytojų kūrinius (kūrybos rinkinius) įtrauktumėte į mokykloje skaitytinos literatūros sąrašą? Argumentuokite.

2. Jeigu jūs galėtumėte spręsti, kuriam Lietuvos rašytojui skirtumėte literatūrinę Nobelio premiją? Argumentuokite savo pasirinkimą.

3. „Retus suaugusiuosius, kurie man davė skaityti, vis dėlto užgožė knygos, tačiau išliko tie, kurie klausė, ką aš supratau“ (D. Pennac). Ar svarbu su kuo nors kalbėtis apie perskaitytas knygas? Argumentuokite.

4. Ar ekranizacija gali prilygti literatūros kūriniui ir net jį pranokti? Argumentuokite.

5. Ar populiariosios literatūros skaitymas rodo neišlavintą skaitytojo skonį? Argumentuokite.

 

MENAS

 

1. Masinis skonis ir menininko laisvė – ar tai suderinama? Argumentuokite.

2. Asmenybės ugdymas mokykloje be meno dalykų negali būti visavertis. Pagrįskite arba paneikite šią mintį.

3. Kuo šiuolaikiniam jaunimui gali būti patrauklus liaudies menas? Argumentuokite.

4. Moderniosios technologijos neabejotinai veikia ir meną. Ką apie tai žinote ir manote?

5. Koks menas, jūsų požiūriu, yra įtaigiausias. Argumentuokite.

 

MOKSLAS

 

1. Mokslas be moralės kelia grėsmę žmonėms. Pagrįskite arba paneikite šį teiginį.

2. Mokslas būtinas ne mokslininkams, o valstybei. Pagrįskite arba paneikite šį teiginį.

3. Kodėl mokslui svarbu tyrinėti praeitį? Argumentuokite.

4. Mokslas fantastiką gali paversti tikrove. Ką apie tai žinote ir manote?

5. Lietuvos mokslas turi kuo didžiuotis. Ką apie tai žinote ir manote?

 

ŽINIASKLAIDA

 

1. Ar tenkina jaunuolių poreikius dabartiniai periodiniai leidiniai? Argumentuokite.

2. Kuo naudingi intelektiniai televizijos ir radijo žaidimai visuomenei? Argumentuokite.

3. Interneto dienoraščiai („blogai“) – alternatyva tradicinei žiniasklaidai. Pagrįskite arba paneikite šį teiginį.

4. Dabartinė žiniasklaida dažnai pamina etinius ir pilietiškumo principus. Pagrįskite arba paneikite šį teiginį.

5. Ar nevertėtų į internetinę spaudos akciją „Neburnok“ įsijungti visai žiniasklaidai? Argumentuokite.