|
|
LIETUVIŲ GIMTOJI KALBA
Testas
2009 m. pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo užduotis
TEKSTO SUVOKIMO UŽDUOTIS (27 taškai)
Perskaitykite tekstus ir atlikite
užduotis.
1 tekstas
1.
Po kiek laiko jie abu
Juozas ir Albinas jau rausėsi mokyklos
bibliotekoje ir sandėliuose,
kur buvo priversta kalnai visokių knygų.
2.
Čia apie senovę, apie kryžiuočius, apie baudžiavą,
čia apie keliones, karus, revoliuciją, apie šnipus,
iš dabartinio gyvenimo, o čia mokslinė, sako
Juozui Albinas, padėdamas į šalį ploną knygiūkštę,
kurioje pripiešta išmirusių gyvūnų griaučių,
ietigalių, kirvukų. Panašų Albinas rado savo darže,
ir jų pirštai dažnai čiupinėja tą daiktelį, kurį
prieš kelis tūkstantmečius gremžė, dailino kažkoks
proproprosenelis. Turi berniukai ir uolienos
gabalėlį su žuvies žiaunų įspaudais, ir gintaro
lašelį su įklimpusiu vabzdžiu. Baltosios skardžio
smėly jie aptinka kaukolių, kitados ten, matyt, buvo
kapai; žmonių kaulų atranda ir pušynėlyje, prie
Konstanto pirtelės; žino, kad laikas gali būti
matuojamas šviesmečiais. Begalybė jo nuslinko su
Skandinavijos ledynais, nuošė giriomis, ir jų
atmintis sakytum dar prisimena kažkokią saulėtą
laukymę su bičių dūzgesiu prie medyje išskaptuotos
drevės. <...>
3.
Pasakėlių
apie Raudonbarzdį, stebuklingąją Aladino lempą, Ali
Babą ir keturiasdešimt plėšikų, ristą žirgą, viesulu
įlekiantį į stiklo kalną, kur gyvena įkalinta
karalaitė, laikas pasibaigė, nors išgąstingame varnų
kranksėjime viršum pritemusių pušynėlių Juozas dar
ilgai girdės dvylikos brolių, juodvarniais
lakstančių, skundą. Jį tebegraudina pasaka apie
bjaurųjį ančiuką, apie žmones, paverstus
gyvuliais ar
paukščiais, apie tuos, kurie nemoka papasakoti, kas
juos ištiko, nes iš jų atėmė balsą, atėmė
žodžius.
4.
Vėjuotais vidurnakčiais jis skaito Vilniaus
padavimus ir legendas, ir senos to miesto gatvelės
bei mūrai visam laikui prisigeria švedmečio vėjų, o
vaiskiame danguje plūduriuojantys debesėlių tumulai
yra tie patys, kurie plūduriavo, kai į Rotušės
aikštę vedė myriop pasmerktą nusikaltėlį,
pavasariniai vėjai niekad neįstengs išdžiovinti
kraujo dėmės Aušros vartų sienoje, dėmės, kurią
paliko kažkoks pervertas ietimi švedų kareivis...
5.
Atėjo
nuotykių, žygdarbių ir kelionių metas. Juozą ir
Albiną apkurtino valio!, išsiveržęs iš apkasų,
pragaištingu viesulu lekią žirgai, kanopų
kaukšėjimas. Kartais jie spėdavo išvysti ir
perkreiptą priekyje lekiančio komandoro1
veidą. Arba ilgai stoviniuodavo prie paralyžiuoto
didvyrio lovos; didvyris beveik be garso krutino
lūpas, norėdamas jiems kažką pasakyti. Staiga
tapdavo
iškilmingai tylūs. Nelaukti drąsos ir didybės šuorai
juos lankstė tarsi vėjas medžius.
6.
Ketvirta
klasė,
penkta, šešta... Tarsi epidemija plito mokykloje
Tarzano nuotykiai. Išblukusios, apdriskusios, šimtus
kartų klijuotos ir plėšytos, be pradžios ir pabaigos
knygiūkštės paslapčiomis keliavo iš vienų rankų į
kitas. Ir jeigu kuris vaikiščias nei iš šio, nei iš
to imdavo ūkauti, vaipytis ar karstytis po medžius
visi žinodavo: jis Tarzanas.
7.
Tarzanas
koks apskuręs, išgeltęs šios mokyklos vaikas
sukaliodavosi kur prie geros vietos, dairydamasis
į aukštus klevus į kurio čia viršūnę liuoktelėti.
8.
Nieko
jiems nėra
negalima, nepasiekiama, nors sutemus kitas bijo
laukan nosies iškišti. Albinas su Juozu Tarzano liga
persirgo lengvai, tačiau, kai mokykloje pasigirsdavo
beždžioniški stūgavimai, neatsilikdavo ir jie, o
zoologijos ir istorijos mokytojas, baksnodamas
lazdele į paveikslėlius, iliustruojančius, kaip vyko
gyvūnų evoliucija, dirsčiodavo į vaikus su baime,
pakreipdamas akinius, lyg netikėtų tuo, ką mato ar
gali pamatyti.
Pagal
Broniaus Radzevičiaus
romano Priešaušrio vieškeliai ištrauką
1
Komandoras
karininkas.
1.
Apie
kokias temines knygų
grupes 2 pastraipoje kalba Albinas? Savais
žodžiais įvardykite dvi.
(2 taškai)
2.
Remdamiesi
3 ir 4 pastraipomis,
įvardykite tris Juozo bruožus, nulemtus knygų
skaitymo.
(3 taškai)
3.1.
Remdamiesi 5 pastraipa, nurodykite, kokiu
bruožu
perskaitytų knygų veikėjai labiausiai žavi Albiną ir
Juozą.
(1 taškas)
3.2.
Įvardykite paryškintą meninę priemonę iš 5
pastraipos ir savais žodžiais paaiškinkite
jos prasmę: Nelaukti drąsos ir didybės šuorai
juos lankstė tarsi vėjas medžius.
(2 taškai)
4.
Perskaitę
6 pastraipą, savais žodžiais apibūdinkite vaikų
santykį su knyga apie Tarzaną.
(1 taškas)
5. Kodėl
paauglius taip žavėjo knygos apie Tarzaną?
Remdamiesi 7 ir 8 pastraipomis, nurodykite 2
priežastis ir jas argumentuokite cituodami.
(4 taškai)
6.
Remdamiesi 8 pastraipa, apibūdinkite
mokytojo reakciją į vaikų dvasines permainas.
Paaiškinkite, kodėl mokytojas būtent taip
reaguoja.
(2 taškai)
2 tekstas
1.
Kiekvienam tikram skaitytojui
šis neaprėpiamas knygų pasaulis atrodo vis kitoks,
kiekvienas jame ieško ir suvokia dar ir save patį.
Vienas nuo vaikiškos pasakos ir indėniškos nuotykių
istorijos nusigauna iki Šekspyro2 arba
Dantės2, kitas nuo pirmojo vadovėlio
straipsnio apie žvaigždėtą dangų iki Keplerio3
arba Einšteino3. <...> Tūkstančiai kelių
veda per pirmykštį mišką prie tūkstančio tikslų, ir
nė vienas tikslas nėra galutinis, po kiekvieno
veriasi naujos platumos.
2. Nuo išminties
arba nuo laimės priklauso, ar toks tikras žinovas
pasiklys savo knygų pasaulio pirmykščiame miške ir
užtrokš, ar vis dėlto ras būdą padaryti, kad jo
skaitymo įspūdžiai iš tikrųjų būtų naudingi
gyvenime. Tie, kurie taip ir lieka nepatyrę knygų
pasaulio žavesio, galvoja apie tai panašiai kaip
nemuzikalūs žmonės apie muziką, jie neretai yra
linkę kaltinti skaitymą kaip nesveiką ir pavojingą
aistrą, atitraukiančią nuo gyvenimo. Žinoma, jie
truputėlį teisūs, nors visų pirma reikėtų apibrėžti,
ką suprantame kaip gyvenimą, ir nustatyti, ar
tikrai įmanoma jį laikyti dvasios priešingybe juk
dauguma mąstytojų ir mokytojų, pradedant Konfucijumi4
ir baigiant Gėte4, kaip tik buvo
stebėtinai praktiški žmonės. Vis dėlto knygų
pasaulis turi savo pavojų, gerai žinomų auklėtojams.
Bet aš iki šiol neradau laiko pamąstyti, ar šie
pavojai didesni už pavojų gyventi be knygų pasaulio
platybių, nes pats esu skaitytojas, vienas iš tų nuo
vaikystės pakerėtųjų, ir galėčiau <...> keletą šimtų
metų praleisti tos šventovės menėse ir labirintuose,
knygų pasaulio urvuose ir okeanuose ir visai
nepastebėti kokio nors šio pasaulio siaurėjimo.
Pagal
Hermano Hesės
esė Knygų pasaulio platybė ištrauką
2
Viljamas
Šekspyras (15641616), Dantė Aligjeris (12651321)
žymūs pasaulio rašytojai.
3
Johanesas Kepleris (15711630),
Albertas Einšteinas (18791955) žymūs pasaulio
mokslininkai.
4 Konfucijus (551 478 m. pr. Kr.), Johanas
Volfgangas Gėtė (17491832) žymūs pasaulio
rašytojai ir mąstytojai.
7.
Apie kokius du skaitytojų
tipus kalba H. Hesė 1 pastraipoje?
(2 taškai)
8.
Remdamiesi 2 pastraipos pirmu sakiniu, nusakykite du
veiksnius, lemiančius
žmogaus santykį su knyga.
(2 taškai)
9.
Savais
žodžiais suformuluokite mintį, apibrėžiančią, kas
autoriui yra gyvenimas.
(2 taškai)
10.
Remdamiesi
2 pastraipos paskutiniu sakiniu,
įvardykite dvi vertybes, kurios svarbios šios esė
autoriui H. Hesei.
(2 taškai)
Bendrieji
klausimai (tekstų
lyginimas)
11.
H. Hesė
teigia, kad knygų pasaulis vis dėlto gali būti
pavojingas. Pagrįskite šį jo nuogąstavimą,
remdamiesi B. Radzevičiaus teksto 68 pastraipomis.
(1 taškas)
12.
Suformuluokite mintį,
kuri sietų ir apibendrintų abu tekstus.
(1 taškas)
13.
Kokiais kalbėjimo
būdais
požiūris į knygą ir skaitymą atskleidžiamas B.
Radzevičiaus ir H. Hesės tekstuose? Palyginkite
tekstus, nurodydami du skirtumus.
(2 taškai)
KALBOS SISTEMOS SUVOKIMAS
(27
taškai)
1 užduotis.
Paaiškinkite, kokios sakinio dalys yra skaitmenimis pažymėti
ir pabraukti žodžiai ar jų junginiai. Lentelėje ATSAKYMAI įrašykite teisingą
atsakymą žyminčią raidę. Skaičiumi 0 pažymėtas pavyzdys.
Tai0 buvo vien Vilniaus meno
mokyklos dailininkų darbai. Trys kaimo peizažai
ir paauglės mergaitės portretas šviesia vakarine suknele1.
Ant kitos sienos2 kabojo vienas didesnis
miško peizažas3, jau be rėmų. Niūrus
vakaro miškas, sunkūs debesys danguje ir kelios pamiškės
gėlės, šviečiančios pro dulkes ir patamsėjusį lako
sluoksnį4. Miškas stūksojo kaip juoda
nežinios, nevilties
siena5. Neklysdamas6
galėjai atpažinti7 Žemaitijos mišką8
užsidariusį, sunkiai prieinamą, paslaptingą. Dešinėje,
apačioje9, parašas buvo neįskaitomas10.
Pagal Antaną
Ramoną
(5 taškai)
A. Veiksnys
B. Tarinys
C. Papildinys
D. Pažyminys arba
priedėlis
E. Aplinkybė
ATSAKYMAI
Sakinio dalies
Nr. |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Atsakymo raidė |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 užduotis.
Įrašykite praleistas raides, skliausteliuose pateiktus
žodžius parašykite kartu arba atskirai.
Tolimos
šal__s!
Iš
tolim__j__ karaly__čių vėjas (vis, tiek)
___________
gars__ beldžia į
langą, rets__kiais
u__stau__damas išg__sdinto
vaiko balsu. G__sta, vėl žieb__si svetimi žibur__...
Gabija r__žtingai
ima eiti gruodo keliu.
Kri__tolo medžiai
dži__gauja, tiesia skaisč__j__m mėnuliui šakas. Ji mato,
kaip į ją
lekia iš
(kažin, kur)
____________ devyn__ragių
elnių banda. Gabija a__ipeikėja t__s savo
langu, paden__tu
ledo raštu.
Bando įžiūrėti šal__, kurioje svečiavosi.
Tirpsta lange ledo
šalis, žioruoja švieselės kaimynų lang__se.
Pagal
Gintarę
Adomaitytę
(7
taškai)
3 užduotis.
Padėkite reikiamus skyrybos ženklus.
Kai vaikai
žaidžia kieme Gabija tūno namuose. Ji klusniai ruošia pamokas
tvarko kambarius. Į miestą jos atvažiavo neseniai Gabija ir
mama. Čia viskas kitaip kitokie medžiai ir namai kitokie
žaidimai kitokie vaikai stebinantys savo judrumu.
Mokykloje aiškiau
nes pirmame suole tiesiai prieš lentą ji sėdi viena. Kartais
atrodo
visą
gyvenimą taip sėdės o žmonės nieko apie ją neprisimins.
Kas ten už
manęs kartais klausia mergaitė.
Pagal
Gintarę
Adomaitytę (5 taškai)
4 užduotis.
A dalis
Kairėje pateiktus žodžius pavartokite nurodyta forma. 0
atvejis pavyzdys.
(0)
pardavinėti
veiksmaž., būt. k. l., dgs., 1 asm.
(1)
nešti
dalyv., veik. r., es. l., vyr. g., vns., vard.
(2)
apversti
dalyv., neveik. r., būt. l., vyr. g., vns.,
vard.
(3)
rūpestingas
prieveiksm.
(4)
šypsotis
pusdal., vyr. g., dgs., sangrąž.
(5)
vyti
veiksmaž., būt. k. l., vns., 3 asm.
|
Viena kitai (0) pardavinėjome atvirukus.
Čia buvo balandis, (1) ________________________
snape laišką, turgus (2) _______________________
moliūgų kaugėm, vyras,
(3) ________________ laikantis siūlus, ir vaikai,
kurie (4) _________________________
(5) ____________ juos kamuolin.
|
(2 taškai)
B dalis
Morfologiškai išnagrinėkite pabrauktus žodžius pildydami
lentelę. Jei žodis neturi kurio nors požymio,
pažymėkite brūkšnelį
().
Man patinka
čia būti žiemos vakarais, kai jie
kūrena krosnį,
kartais įspraudžia puodelį
tarp
raustančių anglių ir užsiverdam arbatos.
Pagal Birutę
Pūkelevičiūtę
Žodis |
Kalbos dalis
(veiksmažodžio
forma) |
Giminė |
Skaičius |
Linksnis |
Laikas |
Asmuo |
jie |
|
|
|
|
|
|
krosnį |
|
|
|
|
|
|
kartais |
|
|
|
|
|
|
tarp |
|
|
|
|
|
|
raustančių |
|
|
|
|
|
|
(3 taškai)
5 užduotis.
Pabraukite vartotinus žodžius, parašytus
skliaustuose.
Su Vykintu mes
drauge lankome krepšinio
treniruotes, mus jungia (vieningi, vienodi) interesai, kartu
dalyvavome (dvejose, dviejose) varžybose. Vykintas nėra
(pasikėlęs, pasipūtęs). Jis man padeda (baigti, baiginėti)
namų darbus, o kartą paskolino (pakrovėją, įkroviklį).
(Neužilgo, netrukus) mūsų mokykloje vyks (daugiatautis,
daugiatautinis) festivalis. Vykintas bus vertėjas, nes jis
puikiai (žino, moka) anglų kalbą. Mano draugas greit (švęs,
atžymės) savo šešioliktąjį gimtadienį. Jau dabar imu
(nervuotis, nervintis), ką jam padovanoti.
Iš
mokinio rašinio
(5 taškai)
|
|
|