|
LIETUVIŲ GIMTOJI KALBA
Testas
2008 m. valstybinio
brandos egzamino užduotis
(pagrindinė sesija)
I.
TEKSTO SUVOKIMO UŽDUOTIS
(26
taškai)
Perskaitykite šį tekstą ir
atlikite užduotis.
MES IKI
ŠIOL TEBESIMOKOME GYVENTI LAISVĖJE
Iš
pokalbio su profesoriumi, muzikologu, politiku, Europos
Parlamento nariu Vytautu Landsbergiu
1.
Kaip Jūs
manote, kuriant pilietinę visuomenę, kuriant kiekvieno
iš mūsų savimonę, kiek įtakos
turi menas ir
kultūra? Labai dažnai juk girdime sakant: na, ką tie
kultūros žmonės gali padaryti, tai ne žemdirbiai,
ne gamybininkai, ne verslo žmonės.
Kultūros
žmonės turėtų daryti įtaką visų žmonių kultūrai. Ir tai
reiškia toli gražu ne vien tik meno supratimą ar polinkį
į meną, domėjimąsi grožine literatūra. Čia būtų siauras
požiūris. Tai, ką Jūs paminėjote kaip pilietinę sąmonę,
ir yra kultūra, kultūros dalis. Ar žmonės turi pilietinę
sąmonę, ar tik dalis
žmonių ją turi? Ar visuomenė yra iš tikrųjų visuomenė,
kurią jungia ta pilietinė sąmonė? O gal ji yra
dar ne visuomenė, ir ją jungia galbūt tik bendros kalbos
vartojimas, buvimas tam tikroje teritorijoje... Kultūros
dalykai gilesni. Kultūra pasireiškia pilietine ir
politine kultūra. Mūsų politinė kultūra kartais yra be
galo žemo lygio. O žemo lygio politinė kultūra patinka
daugeliui žmonių. Ir tai reiškia jų tam tikrą spragą,
nejautimą, kas vertinga, o kas menka.
2. Ar
galėtume
daryti išvadą, kad kultūros kūrėjai turi per menką įtaką
visuomenei?
Matyt, taip.
Kadaise, sovietmečiu,
kultūros žmonės gana daug bendravo su visuomene
asmeniškai. Tarkime, įvairiuose susitikimuose, kultūros
vakaruose, kalbėdami kad ir apie literatūrą, tiek
moraliniu, tiek pasaulėžiūros požiūriu pasakydavo daug
svarbių dalykų ir apie tuometinį mūsų gyvenimą, nors
oficialiai turėjo
propaguoti sovietinę pasaulėžiūrą. Tiesiog sąžiningi,
padorūs kultūros kūrėjai bendravimą su žmonėmis
panaudodavo žmonių sąmonei ugdyti. Aš nežinau, ar
šiandien rašytojai ir poetai atlieka tokią funkciją ir
ar norėtų ją atlikti. Pagaliau ar mėgino ir jiems
nesisekė?.. Tai yra atviras klausimas. O
tokia funkcija šiandien būtų labai reikalinga. Ir autoritetingo rašytojo
balsas, kuris pasakytų žmonėms, kas gera, o kas
bloga, būtų labai svarbus.
Tiesa,
pastaruoju metu televizijoje atsiranda tokių
temų, kaip geri pavyzdžiai: žmonių pasiaukojimas,
atsidavimas vienų kitiems, savo artimiesiems, nors
kaimynai dar trauko pečiais, nesupranta... Kai
televizija iškelia teigiamą pavyzdį, jau ir tie patys
kaimynai, kurie gerumo, pasiaukojimo, atsidavimo buvo
linkę nesuprasti dėl galbūt materialistinio galvojimo
apie žmonių gyvenimą, ir jie ilgainiui pradeda keisti
savo nuomonę. O tie, kurie savo elgesiu įkūnija kilnesnį
gyvenimą, nesvarbu, ar jie turtingi, ar neturtingi, jie
ir yra tie pavyzdžiai, kalbantys geriau už bet kokią
grožinę literatūrą. Fakto literatūra gali labai
įtikinti. Kita vertus, blogųjų faktų literatūra gana
dažnai yra pateikiama ne kaip blogųjų faktų literatūra,
o tiesiog kaip įdomiųjų faktų literatūra. Tai irgi
pavojinga yda. Man labai seniai tas rūpi. Aš ir
sovietiniais laikais matydavau kartais transliuojamas
žiaurių nusikaltimų bylas. Ir pasigesdavau akcento,
kodėl tie nusikaltėliai tokie išsigimę, tokie nužmogėję,
kodėl jie taip elgiasi?.. Jeigu tokio klausimo
žiūrinčiajam situaciją nėra aiškiai suformuluota, tai
jis ir negauna impulso moraliniam vertinimui. Ypač tą
turėtų daryti visa kultūros terpė. Ji turėtų vertinti.
Taip kaip bažnyčia, kuri turi ne tik teisę, bet ir
pareigą vertinti.
3.
Kultūros
žmonės šiandien dažniausiai yra suvokiami kaip
nuolatiniai prašytojai, vargšai: jiems nuolatos trūksta
pinigų, finansavimo... Pasigirsta net ir tokių nuomonių
o kam iš viso jie reikalingi, kam
reikia kultūros leidinių?
Tiesa, buvo
sutrikta paskelbus nepriklausomybę,
iš esmės pasikeitus gyvenimui, galų gale valstybės
galimybėms ir principams. Remti, finansuoti ir tokiu
būdu valdyti meną ar kultūrą intencijų neliko. Pasikeitė
sistema, ir reikėjo mokytis gyventi laisvėje. Mes iki
šiol tebesimokome gyventi laisvėje. Antra vertus, tai
teikia ir įvairių teigiamų dalykų: nepriklausomos
galerijos, nepriklausomos parodos, laisvi kontaktai su
užsieniu, daugybė leidyklų... Nors buvo pranašaujama,
kad visos leidyklos be valstybės finansavimo sužlugs.
Buvo prognozių, kad žmonės žiūrės vien televizorius,
neskaitys knygų, knygos bus per brangios. Knygos tikrai
brangios, tačiau knygų mugės pilnos žmonių.
Taigi pokyčiai
labai dideli. Bet, kita vertus, reikia gyventi pačiam iš
savęs, surasti savo vietą, savo būdą.
4.
Šiandien mes gyvename tokiu visuotiniu diskusijų,
skandalų laiku, kai Lietuva yra dažnai skaldoma į dvi
lietuvas... Kalbama apie politinį elitą, apie verslo
elitą, nusikaltėlių elitą... Ar Jūs nepasigendat
šiandien kultūros elito?
Iš
dalies pasigendu. Bet nedrįsčiau apibendrinti: galbūt aš
ne visur spėju dalyvauti. Tačiau aš norėčiau šiek tiek
pakoreguoti elito sąvoką. Turbūt buvo tokie laikai, gal
ir dabar yra, kai kiekvienas
kaimas turėjo savo elitą žmones autoritetus. Kadaise galbūt kunigas
buvo autoritetas ar mokytojas... Net per
sovietinę literatūrą eina tokia gija iš senosios
literatūros, iš Vinco Krėvės ar Vaižganto laikų, kur
dominavo personažai kaimo žmonės išmintingi, labai
subtiliai ir paprastai jaučiantys gamtą, aplinką... Koks
nors Krėvės skerdžius. Jis tartum jau iš kitos epochos.
Bet ten irgi buvo dvi lietuvos. Juk tam žmogui skauda
širdį, kai materialistas kerta didžiulę gražuolę
liepą... Prašom dvi lietuvos. Taigi tas susiskaldymas
nėra naujas dalykas. Ir dabar iškerta ąžuolus, iškerta
liepų alėjas: pinigėlį juk galima pasidaryti. Tai yra
tie patys grainiai iš senų Krėvės laikų. Todėl žmonės,
kurie mato pasaulį kitaip, turėtų būti aktyvesni. Jie
turėtų priešintis, o ne užsidaryti.
Pagal 2004 m. radijo interviu, išspausdintą knygoje Sėskim ir pakalbėkim V., Versus aureus,
2007
Atsakykite į klausimus, remdamiesi pokalbiu su V.
Landsbergiu.
1.
Nurodykite tris kultūros
apraiškas, kurias mini V. Landsbergis, atsakydamas į 1
klausimą.
(3 taškai)
2.
Remdamiesi pirma atsakymo
į 2 klausimą pastraipa, paaiškinkite, kokiu tikslu V.
Landsbergis prisimena sovietmetį.
(1 taškas)
3.
Kokiu būdu,
atsakydamas į 2 klausimą, V. Landsbergis parodo, kad ne
grožinė literatūra daro didžiausią poveikį visuomenei?
(1 taškas)
4. Paaiškinkite,
ką V. Landsbergis vadina fakto literatūra.
(1 taškas)
5.
Kokie du dalykai lemia fakto literatūros
poveikį?
(2 taškai)
6.
Remdamiesi V. Landsbergio atsakymu
į 3 klausimą, palyginkite sovietmečio ir šiandienos
valstybės požiūrį į kultūrą. Apibendrinę įvardykite 2
skirtumus.
(2 taškai)
7.
Kokią
pagrindinę problemą iškelia V. Landsbergis, atsakydamas
į 3 klausimą?
(1 taškas)
8.
V. Landsbergis pateikia pavyzdžių
iš senosios literatūros. Apibendrinkite pateikiamus
pavyzdžius ir suformuluokite teiginį, kurį siekia
pagrįsti V. Landsbergis.
(2 taškai)
9.
Įvardykite
dvi
meninės
raiškos
priemones,
kurias
vartoja
V. Landsbergis, atskleisdamas šiandienos
negeroves, ir išrašykite po pavyzdį.
___________________
________________________________________________________
(meninės raiškos priemonė)
(pavyzdys)
___________________
_________________________________________________
(meninės raiškos priemonė)
(pavyzdys)
(2 taškai)
Kornelijus Platelis
KALBA,
PASAKYTA PREZIDENTŪROJE,
ATSIIMANT NACIONALINĘ PREMIJĄ
1
Mėgstu
kartoti, kad poetui, jei jam pavyksta ką nors doro
sukurti, pirmiausia dosniai atlygina dievai,
leisdami jam kaskart emociškai bei intelektualiai
išgyventi daugiabriaunius jo kūrinio ir tikrovės
atitikmenis ir taip su kaupu jam grąžindami visą
suvartotą kūrybinę energiją. Šiame labai asmeniškame jo
veiksme lyg ir nedalyvauja amžininkų visuomenė, o lyg ir
dalyvauja amžina visuomenė, tūkstantmečiais kūrusi ir
išgyvenusi pasaulio kultūros ženklus ar bent jo
vartojamą kalbą. Tokie asmeniški išgyvenimai, bent jau
dažniausiai, nesutampa su skaitytojo išgyvenimais.
Tekstas būna ne tiesiogiai suprantamas, o
interpretuojamas. Tačiau kad ir ką poetas sakytų, jo
amžininkų visuomenės pripažinimas jam visada esti labai
svarbus.
2
Nacionalinė
premija pats aukščiausias įvertinimas rašytojui,
liudijantis patį tikriausią,
autentiškiausią1
jo kūrybos pripažinimą. Tarptautinės premijos tai
truputį kas kita, ir jomis apdovanojamas autorius šiek
tiek kitas, patyręs kalbines transformacijas, visada per
jas daugiau netekęs, negu įgijęs, stovintis prieš
vertintojus ne visu savo tekstu, o tik tam tikrais jo
aspektais.
3
Nacionalinė
premija tai ir valstybės apdovanojimas, skiriamas iš
jos iždo. Valstybė tai pirmiausia, žinoma, žmonės, ir
visiškai pakanka, jei poetas sugeba įžiebti kai kurių
savo skaitytojų
širdis bei protus. Tačiau poeto diskusija su valstybe
labai sena. Platonas2,
netekęs vilties, kad poetai gali padėti
visuomenei racionaliai susitarti dėl bendro gyvenimo, o
ne vien tiktai kelti sumaištį, siūlė iš viso juos
išprašyti iš savo tobulos valstybės. Bet juk piliečių
galvose ir be poetų pakanka iracionalumo bei sumaišties.
Kuklią, pirmiausia turint omenyje knygų tiražus, poeto
misiją suprantu kaip grynai estetinę: suvaldyti
medžiagą, <...> sukurti pavidalą, galintį bent kiek
šviesos, harmonijos kryptimi transformuoti skaitytojo
įdedamą minties energiją. Ar ne panašių minties
transformacijų reikia piliečiams, norintiems susitarti
valstybėje?
4
Rašytojas,
patinka jam tai ar nepatinka, labiau negu bet kuris
kitas menininkas priklauso tautai, kurios kalbą vartoja.
Kalba tai ne tik bendravimo priemonė. Ji gyvas
organizmas su savitu pasaulėvaizdžiu ir savita
pasaulėjauta. Tad poetas, jei jis bent kiek sugeba
įvaldyti kalbą, nori nenori ją priverstas gryninti,
palaikyti jos gyvybę, tiesti tiltus tarp tūkstantmečius
ją gludinusios bendruomenės patirties ir savo paties
mąstysenos. Tai jau ne misija, o duotybė.
5
Dėkoju
visiems, man kūrusiems kalbą. Dėkoju Valstybei,
nevarančiai lauk poetų. Dėkoju Nacionalinių premijų
komitetui, taip aukštai įvertinusiam mano kūrybą. Dėkoju
savo artimiesiems, visada poeziją laikiusiems
pagrindiniu mano užsiėmimu. Dėkoju savo draugams ir
draugėms, tai menininkų bendruomenei <...>, kuri visada
palaikė mane, keldama savo moralinius reikalavimus ir
teikdama jaukią priklausomybės užuovėją. Ypač tada, kai
ji buvo ir valstybė, ir tauta, ir tiesiog skaitytojai.
1
Autentiškas tikras,
patikimas; tai, kas paremta pirmuoju šaltiniu.
2
Platonas
Senovės
Graikijos filosofas.
Atsakykite
į klausimus, remdamiesi K. Platelio kalba.
10.
Paaiškinkite,
ką K. Platelis pirmoje pastraipoje vadina amžina
visuomene. Įvardykite
du aspektus.
(2 taškai)
11. K.
Platelis teigia, kad rašytojas,
patyręs kalbines transformacijas, visada per jas daugiau
netenka, negu įgyja. Remdamiesi visu tekstu,
paaiškinkite, kaip suprantate šią mintį.
(3 taškai)
Atsakykite
į klausimus, remdamiesi abiem skaitytais tekstais.
12. Ir
V. Landsbergis, ir K. Platelis išsako
savo požiūrį į rašytojo paskirtį. Kuo jų požiūriai
panašūs?
(1 taškas)
13.
Paaiškinkite,
kaip,
anot V.
Landsbergio
ir anot
K. Platelio, rašytojas
turėtų įgyvendinti savo paskirtį.
(2 taškai)
14.1. Kuriam funkciniam stiliui priskirtumėte
abu tekstus?
(1 taškas)
14.2. Atsakymą
argumentuokite, remdamiesi turiniu ir raiška.
(2 taškai)
|
|
|