LIETUVIŲ (GIMTOJI) KALBA
Testas
2002 m. valstybinio
brandos egzamino užduotis
(pakartotinė sesija)
I.
TEKSTO SUVOKIMO UŽDUOTIS
Perskaitykite šį tekstą ir
atsakykite į klausimus.
ROMUALDAS GRANAUSKAS
Srovėje ir ant kranto
1
Kas yra ta kūryba ir po šiai dienai nežinau. Ir baigia
blėsti paskutinė vilties žarijėlė, jog kada nors sužinosiu.
Niekas kitas man to nepasakys, nes ir pats to nežino, pats
kitų klausinėja. Joks apibrėžimas čia netinka, jokie
abstraktūs žodžiai ar sąvokos nieko nepaaiškina. Pagaliau,
kas iš to žmogui, jeigu jis sužinos, kas ta kūryba, o
sužinojęs vis tiek negalės kurti? Joks žinojimas dar nėra
kūryba, tiek tai jau tvirtai žinau. Kita vertus, tas, kas
kuria, nieko ir neklausinėja. Kuria sau, ir tiek. Nelieka
laiko tokiems klausimams. Niekam kitam jo nelieka net
pavalgymui, net miegui, net normaliam žmogiškam poilsiui.
Todėl, kad visa kita nebesvarbu. Todėl, kad ir pats esi
niekas be tos kūrybos, kad negali kaip kiti būti, kad neturi
teisės vaikščioti, žiūrėti į dangų, gerti iš šulinio,
todėl, kad tu nekūrei, todėl, kad kažką, rodos, išdavei,
pardavei, išniekinai, sutrypei... Ką nė pats nežinai. Gal
nieko ir nebūtę išėję iš to tavo rašymo, gal kitą dieną
būtum su įniršiu viską suplėšęs ir išmetęs. Taip, taip su
įniršiu, su įtūžiu, su įsiūčiu... Bet pats ant savęs, o ne
ant kūrybos. Ji čia niekuo dėta. Kaip niekuo dėta upė, jei
žmogus joje nuskendo. Per amžius ji plaukė, per amžius ji
plauks, kiekvieną rytą aušra apšvies jos vandenis, kiekvieną
vakarą auksu žibės bangos. Tūkstančių tūkstančiai jau
stovėjo ant kranto, tūkstančių tūkstančiai dar stovės, bet
juk ne visi leisis skersai srovę, norėdami įsitikinti, ar
tikrai aname krante medžiai auga viršūnėmis žemyn, ar tai
tik atspindys giliame užutėkyje? Ne visi. Žinoma, ne visi.
Bet tie, kurie puls į srovę, net nepagalvos: o ar moku
plaukti? Ar priplauksiu? Ar nepasuksiu atgal išsigandęs?
2
Ir puola. Nors tik šuniuku teteko paplaukioti išilgai
seklaus kranto.
3
Tačiau niekas negali pasakyti, priplauks drąsuolis užutėkį
ar nepriplauks jo, kur auga miškai žemyn galva...
4
...Visokių dalykų prisigalvoji žmogus, kai iki ryto dar
labai toli, o nemiga kaip vabzdys tupi ant akies voko.
5
Kodėl pradėjau rašyti? Kodėl taip pat nežinau. Žinau,
kada pradėjau, ir kur.
6
Rašėm Mosėdyje visi. Beveik visi, kuriems aukštesnėse
klasėse lietuvių literatūrą dėstė mokytojas A Šileikis. Jo
paties jau senokai nebėra, o rašančiųjų šiek tiek išlikom.
Dar tebesikapstom į aną krantą. Jei srovės vidury
nenuskendom, sakau, gal prie ano kranto kaip nors
išsilaikysim? Tiktai kada mes jį priplauksim? Ir apskritai
ar priplauksim?.. Šito nežinom. Šito net mūsų Mokytojas
nežinojo.
7
Literatūra mums buvo viskas, nes turėjom po trylika, po
šešiolika metų. Ji mums buvo ir televizorius, ir
magnetofonas, ir radijas, ir elektros šviesa. Šiltas apavas
ir drabužis, sotesnis valgis ir trumpesnis kelias rudenį,
sutemus, penkis kilometrus iš mokyklos namo. Ji mums buvo
kaip ta siena, už kurios užsiglaudę mes slėpėmės nuo pokario
vėjų. Nuo atlydinčių karstų giedojimo, nuo nedarnių salvių
kapinėse po aukštais varnų nutupėtais medžiais. Ji mus
šildė. Ji mus guodė. Už jos mes svajojom. Nesakau, kad ta
tvora buvo aukšta. Tokia ji nebuvo, tesiekė tik iki pečių.
Mūsų galvos ir akys kyšojo virš jos. Viską mes matėm, viską
mes girdėjom, viską ėmėm į širdį. Gal tik ne viską supratom.
Tačiau tik ji ir padėdavo mums suprasti, nes kas kitas
bepadės, jei ne literatūra, kuri moko galvoti, moko svajoti,
drąsina tikėti pačiais amžiniausiais žmonijos idealais.
8
Mes galėjom be jos sužvėrėti, šitie alkani, sušalę,
pasimetę, pokario vaikai. Mes be jos vėliau galėjom pulti,
kaip ne vienas ir padarė, į parduotuves, bazes, griebti
viską, ko neturėjom vaikystėj, glėbiais krauti į sekcijas,
garažus, sodo namelių podėlius. Daug ką galėjom. O dar
daugiau negalėjom.
9
Negalėjom nerašyti. Tai pats didžiausias mūsų negalėjimas.
Didesnio ir nežinau.
10
Labai mums tada skaudėjo širdį. Ir dabar tebeskauda. Dėl ko
kartais nė pats nebežinai, skauda, ir tiek. Tačiau dėl to
skaudėjimo reikia tik džiaugtis, nes kol skauda, tol gyvas.
O kol gyvas, tol ir rašai.
Tarybinių
lietuvių rašytojų autobiografijos. Vilnius, 1989.P. 403-405
Klausimai
1. Kodėl autorius atkakliai
nesiekia sužinoti, kas yra kūryba? (2 taškai)
2. Kaip kūryba pakeičia kūrėjo
gyvenimą? (1 taškas)
3.1. Kokia kūrybos metafora
plėtojama tekste? (1 taškas)
3.2. Kas šia metafora pasakoma
apie kūrybą? Atsakykite išsamiai. (3 taškai)
4. Savais žodžiais
paaiškinkite, kokią prasmę tekste įgyja sakinys Nors tik
šuniuku teteko paplaukioti išilgai seklaus kranto. (2
taškai)
5.1. Apie kokį laikotarpį
kalbama 7-ojoje pastraipoje? (1 taškas)
5.2. Kokie ženklai tai liudija?
(1 taškas)
6. Kodėl literatūra tuo metu
taip traukė jaunimą? (2 taškai)
7. Kaip supratote autoriaus
mintį, plėtojamą 7-ojoje pastraipoje, jog tvora nebuvusi
aukšta, tesiekusi iki pečių? (1 taškas)
8. Kaip autorius suvokia
literatūros paskirtį? (1 taškas)
9. Kokį poveikį literatūra
padarė to meto jaunimui? (2 taškai)
10. Iš ko, autoriaus manymu,
kyla poreikis kurti? (1 taškas)
11.1. Kas norėta pasakyti apie
mokytoją sakiniu Šito net mūsų Mokytojas nežinojo? (2
taškai)
11.2. Paaiškinkite, iš ko tai
supratote. (2 taškai)
12. Kurio funkcinio stiliaus
šis tekstas? Argumentuokite. (3 taškai)
1. Padėkite trūkstamus skyrybos
ženklus. (12 taškų)
Mano vaikystė ir moksleiviška jaunystė prabėgo kaimo aplinkoje
kur man rodos aš nė sykio negirdėjau žodžio pareiga. Darbas
buvo žmogaus pasididžiavimas jo našta ir jo džiaugsmas. Beje
darbas tada ir buvo vadinamas darbu o ne pareiga, kaip dabar.
Žmogui visada mieliau dirbti darbą, negu atlikti pareigą.
Be šito jeigu taip galima pasakyti socialinio pareigos turinio
kuris pasireiškia darbu yra dar moralinis jausminis pareigos
supratimas kuris esant sveikai aplinkai gana anksti suskamba
žmogaus sieloje. Kada aš vaikas matydavau sunkiai plušančius
savo tėvus savo mylimiausius žmones aš negalėjau nenorėti jiems
padėti negalėdavau neatlikti to ką jie man pavesdavo. Negalvojau
apie pareigą dirbdamas vienokį ar kitokį darbą aš mylėjau. Taip
mylėjau ir mano meilė reiškėsi noru ir pastangom būti geram būti
naudingam. O, jokiu būdu nesakau kad atsikelti saulei tekant
aštuonerių ar dešimties metų vaikui ir išginti galvijus vienas
malonumas! Tai buvo velniškai sunkus darbas bet tai jau buvo
mano pareiga kurią atlikdavau tiktai iš meilės ir paklusnumo!
Šiandien mes jaunam žmogui apie pareigą kalbam per daug
abstrakčiai. Pareiga visada yra veiksmas darbas poelgis vardan
ko ir kam. Šitai jis būtinai privalo žinoti arba dar geriau
jausti nes esu įsitikinęs jog didesnę o svarbiausia gražesnę
žmogaus poelgių ir žygdarbių dalį motyvuoja ir lemia jausminės
paskatos vidiniai sveiku protu ne visada paaiškinami impulsai.
Be abejo žmogui bręstant tos jausminės paskatos keičiasi
plečiasi pasaulio ir žmonių ratas kuriam jis jaučia vienokią ar
kitokią pareigą. Bet visa ko pradžia man atrodo yra ten toli
vaikystėje kur žmogus pirmą karią supranta kad pasaulyje jis
gyvena ne vienas ir kad jo rankos privalo ką nors pridengti nuo
skausmo prievartos melo...
(Pagal Just. Marcinkevičių)
2.
Paaiškinkite, kas
skiriama skaitmenimis pažymėtais skyrybos ženklais.
Lentelėje ATSAKYMAI rašykite vienintelį teisingą variantą
žyminčią raidę A, B ar C. (5 taškai)
Tai buvo iškilmingiausia jo gyvenimo diena,1
nežinanti rūpesčių ir vargų.
Visų taip laukiama vasara 2 kelionių metas,
daugelį išviliojantis iš namų.
Toli toli, ten,3 kur saulė teka,3 yra
kalnuota šalis.
Miške,4 kaip mums pasirodė,4 buvo daug
šilčiau.
Net išvaizda šunyčiai buvo panašūs:5 kailis
rainai juodas, o kojos šviesiai rudos.
1.
A Kableliu atskiriamas išplėstinis
dalyvinis pažyminys po pažymimojo žodžio.
B Kableliu atskiriama tikslinamoji
aplinkybė.
C Kableliu atskiriamas šalutinis
sakinys.
2.
A Brūkšniu atskiriami sudėtinio
sakinio dėmenys.
B Brūkšniu atskiriamas priedėlis.
C Brūkšnys rašomas vietoj praleistos
tarinio jungties.
3.
A Kableliais išskiriama tikslinamoji
aplinkybė.
B Kableliais išskiriamas įterpinys.
C Kableliais išskiriamas šalutinis
sakinys.
4.
A Kableliais išskiriamas šalutinis
sakinys.
B Kableliais išskiriamas įterpinys.
C Kableliais išskiriama tikslinamoji
aplinkybė.
5.
A Dvitaškiu atskiriami sudėtinio
sakinio dėmenys.
B Dvitaškiu atskiriamos vienarūšės
sakinio dalys po apibendrinamojo žodžio.
C Dvitaškis rašomas po autoriaus
žodžių prieš tiesioginę kalbą.
ATSAKYMAI
3. Paaiškinkite
skaitmenimis pažymėtų ir paryškintų raidžių rašybą. Pateiktoje
lentelėje įrašykite vienintelį teisingą atsakymą žyminčią raidę
A, B ar C. (5 taškai)
Jam teko pasilikti užpusty1tame
kaimelyje.
Niekas nedrį2sta
pažvelgti jai į akis.
Su įprastine3
lazdele jis jaustųsi žvalesnis.
Kiekvienas vaikas nori,
kad jam tėvai dovanotų4 gražių žaislų.
Sena5jam
Lapinui kaimynų kalbos nerūpėjo.
1.
A
Neveikiamosios rūšies būtojo laiko dalyvis, daromas iš
bendraties kamieno.
B
Neveikiamosios rūšies būtojo laiko dalyvio vietininkas.
C
Taisyklėmis nepaaiškinama rašyba.
2.
A
Pagrindinėse veiksmažodžio formose ilgieji balsiai kaitaliojasi
su mišriaisiais dvigarsiais.
B
Taisyklėmis nepaaiškinama rašyba.
C
Giminiškuose žodžiuose ą-ę-į kaitaliojasi tarpusavyje.
3.
A
Rašome -e pagal vardininko galūnę.
B
Rašome -e, nes deriname su daiktavardžio galūne.
C
Taisyklėmis nepaaiškinama rašyba.
4.
A
Neveikiamosios rūšies būtojo laiko dalyvio vyriškosios giminės
dgs. kilmininkas.
B
Veiksmažodžio tariamosios nuosakos 3 asmuo.
C
Būdvardžio vyriškosios giminės dgs. kilmininkas.
5.
A
Įvardžiuotinio būdvardžio vns. naudininko galūnė.
B
Įvardžiuotinio būdvardžio priesaga.
C
Taisyklėmis nepaaiškinama rašyba.
ATSAKYMAI
4. Įrašykite
praleistas raides. (12 taškų)
Kai po apylink__s
pasklido žin__, kad Marija išteka už Kaušpėdo, kuris k__ tik
buvo gr__žęs iš Amerikos, Vizgirda iš pikto keršto pasipiršo jos
draugei, ir ši nedv__jodama sutiko. Ab__jos vestuvės buvo
iškeltos tuo pačiu metu, o Vizgirda net pav__liojo Kaušpėdo
svečius ir muzikantus, ūžė kon__ visą savaitę tegu ji žino,
kaip jam linksm__.
Sunku suprasti, koks
Vizgirda iš tikr__j__ smarkus, atš__urus, ni__rus, su niekuo
nenorintis turėti bendra tokiu jį daugumas laiko. Kartais
Vizgirdienė negali juo atsig__rėti, o kartais nei iš šio, nei iš
to ima pašiep__nėti; šitai vis__laik baigiasi siautulingu
Vizgirdos pykčiu.
[...]
Pasitrauk__s atokėliau,
Juzukas įsižiūri į gelmę. Ledas čia skaidrus, pe__egimas, su kur
ne kur įš__lusiomis žolytėmis ar sm__lgomis. Įkypas saulės
spindulys jį perkirto: vienur spindinčios šviesos viešpat__ja,
nardo žvitrios skai__čiažvynės žuvytes, kitur šalčiu trenk__nti
tamsa. Tik plona ledo pl__vėlė teskiria Juzuką nuo gelmės, kur
kita g__vybė, kiti pasauliai, galį bet kurią ak__mirką
prasiverti. Panašus jausmas jį buvo apėmęs, kai u__čiuopė
maž__jam broliukui momenėlį, kur po plona it gilzinis pop__rius
pl__vele rodos, spūstelsi smark__u, ir perpl__š išg__stingai
stuksėjo g__vybė ir visas menkas jo protelis.
(Pagal B. Radzevičių)
5. Įrašykite
trūkstamus žodžius ar žodžių dalis. (6 taškai)
1. Just. Marcinkevičiaus
raštai buvo išleisti penkiatom___.
2. Išsiauklėjimas
neleidžia žmogui būti įžūl___ ir netaktišk___.
3. Mokymo programa
pirmiausia turi atitikti mokinių poreik___ ir sugebėjim___.
4. Praėjusi mėnesį
dalyvavau tr__ose krepšinio rungtynėse.
5. Vėliau ir auklėtoja
priėjo išvad___, kad klasės mergaitės buvo teisios.
6. Martynas, kėliau___
per gūdžią girią, paklydo ir ilgai ieškojo kelio namo.
7. Mokytoja dvyliktokams
pasiūlė kartą ___ savaitę ateiti pasimokyti matematikos.
8. Rėmėjai mūsų mokyklai
padovanojo modern___ chemijos kabineto įrangą.
9. Literatūros mokslas
mums suteikia žin___ apie tautos papročius.
10. Atnešk dažų skied___o,
atskiesime dažus.
6. Nurodykite, kurie
sakiniai taisyklingi, kurie netaisyklingi. Taisyklingus sakinius
pažymėkite ženklu + lentelės skiltyje TAIP, netaisyklingus
skiltyje NE. (20 taškų)
Ar taisyklingi šie
sakiniai? |
TAIP |
NE |
1. Kiekvieną rytą
ankstyvuosius praeivius pasitinka nenusakomai malonus ką
tik iškeptos duonos kvapas. |
|
|
2. Papildyta ir
suredaguota atsiminimų knyga pasirodys kitų metų
pradžioje. |
|
|
3. Sugrįžusi į
trobą Antosė šoko daryti tvarkos. |
|
|
4. Donatas,
matomai, nesuprato, apie ką mes kalbame, ir nustojo
mumis domėtis. |
|
|
5. Su J.
Baltrušaičius asmeniškai nebuvau pažįstamas, bet tėvas
su juo bendravo ir daug jo eilėraščių žinojo mintinai. |
|
|
6. Pažiūrėti
futbolo rungtynių susirenka pagrinde vaikinai. |
|
|
7. Turiu daug
naujų draugų, bet senieji taip ir lieka patys
brangiausi, artimiausi. |
|
|
8. Į bokštą kopėme
prisilaikydami klibančių turėklų. |
|
|
9. Nusprendėme
suvaidinti keletą animacinių filmukų ir labai įdomiai
viskas išėjo. |
|
|
10. Ir mums ta
netvarka iki gyvo kaulo įsiėdė. |
|
|
11. Argi taip
sunku, įlipus į autobusą, atsižymėti bilietėlį. |
|
|
12. Kad ir kaip
keista, bet šios klasės mokinių rezultatai smarkiai
pagerėjo. |
|
|
13. Kaip čia
padarius ruoštis kontroliniam darbui ar ne? |
|
|
14. Jau žinoma,
kad per žemės drebėjimą žuvo daugiau tūkstančio žmonių. |
|
|
15. Pažadėtus
naujus vadovėlius gavome pavasarį. |
|
|
16. Matematikos
namų darbus padarysiu mokykloje, nes pas mane nebus
trečios pamokos. |
|
|
17. Po savaitės
sąrašai bus paskelbti ir galėsiu važiuoti atsiimti
dokumentų. |
|
|
18. Tu neteisingai
parašei šį žodį. |
|
|
19. Ar pažįstate
tokių, kurie mano, kad pilnai pasitikėti negalima nė
vienu žmogumi? |
|
|
20. Jeigu skaityti
visą romaną iš eilės, tam prireiks kelių dienų. |
|
|
|