|
LIETUVIŲ GIMTOJI KALBA
Testas
2002 m. pagrindinio ugdymo patikrinimo užduotis
SKAITYMO
IR SUVOKIMO UŽDUOTIS (20 taškų)
Perskaitykite šį tekstą ir atsakykite į
klausimus.
Vanda Juknaitė
ŠERMENYS
(ištraukos)
(I)
Beslampinėdami po mišką, vaikai prirenka grybų, išspardo
musmires. Vasarą iš lapuočių, rudenį iš eglės šakų,
įbedęs į žemę ir sukryžiavęs trikampiu viršūnėje tris
kartis, Česius pastato palapinę. Sutūpę ant drėgnų šakų,
tylėdami, išplėtę akis, vaikai klausosi, kaip šnara čia
gūsiais stiprėdamas, čia atlėgdamas lietus, kaip
krūpčioja lašų mušami lapai. Liūdna rudens dulksna
braukia žemyn lapus, virkdo įmirkusius samanotus
kamienus, geriasi į drėgną, tęžtančią žemę. Įrėmę
smakrus į keliukus, tylėdami palapinėje vaikai pasižiūri
vienas kitam į akis. <... >
Ar, ar, ar, ar, ar
pasigirsta padangėje. Mildutė iškiša iš palapinės
galvą, peršoka smilkstantį laužą ir rikteli:
Skrenda! Žąsys
skrenda!
Galvas užverčia
abu vaikai. Virš miško trikampiu, vis pasikeisdami,
paeiliui kaskart kiti išsiverždami į voros priekį,
gargsėdami skrenda paukščiai. Aukštai virš medžių
viršūnių per pilką dangų nugargsi viena, kita, trečia
vora.
Skrenda!
klykia Milda. Viena, dvi, trys, keturios, dvylika,
penkiolika... Česius ištiesia liesą suodiną kumštelį į
dangų.
Un, diu! sušunka ir jis. Un, diu! Ty, ty!
Mergaitė nulekia į
kalną, grįžta atgal, įsikabina Česiui į treningą, purto
jį ir šaukia:
Vienas, du,
trys! Sakyk, trys! Trys!..
Un, diu!
klykteli Česius. Un, diu, ty! Ir per veidą jam
ritasi dideli lietaus lašai. Tačiau nebelyja.
(II) Kai
reikia eiti į mokyklą, Balčiūnienė atveda ir Česių,
apvilktą baltais marškiniais, su tiubeteika ant galvos.
Mokytoja rodo Česiukui ir vieną, ir kitą raidę, tačiau
jis nuleidęs galvą tyli, nieko nesako.
Gal dar metams
palikim? Gal jis išaugtų.
Tai kad tik
galima. Gal ir išaugs.
Česius užsideda
tiubeteiką ir, eidamas paskui motiną iš klasės,
atsigręžia. Milda sėdi su Irena pirmajame suole.
Nuskriaustos, duriančios pilkai rudos Česiaus akys
klausia:
Pasilieki?
Česius dabar
nebeprieina artyn. Jis stovi laukuose, iš tolo
žiūrėdamas, kaip Milda grįžta iš mokyklos su portfeliu
rankose. Sustoja ir Milda. Vienas ant kalno, kitas
vidury kelio, vaikai nejudėdami žiūri kits į kitą, ir
Česius ima ridenti ir svaidyti nuo kalno akmenukus,
tarytum Milda jam visai nerūpėtų, tarytum jis jos nė
nematytų. Jis dabar vienas gano karvę ir kūrena
pamiškėje laužus. <... >
(III) Česių
išveža į pagalbinę mokyklą. Milda taip seniai jo
nebematė. Jos rankos ir kojos tapo ilgos, plonos,
kietos, kliūvančios, veidas sumenko. Sulyso ir Česius.
Rudas medvilninis treningas kabo kaip ant lentos, kelnės
apsmukusios, veidas pailgas ir paišinas. Atsitūpęs prie
krosnelės, jis kūrena kūleliais ugnį. <...>
Labas, sako
jam Milda ir, kaip įpratusi, nelaukdama kvietimo eina į
užstalę.
Labas, Milda,
sako Česius.
Česius sako
labas, Milda kiek vilkdamas, patęsdamas l raidę.
Ko tyli? Ir
vėl raidė 1 jam trupučiuką neišeina.
Milda stovi
tylėdama, paskui kaip kareivis iškaukši pro duris,
peršoka priemenę ir it akis išdegusi pasileidžia
pakalnėn, paskui į kalną, vėl į pakalnę ir, negalėdama
atgauti kvapo, pradariusi virtuvės duris sušunka:
Mamyte! Česius
kalba!
Vakaro prietemoj,
pasidėjusi krepšį prieš atdaras krosnies dureles, motina
skuta bulves. Didelis kuprotas jos šešėlis siekia lubas,
ant veido, rankų ir peilio plasta šilti ugnies gaisai.
Argi?
Tikrai kalba! Mama!
Milda uždaro
duris. Šąla. Stingsta į gruodą per dieną atitirpusi
ištežusi žemė. <... >
(IV) Milda
įkopia į Malūno kalną: aukštai, Balčiūnų namuose, jau
dega žiburys, įsižiebia žiburys ir apačioje, ant Selenių
kalnelio. Milda iškrapšto iš sustingusio grumsto mažą
akmenuką ir paridena žemyn. Vos girdimai belsdamas į
apledėjusius gurvuolius, akmenukas ritasi šlaitu. Nuo
savo kalno nusileidžia ir Česius, atsitupia šalia
Mildos, iškrapšto iš sušalusio gurvuolio akmenėlį, ir
šis, tykiai dunksėdamas, nurieda apledėjusia žeme.
Dangumi verčiasi tamsūs debesų kamuoliai, giliose
žaliose properšose suspindi mėnesiena, saldžiai kvepia
šaltoj šviesoj stingstanti žemė. Milda užsidengia
rankomis veidą ir be balso pravirksta, slėpdama ašaras
liesuose paauglės delnuose.
Užduotys
1. Kuriai
literatūros rūšiai priskirtumėte šį tekstą?
Argumentuokite.
(2 taškai)
2. Gamtos vaizdas
ištraukos pradžioje personifikuotas. Išrašykite
personifikacijos pavyzdį ir jį pakomentuokite.
(2 taškai)
3. Remdamiesi I
fragmentu, parašykite, kas sieja vaikus Mildą ir
Česių.
(1 taškas)
4. Kokia Česiaus
negalė išryškėja I fragmente?
(1 taškas)
5. Kodėl Milda
primygtinai prašo Česiaus sakyti: Vienas, du, trys!
Sakyk, trys! Trys!..?
(1 taškas)
6. Savais žodžiais
paaiškinkite, kaip supratote pirmojo fragmento pabaigą:
<...> Ir per veidą jam ritasi dideli lietaus lašai.
/ Tačiau nebelyja.
(1 taškas)
7. Kodėl II
fragmente Česiaus akys apibūdintos kaip nuskriaustos,
duriančios?
(1 taškas)
8. Atidžiai
perskaitykite II fragmentą ir paaiškinkite, ar Milda yra
svarbi Česiui? (2 taškai)
9. Kodėl Milda nieko neatsakiusi išlekia iš Česiaus
namų?
(1 taškas)
10. Paaiškinkite savais žodžiais frazeologizmą it akis
išdegusi.
(1 taškas)
11. Kaip reagavo
Mildos mama išgirdusi, kad Česius kalba?
(1 taškas)
12. Paaiškinkite, kaip suprantate akmenukų ridenimą IV
fragmente.
(2 taškai)
13. Apie kokias vertybes kalba šis tekstas?
(2 taškai)
14. Suformuluokite probleminį klausimą, kuris kyla
perskaičius tekstą.
(2 taškai)
KALBOS UŽDUOTYS
(23
taškai)
1. Sukirčiuokite pabrauktus žodžius. Šalia
vardažodžių nurodyta kirčiuotė.
(2,5 taško)
Vienas
(3) ant kalno, kitas vidury kelio (4), vaikai
nejudėdami žiūri kits į kitą, ir Česiu ima ridenti ir
svaidyti nuo kalno (3) akmenukus
(2), tarytum Milda jam visai nerūpėtų, tarytum jis jos nė
nematytų.
2. Morfologiškai
išnagrinėkite
pabrauktus žodžius pildydami lentelę. Jei žodis neturi kurio
nors požymio, pažymėkite brūkšnelį
(). (4 taškai)
Sutūpę ant
drėgnų šakų, tylėdami, išplėtę
akis, vaikai klausosi, kaip šnara čia gūsiais
stiprėdamas, čia atlėgdamas lietus, kaip
krūpčioja lašų mušami lapai.
Žodis |
Kalbos dalis
(veiksmažodžio forma) |
Giminė |
Skaičius |
Linksnis |
Laikas |
Asmuo |
Laipsnis |
drėgnų |
|
|
|
|
|
|
|
tylėdami |
|
|
|
|
|
|
|
akis |
|
|
|
|
|
|
|
kaip |
|
|
|
|
|
|
|
mušami |
|
|
|
|
|
|
|
3.
Suskirstykite reikšminėmis
žodžio dalimis. Užpildykite lentelę.
(2,5 taško)
Česius dabar nebeprieina
artyn. Jis stovi laukuose, iš tolo
žiūrėdamas, kaip Milda grįžta iš mokyklos su portfeliu rankose.
Sustoja ir Milda. Vienas ant kalno, kitas vidury kelio, vaikai
nejudėdami žiūri kits į kitą, ir Česius ima
ridenti ir svaidyti nuo kalno akmenukus, tarytum Milda jam visai
nerūpėtų, tarytum jis jos nė nematytų. Jis dabar vienas gano
karvę ir kūrena pamiškėje laužus.
Žodis |
Priešdėlis |
Šaknis |
Priesaga |
Galūnė |
artyn |
|
|
|
|
laukuose |
|
|
|
|
nejudėdami |
|
|
|
|
kūrena |
|
|
|
|
pamiškėje |
|
|
|
|
4. Skliaustuose nurodykite pateiktų sakinių rūšį
pagal sandarą (vientisinis; sudėtinis
prijungiamasis; sudėtinis sujungiamasis;
sudėtinis mišrusis). (3
taškai)
1. Sutūpę ant drėgnų
šakų, tylėdami, išplėtę akis, vaikai klausosi, kaip šnara čia
gūsiais stiprėdamas, čia atlėgdamas lietus, kaip krūpčioja lašų
mušami lapai.
(___________________________________________) (0,5 taško)
2. Liūdna rudens dulksna
braukia žemyn lapus, virkdo įmirkusius samanotus kamienus,
geriasi į drėgną, tęžtančią žemę.
(___________________________________________) (0,5 taško)
3. Česius užsideda
tiubeteiką ir, eidamas paskui motiną iš klasės, atsigręžia.
(___________________________________________)
(0,5 taško)
5. Paaiškinkite skaitmenimis pažymėtus
skyrybos ženklus. (2 taškai)
Kai reikia eiti į mokyklą,1
Balčiūnienė atveda ir Česių,2 apvilktą baltais
marškiniais, su tiubeteika ant galvos. Mokytoja rodo Česiukui ir
vieną, ir kitą raidę,3 tačiau jis nuleidęs galvą
tyli,4 nieko nesako.
1.
_______________________________________________________ (0,5
taško)
2.
_______________________________________________________ (0,5
taško)
3.
_______________________________________________________ (0,5
taško)
4.
_______________________________________________________ (0,5
taško)
6.
Paaiškinkite
paryškintų ir pažymėtų skaičiais raidžių rašybą.
(2,5 taško)
Liūdna rudens dulksna
braukia žemyn lapus, virkdo įmirkusius samanotus kamienus,
geriasi į drėgną, tę1žtančią2
žemę. <...> Vienas ant kalno, kitas vidury3
kelio, vaikai nejudėdami žiūri kits į kitą, ir Česius ima
ridenti ir svaidyti nuo kalno akmenukus, tarytum Milda jam visai
nerūpėtų4, tarytum jis jos nė nematytų5.
1.
_______________________________________________________
2.
_______________________________________________________
3.
_______________________________________________________
4.
_______________________________________________________
5.
_______________________________________________________
7. Įrašykite
praleistas raides ir padėkite, kur reikia, skyrybos ženklus.
(6 taškai)
Ant apš__lusių
apledėj__sių akmeninių laiptų dar kartą atsigr__žo į vieškelį.
Balti viesulo s__k__riai švilpė laukais. <...> Pakiloj__s
tuščius puodus, pripylė juos vandens u__kūrė ugnį ir paėmęs
kibirus, išėjo į šulinį. Kai grįžo vaikai jau buvo sutūp__ prie
krosnies. Albertas atidarė durel__s, prisitraukė prie krosnies
suoliuką pasidėjo prie kojų žabų kūlelį kad nereiktų dažnai
kilotis ir vaikščioti. <...> Pajutęs širdyje palengvėj__mą,
Keliuotis nusigr__žė nuo kelio, apsimesdamas kad nemato
pareinančios ir ėmė kalti į sieną vinis.
(V. Juknaitė Šermenys)
8. Atlikite užduotis
8.18.3.
8.1. Nurodykite bent 1
užsienio šalių kalbininką, tyrusį lietuvių kalbą. (0,5
taško)
____________________________________________________________________________
8.2. Kuris iš šių
Lietuvos poetų laikomas didžiu lietuvių kalbininku (moksliškai
tyrinėjo lietuvių kalbą, paliko reikšmingų darbų)?
(Apveskite pasirinkto atsakymo raidę.) (0,5 taško)
A
Antanas Baranauskas
B
Bernardas Brazdžionis
C
Kristijonas Donelaitis
D
Maironis
E
Salomėja Nėris
8.3. Mūsų artimiausių
kaimynų latvių, rusų, švedų, lenkų, danų, baltarusių kalbos
priklauso 3 indoeuropiečių šeimos kalbų šakoms slavų, germanų
ir baltų. Suskirstykite paminėtas kalbas šakomis.
(Užpildykite lentelę.) (1 taškas)
Šakos |
Kalbos |
Baltų |
|
Germanų |
|
Slavų |
|
|