LIETUVIŲ KALBA
II
egzamino dalis
Testas
2001 m. valstybinio
brandos egzamino užduotis
(pagrindinė sesija)
TEKSTO SKAITYMO IR
SUVOKIMO UŽDUOTIS
Perskaitykite šį tekstą ir atsakykite į
klausimus.
L. MEDELIS:
Taigi žmogus lyg Dievas ir čia
pat šapelis istorijos vėtroje. Ką daryti, kad tokiu
šapeliu nebūtum, ką daryti, kad galėtum išsaugoti tyrą
dvasinę ir gyvybiškai svarbią erdvę aplink save?
JUSTINAS MARCINKEVIČIUS:
Taigi, kad aš žinočiau! Žmogui duodamas tik vienas
gyvenimas, jis negali pasirinkti nei vietos, nei laiko
gimti. Nė vienos savo gyvenimo akimirkos jis negali
pakartoti, supranta, kad yra mirtingas, bet niekaip
nenori tuo patikėti... Žmogus tai nuolatinės
pastangos. Vyksmas. Ir niekada tapsmas. Nėra
užbaigto, sustojusio žmogaus, vadinas, nėra ir
pastovios, nuolatinės dvasinės erdvės, kurią jis galėtų
nešiotis su savimi, apsirengti ja kaip šarvais. Kad
išliktum (ar taptum) dvasiškai saugus, turėtum išimti
save iš gyvenimo, t. y. mirti. Tiesa, yra dar
vienuolystė, tačiau nedaugelis jai ryžtasi tam reikia
pašaukimo. Be to, ir ji nesukuria absoliutaus saugumo.
Kaip sakoma, nuo savęs nepasislėpsi. Taigi ar galima
pabėgti nuo gyvenimo, jo socialinių-politinių struktūrų,
veikti jas ir nebūti jų veikiamam? Valgyti riešutus jų
nekramtant? Suprantama, kiekvienas saugome savyje
žiburėlį, ugnelę, ašarą, atodūsį paskutinę, galutinę
savo esmę. Kol ją turim, gyvenam. Tačiau aš nemoku,
nepajėgiu apibrėžti aplink save rato, išvesti ribos,
kurios niekam nevalia būtų peržengti, į kurią
atsitrenkęs sudužtų pasaulio gėris ir blogis. Jūs
pasakysite: gėrį įsileisti, išduoti jam vizą, blogiui
užtrenkti duris. O, kad jie ateitų prie žmogaus iškėlę
savo vėliavas, skiriamuosius ženklus (kaip Nevzorovo
melo filme: naši). Grynu pavidalu gyvenime jų ir nėra,
ypač socialinėje-politinėje, pačioje judriausioje,
nuolat besikeičiančioje, mimikruojančioje tikrovėje. Su
šia tikrove vienaip ar kitaip susiję visų, absoliučiai
visų, interesai. Aš galiu ją tik kažkiek filtruoti,
remdamasis savo pažiūromis, įsitikinimais, patyrimu,
moralinėm nuostatom. Priimti atmesti. Tai mano teisė.
Kiek šią teisę pripažįsta ir gerbia visuomenė, kurioje
gyvenu, tiek aš galiu išsaugoti tą, kaip Jūs sakote,
gyvybiškai svarbią erdvę.
Just. Marcinkevičius. Tekančios upės
vienybė, Kaunas, 1995, p. 273-274
Klausimai
1. Kada, pasak L. Medelio, žmogus nėra
šapelis istorijos vėtroje? (1 taškas)
2. Ką, Just. Marcinkevičiaus
manymu, žmogus gyvendamas iš tikrųjų žino? (1
taškas)
3. Savais žodžiais paaiškinkite Just.
Marcinkevičiaus teiginį, jog žmogus yra vyksmas, bet
ne tapsmas. (2 taškai)
4. Kada, Just. Marcinkevičiaus manymu,
žmogus galėtų jaustis saugus? (1 taškas)
5.
Kas, pasak rašytojo, padeda žmogui išlikti žmogumi? Atsakymą
formuluokite savais žodžiais. (2 taškai)
6.
Kodėl sunku apsisaugoti nuo pasaulyje gyvuojančio blogio?
Atsakymą formuluokite savais žodžiais. (2 taškai)
7.
Kaip, Just. Marcinkevičiaus nuomone, žmogus gali išsaugoti
savo esmę? (1 taškas)
8.
Kokioje visuomenėje, rašytojo nuomone, žmogui lengviausia
likti savimi? (1 taškas)
9.
Kuriam funkciniam stiliui priskirtumėte šį tekstą?
Argumentuokite. (2 taškai)
KALBOS UŽDUOTYS
I.
Pažymėkite taisyklingus sakinius.
(10 taškų)
Nr. |
Sakiniai |
Taip |
Ne |
1. |
Šios problemos laikomos nereikšmingomis. |
|
|
2. |
Vis daugiau randasi įvairių jaunimo klubų, kur
galima susitikti su bendraminčiais. |
|
|
3. |
Judriausias miesto gatves remontuoja pagrinde
naktimis. |
|
|
4. |
Pasibaigus kalėdiniam sezonui, prekės atpigintomis
kainomis neparduodamos. |
|
|
5. |
Dovilė tris vasaras praleido Milane ir jau neblogai
žino italų kalbą. |
|
|
6. |
Iš istorijos galėčiau daug ką papasakoti, o apie
matematiką, deja, mažai tenusimanau. |
|
|
7. |
Jei tikėsime žiniasklaida, į upę pateko 1,5 t
naftos. |
|
|
8. |
Kai atidarinėjau konservų dėžutę, netikėtai
slystelėjo ranka ir skardinės kraštu susižeidžiau
pirštą. |
|
|
9. |
Vairuotojau, sustokite, prašom, prie mokyklos
bendrabučio. |
|
|
10. |
Vaikinas pastūmė piešinį arčiau, kad aiškiau būtų
matyti visos jo detalės. |
|
|
11. |
Vieni vaikai yra linkę į muziką, kiti gabesni
dailei, literatūrai, sportui. |
|
|
12. |
Kartais ir prie nulinės temperatūros galima
persišaldyti. |
|
|
13. |
Tam darbui atlikti prireiks ne mažiau dviejų
savaičių. |
|
|
14. |
Paaiškėjo, kad netrukus gausime du naujus
kompiuterius, o taip pat ir spausdintuvą. |
|
|
15. |
Reikės mokytojos paklausti, kodėl ji neužskaitė mano
kontrolinio darbo? |
|
|
16. |
Manau, kad tokiomis sąlygomis sunku pasiekti
geresnių rezultatų. |
|
|
17. |
Kaip nekeista, po dviejų dienų sandėlio raktai
atsirado. |
|
|
18. |
Jei būsi elektros prekių parduotuvėje, nupirk tris
išjungėjus. |
|
|
19. |
Dešimtainių trupmenų daugybą mes jau seniai išėjome. |
|
|
20. |
Gal turtingas pinigais? |
|
|
II. Įrašykite trūkstamas žodžių dalis.
(4 taškai)
1. Šiuo metu prekių pasiūla ne visada atitinka jų
paklaus___.
2. Svečiams
atvažiavus, iškilo visok___ problem___.
3. Dvylikt___
valand___ jau buvo balsavę 30 procentų rinkėjų.
4. Žalgiris
laimėjo penk___s rungtynes iš eilės.
5.
Mums reikės dar nemažai paplušėti, kad pasiekt___ Europos
Sąjungos šalių lygį.
6. Spausdinti atiduodame tik gerai ___redaguotus tekstus.
7. Tropai rašytojo kalbą daro vaizdingesn___ .
Šok___
per tvorą, susitrenkiau kelį.
III.
Paaiškinkite, kas skiriama skaitmenimis pažymėtais
skyrybos ženklais.
(4 taškai)
1. Sodybų kiemuose margavo geltoni,
violetiniai, raudoni, purpuriniai jurginų žiedai 1
paskutinės ryškesnės praėjusios vasaros spalvos.
A Praleista sudurtinio tarinio
jungtis.
B Atskirti sudėtinio bejungtukio
sakinio dėmenys.
C Brūkšniu atskirtas priedėlis,
einantis po pažymimojo žodžio.
2. Gūžtoje,2 įtaisytoje po
pačiais laiptais,2 buvo tamsu, ankšta ir
trošku.
A Išskirta tikslinamoji
aplinkybė.
B Išskirtas išplėstinis
dalyvinis pažyminys, einantis po pažymimojo žodžio.
C Išskirta išplėstinė dalyvinė
aplinkybė.
3. Kas pažįsta to krašto žmones, tas
pasakys:3 seserys nėra piktuoju.
A Dvitaškis po apibendrinamojo
žodžio.
B Sudėtinio bejungtukio sakinio
pirmąjį dėmenį aiškina kitas dėmuo.
C Dvitaškis po autoriaus žodžių
prieš tiesioginę kalbą.
4. Laurynas grįžo,4 kaip
vėliau sužinojome,4 kitos dienos pavakare.
A Išskirtas
įterpinys.
B Išskirta
tikslinamoji aplinkybė.
C Išskirtas
šalutinis sakinys.
5. Sustoję visi laukė,5 ar
lokys neims raudoti.
A Atskirti
sudėtinio sujungiamojo sakinio dėmenys.
B Atskirtas
šalutinis sakinys.
C Atskirtos
vienarūšės sakinio dalys.
IV. Padėkite skyrybos ženklus.
(10 taškų)
1.
Medį tikrai įsivaizdavau esant gyvą lauždavau jo šakelę ir
iš tiesų staiga pajusdavau kaip jam suskauda. 2. Staigi tėvo
mirtis jis užsimušė arkliams pasibaidžius pakreipė Ilžės
gyvenimo vagą. 3. Autorius nedėsto tų dalykų kurie visiems
žinomi arba nėra labai svarbūs. 4. Kai nudžiugę tėvai gandro
atneštą vaikelį išvystė ir atidžiau apžiūrėjo tai pamatė jog
čia besanti mergikė ir davė jai kad ir ne šventą bet labai
gražų Mildutės vardą. 5. Mes senos kartos riteriai manėme
kad privalu garbingai elgtis net ir tada kai priešas nemoka
atskirti kas garbinga ir kas negarbinga. 6. Netrukus už
kokio puskilometrio pamačiau aukštą vinkšną ir prie jos kojų
prigludusią pirkelę. 7. Švyturiai apvaizdos akys ganančios
jūrininkų sielas. 8. Tėvas uždėjo ranką sūnui ant peties ir
pasakė kad dėl nieko kol jie kartu nesibaimintų ir juodu
patraukė pievomis. 9. Pakrantės pušys senos valtys
susiraizgę kelmai mėlynas vanduo ir žali meldynai viskas
tilpo ant trobelės sienų. 10. Be abejo žmogus nori ir turi
teisę gyventi taip kaip trokšta.
V. Paaiškinkite skaitmenimis pažymėtų ir paryškintų raidžių
rašybą.
(4 taškai)
1.
Pievoje nutįsta brydė.
A
Pagrindinėse veiksmažodžio formose į kaitaliojasi su
in.
B
Šaknies balsių kaita giminiškuose žodžiuose.
C
Veiksmažodžio esamajame laike rašoma nosinė.
2.
Anąsyk parėjai labai susikrimtęs.
A
Sudurtinio žodžio jungiamasis balsis.
B
Sudurtinio žodžio pirmojo dėmens galūnė.
C
Šaknies balsių kaita giminiškuose žodžiuose.
3.
Niekas nėra šito sodo obuoliais vaišinęs.
A
Būtojo kartinio laiko veikiamosios rūšies dalyvio
vyriškosios giminės vardininkas.
B
Būtojo kartinio laiko veiksmažodis.
C
Būsimojo laiko veikiamosios rūšies dalyvio vyriškosios
giminės vardininkas.
4.
Jis užsiminė dukteriai apie Mindaugą.
A
Moteriškosios giminės daiktavardžių vienaskaitos naudininke
visada rašome -iai.
B
Išimtis iš taisyklės.
C
Vienaskaitos vardininko galūnė yra
-ė.
5.
Jau pradėjome rugiapjūtę.
A
Daiktavardžio priesaga -ūtė.
B
Sudurtinio žodžio jungiamasis balsis
ū.
C
Ilgas šaknies balsis.
VI. Įrašykite praleistas raides.
(8 taškai)
1. Šie g__nybai pritaikyti kalnai
sen__usių įv__kių ir kovų li__dytojai.
2. Verčiau sutrūn__jusių metraščių lapus. 3. Prie
užš__lusio langelio, trindama
stin__stančius pirštus, rymojo
vyr__snioji mergelė. 4. Ne medžioklėn senis išsiruošė,
kad žvėrimis domėt__si. 5. Žeme, nenusigr__žk nuo
manęs! 6. Visų nurod__mų
grie__čiausiai buvo laikom__si. 7. O tav__ aš jau sen__i
paž__stu. 8. Nauj__jame romane rašytojas l__g ir gr__žta
prie ankstyv__j__ kūr__bos ištakų. 9. Laikydamas po
viena paž__stimi pusglėbį šieno, laisv__ja ranka
Martinkus atidarė klėties dur__s. 10. Aš vis__ tai
apm__sčiau. 11. L__dekų yra tokių, kad dv__jų mėnesių
ž__siukus ryja. 12. Būčiau tave pasikviet__s
nuob__duliui išblaškyti. 13. Skaudėjo patemtus
rai__čius, gėlė s__narius. 14. Daktaras norėjo
k__lstelti rūtomis išsi__vinėtos užuolaidos kraštelį,
bet nė nepajuto, kaip gri__te įgri__vo į vidų, keistos
jėgos past__mėtas. 15. Paskubėkime, jau g__sina šviesas.